۰ نفر

رئیس کل بانک مرکزی:

اینستکس برای تسهیل مبادلات کالاهای تحریم‌ شده راه‌اندازی شد/ اروپا برای اینستکس اجازه‌ آمریکا را می‌خواهد

۳۰ مهر ۱۳۹۸، ۲۰:۲۶
کد خبر: 389507
اینستکس برای تسهیل مبادلات کالاهای تحریم‌ شده راه‌اندازی شد/ اروپا برای اینستکس اجازه‌ آمریکا را می‌خواهد

رئیس بانک مرکزی ایران در مصاحبه‌ای با یک رسانه آمریکایی گفته که اروپایی‌ها برای اجرایی کردن ساز و کار موسوم به اینستکس به اجازه آمریکا نیاز دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران در مصاحبه‌ای با یک رسانه آمریکایی درباره ساز و کار اروپایی‌ها برای تسهیل ادعایی تجارت با ایران اظهار نظر کرد.

همتی در مصاحبه با المانیتور درباره ساز و کار مالی موسوم به اینستکس گفت: «من به این نتیجه رسیده‌ایم که مسئله به اینستکس و ساز و کار آن مربوط نیست. مسئله این است که اروپایی‌ها ظاهراً برای برنامه‌هایشان به اجازه آمریکا نیاز دارند.»

رئیس بانک مرکزی ایران درباره پیشنهاد خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری فرانسه برای حفظ برجام گفت: «بستگی به اروپا و آمریکا دارد که بخواهند آن را اجرایی کنند.»

سه کشور اروپایی طرف برجام از ۱۱ بهمن‌ماه ساز و کاری به نام اینستکس INSTEX را برای تسهیل مبادلات تجاری با ایرن راه‌اندازی کرده‌اند. 

اینستکس سرواژه‌ای است که از قرار گرفتن حروف ابتدایی عبارت «Instrument in Support of Trade Exchange» به معنای «ابزاری برای حمایت از مبادلات تجاری» تشکیل شده است. 

 این نهاد در فرانسه ثبت شده و مقر آن در پاریس است. اداره آن بر عهده آلمان است و انگلیس هم به عنوان سهامدار در آن مشارکت خواهد داشت. ریاست این کنسرسیوم اقتصادی را «پر فیشر»، مدیر سابق کومرتس‌بانک آلمان بر عهده خواهد گرفت. 

اروپایی‌ها ثبت این کانال ویژه را با تأخیر فراوان آغاز کردند و از وعده‌های اولیه برای پوشش دادن مبادلات نفت با ایران عقب‌نشینی کرده‌اند.

همتی در مصاحبه با المانیتور گفت: «ما برای اینکه بهانه‌ای دست اروپایی‌ها ندهیم نهاد متناظر اینستکس را زودتر از اروپایی‌ها راه‌اندازی کرده، مدیر آن را مشخص کردیم و سرمایه لازم برای آن را اختصاص داریم.»

وی اضافه کرد: «اروپایی‌ها بعد از تأخیر طولانی مدت چهار ماهه آماده شدند و یک مبادله ۴ میلیون دلاری از طریق اینستکس انجام شد که از طریق آن ما اقدام به خرید دارو برای یکی از استان‌ها کردیم. بعد از آن هیچ مبادله‌ای انجام نشده است.»

همتی تصریح کرد: «اروپایی‌ها همیشه ادعا می‌کنند که باید کار را با کالاهایی آغاز کنند که مشمول تحریم‌ها نیستند ولی اینستکس دقیقاً برای تسهیل مبادلات کالاهای تحریم‌شده راه‌اندازی شد. بنابراین من مطمئن نیستم که اینستکس ابزاری فوق‌العاده و خاص برای ایران باشد.»

رئیس بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که چرا هیچ مبادله‌ای بعد از مبادله اول انجام نشده گفت: «چون آنها هیچ پولی به اینستکس اختصاص ندادند. ما به اروپایی‌ها گفتیم که یا باید بر اساس یک توافق پیش‌خرید اقدام به راه‌اندازی خط اعتباری کنند یا اینکه به صورت مستقیم نفت ما را خریداری کنند. با این وجود به نظر می‌رسد که آمریکا اجازه اینها را نداده و اروپایی‌‌ها ادعا می‌کنند که هنوز آمریکا به آنها اجازه این کار را نداده است. احساس من این است که اروپایی‌ها عزمی برای اینکه مستقل عمل کنند ندارند.»

همتی در پاسخ به این سوال که آیا درباره اینستکس خوش‌بین نیست گفت: «من به این نتیجه رسدیه‌ام که مسئله به اینستکس و ساز و کار آن مربوط نیست. مسئله این است که اروپایی‌ها ظاهراً برای برنامه‌هایشان به اجازه امریکا نیاز دارند. آنها نتوانسته‌اند راه حلی برای این مشکل پیدا کنند. به این دلیل است که دلیلی برای خوش‌بین بودن نمی‌بینم.»

همتی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا خبر تازه‌ای درباره خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری فرانسه دارد یا خیر گفت: «فرانسه تلاش‌های زیادی در این زمینه کرده و ما به آنها گفته‌ایم در صورتی این را قبول می‌کنیم که نفت ما را پیش‌خرید کنند.»

وی اضافه کرد: «ما می‌خواهیم نفتمان را صادر کنیم و اگر آنها نمی‌خواهند نفت ما را خریداری کنند، هیچ فایده‌ای در این نمی‌بینم.»