۰ نفر

با تفکیک حساب‌های بانکی خود؛

جلوی سرقت آنلاین را بگیرید

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۸:۴۱
کد خبر: 354788
جلوی سرقت آنلاین را بگیرید

در حالی که اجرای طرح رمز دوم یک‌بار مصرف به تعویق افتاده، می‌توان با تفکیک حساب‌های اصلی و فرعی، ریسک کلاهبرداری‌های اینترنتی و سرقت‌های آنلاین را کاهش داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، در سال‌های اخیر استفاده از کارت‌های بانکی برای خریدهای اینترنتی، تراکنش‌های غیر حضوری، پرداخت‌های درون برنامه‌ای و … با افزایش چشم‌گیری روبرو شده و این در حالی است که به همین نسبت کلاهبرداران اینترنتی و سودجویان نیز بیشتر شده‌اند.

کلاهبرداران اینترنتی یا همان سارقان آنلاین سعی می‌کنند با عملیات فیشینگ (Phishing) به اطلاعات هویتی یا مالی افراد دست پیدا کنند و سودجویی و سرقت خود را از این طریق انجام دهند.

فیشینگ یا سرقت آنلاین در عمل به صورت کپی دقیق رابط گرافیکی یک وب‌گاه معتبر مانند بانک‌های آنلاین انجام می‌شود که ابتدا کاربر از طریق ایمیل یا آگهی‌های تبلیغاتی سایت‌های دیگر، به این صفحه قلابی راهنمایی می‌شود. سپس از کاربر درخواست می‌شود اطلاعاتی مانند اطلاعات کارت اعتباری خود در آنجا وارد کند که در صورت گمراه شدن کاربر و وارد کردن اطلاعات خود، فیشرها به اطلاعات شخص دسترسی پیدا می‌کنند.

شاید بارها شنیده باشید که شرکت‌ها و بانک‌هایی که درگاه پرداخت آنلاین ارائه می‌کنند، برای مشتریان خود پروتکل‌های امنیتی خاصی را در نظر می‌گیرند و نشان‌ها و فرآیندهایی را ایجاد می‌کنند که کاربر با استفاده از آن‌ها بتواند به درستی به درگاه پرداخت آنلاین پی ببرد.

شبکه‌های اجتماعی بزرگ مانند فیسبوک، اینستاگرام، تلگرام و … که این روزها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، از ضریب امنیتی بالایی برخوردارند و با توجه به افزایش مستمر سطح امنیتی آن‌ها، عملاً نفوذ به این اپلیکیشن‌ها بدون کمک خود کاربر امکان‌پذیر نیست تا جایی که برخی از این شبکه‌ها برای افرادی که بتوانند باگ‌های امنیتی پیدا کنند، جایزه قابل توجهی در نظر گرفته‌اند.

اما اقدامی که فیشرها انجام می‌دهند این است که از طریق برخی آگهی‌های تبلیغاتی، افراد را به سمت درگاه‌ها و صفحه‌های ساختگی با شکل شبکه‌های اجتماعی هدایت می‌کنند و در صورتی که کاربر به موارد امنیتی توجه نکند، می‌تواند در تله فیشینگ بیفتد.

جلوگیری از سوءاستفاده در تراکنش‌های غیرحضوری و خریدهای اینترنتی، دلیلی بود که بانک مرکزی را مجاب کرد با اجرای طرح رمزهای دوم یک‌بار مصرف، این تهدیدات را کاهش دهد، اما این طرح به دلیل برخی مشکلات، دیرتر از آن تاریخی که اعلام شده بود، اجرایی خواهد شد.

در این میان یکی از اقداماتی که مردم می‌توانند برای کاهش ریسک سرقت‌های آنلاین انجام دهند، این است که حساب‌های بانکی خود را تفکیک کنند؛ در واقع به جای اینکه بخش عمده‌ای از پول خود را در حسابی نگه دارند و با کارت متصل به آن حساب، خریدهای آنلاین خود را انجام دهند، یکی از حساب‌های خود را برای انجام این کار در نظر بگیرند و پول کمی در آن داشته باشند.

امروزه بسیاری از مردم ایران از کارت‌های بانکی برای خریدهای آنلاین، خرید شارژ سیم‌کارت، پرداخت غیرحضوری قبوض و سایر تراکنش‌های بانکی استفاده می‌کنند که به این ترتیب، افراد بهتر است برای این اقدامات کارت بانکی دیگری جدا از حساب اصلی‌شان دریافت کنند و پول خود را در آن بریزند و این اقدامات را با آن کارت انجام دهند.

به این ترتیب، ریسک استفاده از تراکنش‌های غیرحضوری نیز کاهش می‌یابد و در صورتی که این اتفاق برای کاربر رخ دهد، ضرر مالی هنگفتی به او نمی‌خورد.