۰ نفر

براساس اعلام بانک مرکزی؛

مانده تسهیلات بانکی ۲۰درصد افزایش یافت/ افزایش ۲۶.۶درصدی مانده سپرده‌ها

۹ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۱۸
کد خبر: 384578
مانده تسهیلات بانکی ۲۰درصد افزایش یافت/ افزایش ۲۶.۶درصدی مانده سپرده‌ها

بانک مرکزی از افزایش ۲۶.۶درصدی مانده سپرده‌ها و ۲۰.۷درصدی مانده تسهیلات بانکی خبر دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرگزاری صداو سیما، آمار‌های بانک مرکزی از افزایش ۲۶.۶ درصدی مانده سپرده‌ها و ۲۰.۷ درصدی مانده تسهیلات بانکی در پایان خرداد ۹۸ نسبت به مقطع مشابه سال قبل حکایت دارد .

گزارش بانک مرکزی از وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری در پایان خرداد سال ۱۳۹۸ حاکی از آن است که مانده کل سپرده‌ها بالغ بر ۲۱۷۶۵.۷ هزار میلیارد ریال شده است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۴۵۷۰.۷ هزار میلیارد ریال (۲۶.۶ درصد) و نسبت به پایان سال قبل معادل ۱۰۹۲.۴ هزار میلیارد ریال (۵.۳ درصد) افزایش نشان می‌دهد.

بیشترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۱۱۸۱۳.۷ هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد معادل ۵۷.۷ هزار میلیارد ریال است.

مانده کل تسهیلات بالغ بر ۱۵۶۵۷.۲ هزار میلیارد ریال است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۲۶۸۲.۴ هزار میلیارد ریال (۲۰.۷ درصد) و نسبت به پایان سال قبل ۵۶۷ هزار میلیارد ریال (۳.۸ درصد) افزایش داشته است. بیشترین مبلغ تسهیلات مربوط به استان تهران با مانده ۱۰۱۵۷.۶ هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد معادل ۵۳.۱ هزار میلیارد ریال است.

نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی ۸۰.۱ درصد است که نسبت به پایان خرداد ۱۳۹۷ و پایان اسفند ۱۳۹۷، به ترتیب ۴ و ۱.۲ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. نسبت مذکور در استان تهران ۹۴.۸ درصد و در استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۰۳.۶ درصد است.

بانک مرکزی توضیح داده است که یکی از علل مهم بالا بودن رقم تسهیلات و سپرده‌ها در استان تهران استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و موسسه‌های تولیدی سایر استان‌ها در استان تهران بوده و عمده فعالیت‌های بانکی آن‌ها توسط شعب بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری استان تهران انجام می‌شود.