۰ نفر

زیان تخریب بانک‌ها

۳ آذر ۱۳۹۸، ۱۵:۴۶
کد خبر: 397009
زیان تخریب بانک‌ها

بانک‌های خسارت‌دیده و شیشه‌های شکسته، این عمده‌ترین تصویری است که از یک هفته ناآرامی بنزینی در شهرها به یاد مانده است. آمارهای اولیه هم نشان می‌دهد بانک‌ها بیشترین زیان را در نتیجه ناآرامی‌های چند روز اخیر متحمل شده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری در گفت و گو با برخی مقام‌های ارشد شبکه بانکی به اطلاعاتی دست‌یافت که در یک هفته اخیر دست‌کم 900شعبه بانک در سراسر کشور دچار خسارت‌های جزئی و کلی شده‌اند. هرچند هنوز آمار دقیقی از تعداد خودپردازهای منهدم شده یا آسیب‌دیده منتشر نشده اما تخمین‌های اولیه از تخریب کلی یا جزئی دست‌کم 3هزار خودپرداز بانکی حکایت دارد. گمانه‌زنی‌های اولیه نشان می‌دهد احتمالا در جریان اغتشاشات اخیر، به کل شبکه بانکی، تا هزار میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

البته آمارهای دقیق می‌بایست پس از جمع‌آوری اطلاعات پراکنده در همه بانک‌ها مشخص و اعلام شود. به همین منظور قرار است امروز نشست مشترکی با حضور اعضای کانون بانک‌های خصوصی و شورای هماهنگی بانک‌های دولتی درباره میزان خسارت‌های ناشی از تخریب  بانک‌ها برگزار شود. یکی دیگر از دستورکارهای این نشست تصمیم‌گیری درباره تسهیل ارائه خدمات بانکی پس از رویدادهای اخیر است. گفته می‌شود با وجود خروج 900شعبه و 3هزار دستگاه خودپرداز از مدار ارائه خدمات بانکی، در نتیجه اغتشاش‌های بنزینی، هیچ‌گونه خللی در ارائه خدمات بانکی ایجاد نشده و خطری هم متوجه سپرده‌های مردم نزد بانک‌ها نیست.

آمارهای اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی هم نشان می‌دهد تا پایان خرداد‌ماه ۵۷ هزار و ۵۲دستگاه خودپرداز در کل شبکه بانکی فعالیت داشته است. بانک ملی ایران با تعداد ۷ هزار و ۹۴۵دستگاه خودپرداز بیشترین میزان دستگاه عابر بانک را در میان بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری کشور، به‌خود اختصاص داده است؛ از سویی دیگر کمترین تعداد خودپرداز در سراسر کشور متعلق به بانک توسعه صادرات است.

فرمان بانک مرکزی به بانک‌ها

چهارشنبه هفته گذشته، عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در پاسخ به پرسشی درباره میزان خسارت واردشده به سیستم بانکی در پی اعتراض‌های اخیر گفته بود: اطلاعی ندارم اما دیروز بانک مرکزی در بخشنامه‌ای از همه بانک‌ها درخواست کرد برای تداوم خدمت‌رسانی به سپرده‌گذاران، هرچه سریع‌تر به راه‌اندازی شعب و خودپرداز‌های آسیب‌دیده در نقاط مختلف کشور اقدام کنند. در نخستین اقدام، شورای هماهنگی بانک‌های دولتی در بیانیه‌ای اعلام کرد، شبکه بانکی با وجود تحمل خسارت‌های سنگین ازجمله آتش‌سوزی کامل، تخریب و آسیب‌دیدگی ساختمان‌ها خودپردازها و اثاثیه و سرقت اموال، که ثروت عمومی بوده و متعلق به تمامی آحاد مردم است از همان ابتدای امر، تمام همت خود را مصروف متوقف نشدن خدمتگذاری به مشتریان کرده و اکنون نیز با بازسازی شعب، استقرار شعب سیار و انتقال برخی عملیات به شعب دیگر، با ظرفیت کامل در خدمت شهروندان سراسر کشور است.

خسارت در استان‌ها

هنوز معلوم نیست شعب بانک‌های کدام استان‌ها یا شهرها بیشترین خسارت را متحمل شده‌اند اما پیش‌تر برخی خبرگزاری‌ها گزارش داده‌ بودند 63شعبه بانک دولتی و خصوصی فقط در شهر اصفهان آسیب دیده و در خرم‌آباد 40بانک به آتش کشیده شده‌اند. حتی گفته می‌شود در برخی شهرهای حاشیه‌ای در استان‌های تهران و البرز هم اکثر شعب بانک‌ها تخریب شده‌اند. میزان خسارت در استان البرز به حدی بوده که معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز به تأکید اعلام کرده شهروندان نگران سپرده‌های بانکی خود نباشند. جهانگیر شاهمرادی با بیان اینکه تمهیدات لازم به‌منظور خدمات‌رسانی بانک‌ها به مردم اندیشیده شده است، اعلام کرد: شهروندان در هر شعبه‌ای از استان که نیاز به خدمات بانکی داشته باشند می‌توانند خدمات خود را به‌نحو مطلوب دریافت کنند. به‌نظر می‌رسد یکی از آرام‌ترین استان‌ها برای بانک‌ها، خراسان رضوی بوده؛ چنان که دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی گفت: به هیچ کدام از بانک‌های استان خراسان رضوی در روزهای اخیر آسیبی وارد نشده است. حسن مونسان افزود: تنها مشکلاتی در همراه بانک‌ها و درگاه‌های اینترنتی وجود دارد اما مشکلی در خدمات بانکی وجود ندارد و خدمات بانک به‌صورت جامع و کامل در حال انجام است.

401