۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

لزومی ندارد نرخ سود سپرده‌ها افزایش یابد/ افزایش رشد نقدینگی در سال جاری

۴ آبان ۱۳۹۸، ۱۳:۰۳
کد خبر: 390318
لزومی ندارد نرخ سود سپرده‌ها افزایش یابد/ افزایش رشد نقدینگی در سال جاری

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نرخ سود فعلی بانک‌ها برای جذب نقدینگی کفایت می‌کند، گفت: رشد نقدینگی در سال جاری افزایش خواهد یافت.

اقتصادآنلاین صبا نوبری؛ کامران ندری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان اینکه پیشبینی می‌شود رشد نقدینگی در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش یابد، گفت: امیدواریم نقدینگی در دست مردم به سمت سپرده‌های بانکی برود و تقاضا برای پول که در سال گذشته کاهش یافته بود احیا شود، زیرا اگر مردم تمایلی برای نگه داشتن نقدینگی نداشته باشند سرعت گردش پول کاهش پیدا می‌کند که این موضوع باعث می‌شود قیمت‌ها افزایش یابد.

 وی در خصوص اثرات کاهش تقاضای مردم برای نقدینگی خاطرنشان کرد: وقتی عرضه نقدینگی با رشد بالایی اتفاق می‌افتد و تقاضا هم کم می‌شود تورم بالایی در اقتصاد ایجاد می‌شود. من امیدوارم در نیمه دوم سال ترجیح مردم این باشد که نقدینگی خود را داخل بانک‌ها پارک کنند زیرا اگر نقدینگی به هر کدام از بازارهای موازی خصوصا بازار ارز یا مسکن سرازیر شود می‌تواند تبعات منفی زیادی داشته باشد.

این کارشناس پولی و بانکی معتقد است با سرازیر شدن نقدینگی به این بازارها کالاهای موجود گران‌تر خواهند شد نه کالاهایی که در دست تولید هستند.

ندری در پاسخ به این پرسش که آیا نرخ سود فعلی بانک‌ها جذابیت لازم را برای جذب نقدینگی دارد؟ گفت:  نرخ سود مهم نیست؛  مهم این است که بازدهی که مردم در بازارهای دیگه پیش‌بینی می‌کنند چقدر واقعی باشد؟ برای مثال بازار سرمایه دارد به اوجش می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود که روندش معکوس شود، بازار مسکن هم پیش از این دچار همین گرفتاری شد و دوران اوجش را در فروردین و اردیبهشت ماه گذارند و نزولی شد،  بازار ارز و طلا هم به ثبات رسیده است در نتیجه شاید در شرایط فعلی اگر چشم انداز افزایش در بازارهای دیگر وجود نداشته باشد همین نرخ سود 20درصدی که بانک‌ها پرداخت می‌کنند و بانک مرکزی تا حدودی با تسامح در این زمینه برخورد می‌کند، کفایت کند.