۰ نفر

براساس اعلام بانک مرکزی؛

سهم اقتصادی‌ها از وام‌های بانکی زیاد شد/ تسهیلات پرداختی ۸۴.۷هزار میلیارد ریال افزایش یافت

۱۳ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۴۳
کد خبر: 357553
سهم اقتصادی‌ها از وام‌های بانکی زیاد شد/ تسهیلات پرداختی ۸۴.۷هزار میلیارد ریال افزایش یافت

تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی فروردین امسال به بخش‌های اقتصادی ۳۴۲ هزار میلیارد ریال است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۸۴.۷ هزار میلیارد ریال (معادل ۳۲.۹ درصد) افزایش داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در تمام بخش‌های اقتصادی طی فروردین ماه سال جاری مبلغ ۲۲۷.۲ هزار میلیارد ریال معادل ۶۶.۴ درصد کل تسهیلات پرداختی است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ ۵۱.۴ هزار میلیارد ریال معادل ۲۹.۳ درصد افزایش داشته است.

سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در فروردین ماه سال جاری معادل ۸۷.۴ هزار میلیارد ریال بوده است که حاکی از تخصیص ۳۸.۵ درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه در گردش تمام بخش‌های اقتصادی (مبلغ ۲۲۷.۲ هزار میلیارد ریال) است.

طبق اعلام بانک مرکزی از ۱۰۵.۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل ۸۲.۶ درصد آن (مبلغ ۸۷.۴ هزار میلیارد ریال) در تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال جاری است.

بانک

در جدول شماره ۲ نیز مشاهده می‌شود که ۷۱۷۷ فقره تسهیلات به بخش صنعت و معدن با میانگین پرداختی هر فقره ۱۴.۸ میلیارد ریال پرداخت شده که بیشتر از میانگین پرداختی سایر بخش‌هاست.

در ضمن در بخش خدمات ۱۱۰ هزار و ۸۱۵ فقره تسهیلات با میانگین پرداخت هر فقره ۱.۴ میلیارد ریال پرداخت شده است.

بانک

گفتنی است؛ همچنان باید در تداوم مسیر جاری ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد نیز بود.

بر این اساس ضروری است به افزایش توان مالی بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آنها به مسیر صحیح اعتباردهی بانک‌ها، افزایش بهره‌وری بانک‌ها در تأمین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی بانک‌ها و ترغیب بنگاه‌های تولیدی به سمت بازار سرمایه به عنوان یک ابزار مهم در تأمین مالی طرح‌های اقتصادی (ایجادی) توجه ویژه‌ای کرد.