۰ نفر

داستان مهربانی بانک پاسارگاد با یک خانواده گرامی!

۳۰ مرداد ۱۳۹۸، ۹:۱۱
کد خبر: 375069
داستان مهربانی بانک پاسارگاد با یک خانواده گرامی!

در بخشی از بیانیه بانک پاسارگاد آمده است: «بانک پاسارگاد در راستای اجرای مواد 16 و 17 قانون رفع‌موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور در سال 1394، سهام تحت‌تملک خود در شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) را در دو مرحله در سال 1394 و سال 1395 از طریق فرابورس عرضه کرده، لذا تسهیلات اعطایی به شرکت میدکو جزء مبلغ تسهیلات شرکت‌های زیر‌مجموعه بانک نیست.

توضیحات جدید «فرهیختگان» در واکنش به جوابیه بانک پاسارگاد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرهیختگان،  براساس صورت‌های مالی بانک در سال 1397، مبلغ کل تسهیلات اعطایی بانک برابر با 878.308.504 میلیون ریال و تسهیلات اعطایی به شرکت‌های زیرمجموعه (شرکت‌هایی که ارتباط مالکیتی- مدیریتی با بانک دارند)، مبلغ 94.124.689 میلیون ریال است. با توجه به موارد فوق عدد صحیح تسهیلات اعطایی به شرکت‌هایی که ارتباط مالکیتی- مدیریتی با بانک دارند، مبلغ 94,124,689 میلیون ریال و نسبت «تسهیلات اعطایی به شرکت‌های زیرمجموعه» به «کل تسهیلات بانک» حدود 10 درصد است.»

در این زمینه برخلاف ادعای بانک، بررسی صورت‌مالی سه‌ماهه منتهی به خرداد 1398 هلدینگ میدکو نشان می‌دهد مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاساگاد از طرف شرکت تامین آتیه سرمایه انسانی پاسارگاد به عنوان رئیس هیات‌مدیره میدکو، سیدکاظم میرولد از طرف شرکت تامین مسکن گروه مالی پاسارگاد به عنوان عضو هیات‌مدیره میدکو، علی‌اصغر برومند از طرف شرکت مبنای خاورمیانه به عنوان مدیرعامل و علی‌اکبر امین‌تفرشی از طرف شرکت پارس‌آریان به عنوان عضو هیات‌مدیره میدکو حضور دارند.

حال اینکه چرا اعضای هیات‌مدیره هلدینگ میدکو با 17 شرکت بزرگ، دقیقا با مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره بانک پاسارگاد دقیقا شبیه به هم هستند، قطعا «سهو قلم» نیست و منطقی است که اعضای هیات‌مدیره از سوی سهامداران اصلی انتخاب شوند.

توجه داشته باشیم در بهار سال جاری بیش از 33 درصد سهام میدکو مربوط به سه شرکت مبنای خاورمیانه، ارزش‌آفرینان پاسارگاد و  پارس‌آریان بوده است. لذا اینکه مدیران بانک مذکور می‌گویند «تسهیلات اعطایی به شرکت میدکو جزء مبلغ تسهیلات شرکت‌های زیر‌مجموعه بانک نمی‌باشد.» خود جای تامل دارد. موضوع میدکو از این منظر دارای اهمیت است که مطابق صورت مالی پاسارگاد، تسهیلات و تعهدات این هلدینگ در سال 1397 در مجموع حدود  15 هزار و 402 میلیاردتومان است که حدود 12 هزار و 184 میلیاردتومان از آن، تسهیلات جاری است. بر این اساس با مدنظر قرار دادن تسهیلات اعطایی بانک به میدکو، ادعای مدیران بانک بر رعایت «نسبت 10 درصدی تسهیلات اعطایی بانک به شرکت‌های زیرمجموعه» با تردید روبه رو است.

   تسهیلات بنگاه‌های کوچک و متوسط کشور کمتر از گروه گرامی!

در بخشی از بیانیه بانک آمده است: «بانک‌ پاسارگاد به‌عنوان یک بانک بزرگ و موثر در اقتصاد کشور با دیدگاهی راهبردی و بلندمدت به برنامه‌ها و فعالیت‌های خود، همواره سعی کرده‌ است در کنار حمایت از بخش‌های بزرگ اقتصادی به‌ویژه واحدهای تولیدی و فعالیت‌های دانش‌بنیان و همچنین تامین مالی و همراهی با کسب‌وکارها و واحدهای اقتصادی کوچک و متوسط، برنامه‌هایی را در دستور کار خویش قرار دهد که اثر بلندمدت و پایدار در کشور و جامعه داشته باشد. از این‌رو راهبردها و برنامه‌های این بانک به‌گونه‌ای تدوین و تنظیم شده است که با تامین شرایط و فعال نمودن امکانات، منابع مالی و سرمایه انسانی کارآمد، نقشی پایدار، کارا و اثربخش در ارتقای تولید ملی، ایجاد اشتغال پایدار و رشد اقتصادی ایفا نماید.»

در این زمینه مطابق آمارهای صورت مالی، از کل تسهیلات 87 هزار و 830 میلیاردتومانی پاسارگاد در سال 97، این بانک فقط 1.6 هزار میلیاردتومان آن یعنی معادل 1.8 درصد کل تسهیلات را به بنگاه‌های کوچک و متوسط ارائه کرده است. سهم 1.8 درصدی بنگاه‌های کوچک و متوسط از تسهیلات پاسارگاد درحالی است که حدود ٦٧ درصد کل اشتغال بخش صنعتی ایران توسط بنگاه‌های خرد ایجاد شده‌اند. همچنین مطابق صورت مالی بانک مذکور، مجموع تسهیلات جاری و غیرجاری و تعهدات سال 1397 خانواده گرامی (از واردکنندگان خودرو و چای) حدود 2.4 هزار میلیاردتومان بوده که بیش از 1.9 هزار میلیارد تومان آن تسهیلات جاری است. اینکه تسهیلات دریافتی یک واردکننده حدود 355 میلیاردتومان بیشتر از کل تسهیلات اعطایی به بنگاه‌های کوچک و متوسط کشور است، بیش از آنکه نشانی از حمایت بنگاه‌های کوچک و متوسط داشته باشد، شائبه اعطای تسهیلات رفاقتی را تقویت می‌کند.

  رشد 118 درصدی موجودی نقدی عجیب نیست؟

در سال مالی 1397 موجودی نقدی بانک پاسارگاد با افزایش 118 درصدی از 7.3 هزار میلیاردتومان در سال مالی 96 به 16.1 هزار میلیاردتومان رسیده است. اینکه چرا منابع مذکور صرف پرداخت تسهیلات نشده، سوالی است که نیاز به شفاف‌سازی دارد، چراکه نگهداری این میزان وجه نقد شائبه سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت بانک مذکور در بازارهای غیرمولد و سوداگر را تقویت می‌کند.