۰ نفر

بانک مرکزی خبر داد:

افزایش سپرده‌گذاری در بانک‌ها/ مانده کل سپرده‌های بانکی ۲۵.۶درصد افزایش یافت

۸ تیر ۱۳۹۸، ۰:۱۶
کد خبر: 363069
افزایش سپرده‌گذاری در بانک‌ها/ مانده کل سپرده‌های بانکی ۲۵.۶درصد افزایش یافت

بانک مرکزی در گزارش وضعیت مانده سپرده‌ها نزد بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری در پایان اسفند ماه ۹۷ نسبت به پایان سال ۹۶خبر از افزایش ۲۵.۶درصدی داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، براساس جدول آماری این بانک، مانده کل سپرده‌های بانک و موسسه‌های اعتباری در پایان اسفندماه ۹۷ بیش از ۲۰۶۷۳.۴ هزار میلیارد ریال بود که نسبت به پایان سال ۹۶ معادل ۴۲۰۹.۳ هزار میلیارد ریال (برابر با ۲۵.۶ درصد) افزایش را ثبت کرد.

برپایه بررسی صورت گرفته، بیشترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۱۱۳۱۸.۷ هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد معادل ۵۵.۲ هزار میلیارد ریال بود.

مانده کل تسهیلات بیش از ۱۵۰۹۰.۲ هزار میلیارد ریال بود که نسبت به پایان سال ۹۶ رقم ۲۵۰۳.۱ هزار میلیارد ریال (به میزان ۱۹.۹ درصد) افزایش نشان می‌دهد.

بیشترین مبلغ تسهیلات مربوط به استان تهران با مانده ۹۷۵۲.۱ هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد معادل ۵۱.۸ هزار میلیارد ریال بود.

بانک مرکزی در توضیحات خود آورده است، نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی ۸۱.۳ درصد بود که نسبت به پایان سال ۹۶ به میزان ۴.۱ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

نسبت مزبور در استان تهران ۹۴.۹ درصد و استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۰۵.۶ درصد گزارش شده است.

بانک مرکزی خاطرنشان ساخت، یکی از علل مهم بالا بودن رقم تسهیلات و سپرده‌ها در استان تهران استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و موسسه‌های تولیدی سایر استان‌ها در استان تهران بوده و عمده فعالیت‌های بانکی آنها توسط شعب بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری استان تهران انجام می‌شود.