۰ نفر

پیش‌شرط‌های اصلاح نظام بانکی

۲۷ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۳۷
کد خبر: 388652
پیش‌شرط‌های اصلاح نظام بانکی

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه اصلاح نظام اقتصادی در گرو اصلاح بانکها است، گفت: بی‌اعتمادی به سیستم بانکی از بین رفته و ریسک سپرده سرمایه گذار کم خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، آلبرت بغازیان در خصوص پیش‌شرط‌های اصلاح نظام بانکی گفت: در اصلاحات عظیمی همچون نظام بانکی، مدیران فعلی باید تغییر نگرش داشته باشند؛ چراکه برخی از آنها، تغییر در سیستم فعلی را نمی‌پذیرند و حتی به تغییر ساختار هم، جواب مثبت نمی‌دهند؛ بر همین اساس، باید مدیرانی انتخاب شوند که با بانک‌های بزرگ کار کرده و بتوانند این بانک‌ها را از سطح ملی به بین‌المللی تبدیل کنند؛ ضمن اینکه بانک‌های ایران به جز موارد اندک، بیشتر تلاش کرده‌اند که با عملیات بیشتر، تنها حساب‌ها را بیشتر کرده و ارقام بزرگ را وارد صورت‌های مالی نمایند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران، با بیان اینکه بانک‌ها در ایران، همان بنگاههای کوچکی هستند که تنها از نظر کمی بزرگ شده‌اند، به همین دلیل باید تغییر برای اصلاح ساختار اقتصادی را از مدیران شروع کنیم؛ به خصوص اینکه رئیس کل بانک مرکزی نیز به درستی به این نکته اشاره داشته که اصلاح ساختار اقتصادی باید از بانک‌ها آغاز شود.

وی معتقد است که قوانین موجود، هنوز به طور کامل اجرا نشده است؛ در حالیکه برخی به دنبال اضافه کردن و بستن یک بار جدید، به این قوانین هستند؛ در حالیکه اگر استانداردهای بانکی رعایت شوند، بسیاری از مسایل مانند خطر کمبود منابع، مطالبات معوق و هزینه بالا رفتن پول به قوانین باز نمی‌گردد.

بغازیان گفت: اصلاح نظام اقتصادی بیش از هر چیز به عملکرد خود مدیران، نظارت داخلی بانک‌ها و تعامل با بانک مرکزی معطوف است که در این صورت، بی اعتمادی به سیستم بانکی حل شده، ریسک سپرده سرمایه گذار کم شده و کمبود منابع بانک‌ها تامین خواهد شد.