۰ نفر

گزارش NBC از واکنش ایران به تحریم آمریکا

۲۹ مرداد ۱۳۹۸، ۱۸:۵۵
کد خبر: 374974
گزارش NBC از واکنش ایران به تحریم آمریکا

شبکه خبری ان‌بی‌سی در گزارشی به مقاومت سخت ایرانی ها دربرابر تحریم‌های آمریکا پرداخت و نوشت: ایران به خوبی درحال مقاومت دربرابر کمپین فشار حداکثری ترامپ است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایبنا،  در این زمینه عبدالناصر همتی، رییس بانک مرکزی ایران در مصاحبه ای با   NBC از بیان رقم دقیق صادرات نفت ایران خودداری کرد، ولی تاکید کرد که نفت مسیر خود را پیدا می کند و تصریح کرد: "ما صادرات نفت خود را ادامه می دهیم. "

وی ادامه داد: "درباره اعداد و آمار دقیق فروش نفت هم بگذارید این اعداد پیش خودمان باقی بماند. "

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز در گفت و گویی که روز گذشته با این شبکه انجام داد، تشکیلات ترامپ را به تروریسم اقتصادی متهم کرد و گفت که این تحریم ها با هدف آسیب رساندن به ملت ایران طراحی شده است.

وی هم تاکید کرد که ایران با این وجود راهی برای فروش نفت خود و تامین نیازهای مردم ایران پیدا خواهد کرد و اینکه تحریم ها ایران را وادار نخواهد کرد که رویکرد خود را تغییر دهد.

مردم ایران با تحریم های ترامپ چه می کنند؟

این شبکه خبری در ادامه به چگونگی رویکرد مردم ایران برای مقابله با کمپین فشار حداکثری ترامپ پرداخته و نوشته است: کمپانی اپل مثل خیلی از برندهای آمریکایی دیگر یا برندهایی که با آمریکا ارتباط نزدیک دارند نمی‌تواند فروشگاهی در ایران داشته باشد، اما فروشگاه های زیادی در ایران هستند که طیف متنوعی از محصولات این کمپانی آمریکایی را به دست مردم می رسانند.

این نمونه ساده نشان می دهد که چطور مردم ایران تلاش می کنند تاثیرات تحریم های ترامپ را دور بزنند.

این گزارش در ادامه از سفر یک خبرنگار ان‌بی‌سی به تهران برای به دست آوردن یک نتیحه دست ‌اول از تاثیر تحریم ها بر مردم ایران خبر می دهد. این خبرنگار در این باره می نویسد: باوجود دردسرهایی که تحریم های آمریکا ایجاد کرده است، کسب و کارهای ایرانی راه هایی برای دور زدن تحریم ها پیدا کرده اند.

یک مشاور شرکت های  بین المللی برای فعالیت تجاری در ایران در این باره به خبرنگار این شبکه گفت: فراموش نکنید که درکنار تجارت رسمی و معمول، بخش زیادی تجارت خاکستری با کشورهای همسایه هم وجود دارد. خیلی از کالاها از این طریق وارد کشور می شود و بنابراین همه چیز به صورت گسترده در کشور در دسترس است.

به گفته این مشاور بین المللی، تاجران ایرانی می‌دانند چطور کالاها را به ایران بیاورند و تقاضا برای محصولات هم باوجود بالارفتن قیمت‌ها هنوز در حدی هست که این کالاها در بازار حضور داشته باشند.

این کارشناس اضافه کرد: اگر بخواهیم صادق باشیم باید گفت که اقتصاد ایران مقاومت بالایی را نشان داده است، برخلاف ونزوئلا، کنترل اقتصاد ایران از دست خارج نشده است. اگر کشوری که زیر شدیدترین تحریم ها قرار دارد، تورم دو رقمی داشته باشد، نشان می دهد کنترل اقتصاد هنوز از دست خارج نشده است.