۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

افزایش تعداد تراکنش‌های الکترونیک برای بانک‌ها هزینه ایجاد می‌کند/ مشکل اصلی ساختار نظام توزیع است

۱۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۴۹
کد خبر: 378460
افزایش تعداد تراکنش‌های الکترونیک برای بانک‌ها هزینه ایجاد می‌کند/ مشکل اصلی ساختار نظام توزیع است

یک کارشناس اقتصادی مشکلات نظام توزیع در ایران را دلیل اصلی افزایش بی‌رویه تراکنش‌های الکترونیک بانکی و تعداد کارتخوان‌های فیزیکی عنوان کرد.

اقتصادآنلاین - صبانوبری؛ حسین درودیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین در واکنش به آمار بالای تراکنش‌های بانکی الکترونیک در ایران گفت: این موضوع به مشکلات نظام توزیع ما باز می‌گردد زیرا به لحاظ تاریخی ما دارای یک  نظام توزیع خرد مقیاس با فعالان متکثر و حجم تراکنش‌های بالا با ارزش کم هستیم.

وی با اشاره به تعداد بالای مغازه‌ها در مناطق مختلف که مجبورند برای کارهای خود از ابزارهای پرداخت کارتی استفاده کنند، ادامه داد: افزایش تعداد این کارت‌ها ناکارایی را افزایش خواهد داد و هزینه‌های تمام شده در اقتصاد را بالا می‌برد.

درودیان تاکید کرد: آمارهای دیگری هم وجود دارد که می‌گوید به طور سرانه واحدهایی که کار تجارت و خرید و فروش انجام میدهند در ایران نسبت به بسیاری از نقاط جهان بیشتر هستند و این معضل درباره هزینه سرانه حمل و نقل، آب و برق هم وجود دارد.

این کارشناس اقتصادی در خصوص مشکلی که تعداد بالای تراکنش‌های بانکی ممکن است برای اقتصاد بوجود بیاورند، خاطر نشان کرد: نظام بانکی بابت این تراکنش‌ها کارمزدی از مردم دریافت نمی‌کند و مردم  هم محدودیتی حس نمی‌کنند بلکه بانک‌ها باید به یکدیگر کارمزد هم پرداخت کنند؛ در نتیجه هزینه زیرساختی این کار به عهده نظام بانکی است در حالی که برای بانک‌ها منبع درآمدی محسوب نمی‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا وضع  کارمزد بر روی تراکنش‌ها می‌تواند مشکل را حل کند؟ گفت: مشکل اصلی مربوط به ساختار نظام توزیع در ایران است و با پرداخت کارمزد توسط مردم این مشکل حل نخواهد شد. ولی مهم‌ترین اثر آن ایجاد درآمد برای نظام بانکی است و همچنین ممکن است با اینکار تعداد تراکنش‌ها کم شود و بر روی هزینه‌های متغیر بانک‌ها تاثیر بگذارد.