۰ نفر

اقتصاد‌آنلاین گزارش می‌دهد؛

طرح طراوت چیست؟/ بانک‌ صادرات چگونه 4500میلیارد تومان ایجاد اعتبارکرد؟

۶ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۲۷
کد خبر: 390614
طرح طراوت چیست؟/ بانک‌ صادرات چگونه 4500میلیارد تومان ایجاد اعتبارکرد؟

بانک صادرات ایران در قالب طرح طراوت 1200میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی پراخت کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ بانک صادرات ایران اواخر اسفند ماه 1397طرح حمایتی را با نام "طرح طراوت" به منظور افزایش اشتغال، راه‌اندازی طرح‌های جدید شرکت‌های داخلی و تسهیل فروش نسیه و اعتباری به تصویب رساند که به دنبال نام‌گذاری 1398 به عنوان سال "رونق تولید"،  از سوی مقام معظم رهبری، این طرح از 24فروردین سال جاری برای حمایت از بخش تولید به اجرا گذاشته شد.

تسهیل در فروش محصولات واحدهای تولیدی وهمچنین خرید مواد اولیه، تامین نقدینگی و تامین سرمایه در گردش و در نهایت افزایش تقاضای کل برای خرید کالاهای تولید داخلی از اهداف اولیه این طرح اعلام شد.

درحالی‌که عملکرد طرح در سه ماه نخست سال، 25 هزار و 644 فقره تسهیلات به ارزش بالغ بر 79 هزار و 465 میلیارد ریال، جهت فعال‌سازی ظرفیت‌ تولیدی بنگاه‌های کوچک و متوسط برآورد شده بود آمارهای منتشر شده تا پایان شهریور سال جاری حاکی از آن است که حدود 1200میلیارد تومان تسهیلات به صورت ریالی به این طرح اختصاص داده شد و از آن جایی که محوریت طرح، تولید کنندگان و شرکت‌های توزیعی، تولیدی، خدماتی و شرکت‌های مادر هستند، اعتباری که با گردش خود ایجاد کرده اند حدود 4500 میلیارد تومان است که نشان از آن دارد که یک واحد تسهیلات داده شده توسط بانک در زنجیره تولید و توزیع و خدمات همزمان، چند واحد ایجاد اعتبار کرده است.

نحوه استفاده از "طرح انگیزشی طراوت"  به این صورت است که ، متقاضی دریافت اعتبار باید به یکی از شعب بانک صادرات که در آن حساب دارد مراجعه و بعد از ارائه مدارک و الزامات موردنیاز، نسبت به صدور اعتبار اسنادی داخلی ریالی مدت‌دار (ال‌سی) در وجه شعبه بانک صادرات معرفی‌شده از سوی فروشنده اقدام کند. در واقع در این طرح واحدهای تولیدی می‌توانند محصولات خود را به‌صورت نسیه و حداکثر 360 روزه و در قبال گشایش اعتبار اسنادی داخلی ریالی مدت‌دار(ال سی) به نفع واحد تولیدی از سوی خریدار به فروش برسانند . ضمن اینکه خریداران مواد اولیه واحدهای تولیدی در این طرح امکان خرید نسیه تا 6 ماه در قبال اعتبارات اسنادی داخلی ریالی مدت‌دار بانک صادرات به نفع فروشنده توسط واحدهای تولیدی را دارند.

مزایای طرح به گونه ای است که دریافت‌کننده ال‌سی، آن را پشتوانه‌ای برای خرید مواد اولیه خود قرار بدهد و در شرایطی که دارنده ال‌سی تمایل به نقد کردن آن قبل از موعد سررسید و بلافاصله بعد از تحویل از سوی خریدار داشته باشد، بانک عامل با کسر سود و کارمزد مربوطه نسبت به نقد کردن اقدام خواهد کرد.

بر اساس این گزارش متقاضی می‌تواند به پشتوانه میانگین حساب‌جاری یا کوتاه‌مدت خود که باید 10 تا 15درصد میزان اعتبار موردنیاز را پوشش دهد یا واریز نقدی 10درصد از مبلغ اعتبار موردنیاز نسبت به دریافت اعتبار اسنادی داخلی ریالی مدت‌دار اقدام کند، نکته حائز اهمیت اینکه دریافت اعتبار به پشتوانه وثایقی چون سند ملکی نیز امکان‌پذیر است.

طبق دستورالعمل اجرایی طرح، تمامی اشخاص حقیقی وحقیقی واحدهای تولیدی، اعم از فروشندگان مواد اولیه و خریداران عمده محصولات و خرده فروشان و مصرف کنندگان نهایی  مشمول طرح هستند.

بانک صادرات ایران در کنار ایفای مسئولیت حمایتی خود و در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی ، با توجه به نقش مسکن در اقتصاد کشور که تولید و رونق آن تاثیر بسیار مهمی در چرخه تولیدی کشور دارد، در سه ماه اول سال 98، حدود 9 هزار فقره وام قرض‌الحسنه در بخش مسکن روستایی و اقشار ویژه پرداخت کرد و با اعطای 8 هزار و 876 فقره تسهیلات به ارزش بالغ بر دو هزار و 924 میلیارد ریال برای حمایت از مسکن اقشار ویژه (خانواده‌های محترم شهدا، جانبازان و ایثارگران)، بهسازی و نوسازی مسکن روستایی و نوسازی بافت‌های فرسوده در مناطق کمتر توسعه‌یافته روستاهای کشور تخصیص داده است. اعطای این تسهیلات موجب شد تا علاوه بر حمایت از قشرهای مذکور، شرایط برای تحریک تقاضا برای محصولات تولیدکنندگان و صنایع مرتبط با بخش مسکن تا حدودی فراهم شود.

و در نهایت با توجه عملکرد اجرایی بانک صادرات شش ماه نخست98 و نظر هیئت نظارت طرح حمایتی ، پیش بینی می شود در ادامه سال جاری منابع بانک حداکثر 50درصد افزایش داشته باشد که با این وجود می‌توان مبالغ بیشتری را در راستای افزایش تقاضا برای بالا بردن سقف اعتبارات از سوی استان‌ها و فراگیرشدن این طرح اختصاص داد.