۰ نفر

​معاون بین‌الملل بانک صادرات ایران:

ساده‌ترین راهکار برای مبارزه با تحریم‌ها، توجه جدی به اقتصاد مقاومتی است

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۱۷
کد خبر: 350980
ساده‌ترین راهکار برای مبارزه با تحریم‌ها، توجه جدی به اقتصاد مقاومتی است

معاون بین‌الملل بانک صادرات ایران ساده‌ترین راهکار برای مبارزه با تحریم‌ها را توجه جدی به اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، مهدی گودرزی در «نشست هم‌افزایی یک هزار مدیر عملیاتی شبکه بانک صادرات ایران»، ضمن بیان این مطلب و ارتباط مستقیم آن با بحث ارز گفت: مدیریت جهادی در همه حوزه ها (به‌خصوص حوزه ارز و بین الملل) می تواند موثر باشد. همچنین رونق تولید نیز به‌عنوان شعار اصلی امسال می‌تواند در بخش کاهش واردات، افزایش صادرات و عدم وابستگی به ارز، ما را یاری دهد.

وی در ادامه محور اصلی تحریم‌ها را در سه حوزه توقف تراکنش ها، انسداد دارایی ها و جلوگیری از انتقال وجه عنوان و تصریح کرد: هدف دشمن از این موضوع، تسلط بر نظام بانکی و سایر بخش ها است.

معاون بین‌الملل با اشاره به تنوع تحریم‌هایی که از سوی کشورهای غربی و بخصوص امریکا شکل می گیرد، تصریح کرد:  ما نیز بواسطه ایجاد تنوع در کارگزاران خود سعی در رفع آسیب‌های ایجاد شده داریم.

گودرزی در خصوص دلایل مشکلات وجود در زمینه اعتبارات اسنادی گفت: وجود تحریم و عدم اطمینان بانک های خارجی از تامین ارز توسط بانکهای ایرانی از جمله این موارد است ولی در خصوص صندوق توسعه ملی و خطوط فاینانس، امکان گشایش اعتبار را داریم.

وی در خصوص عواملی که می توانند بر روی سودآوری شعب خارج از کشور موثر باشند، گفت: قطع سوئیفت، تحریم EU و تحریم OFAC ، سه اتفاقی است که می‌تواند سود را به زیان تبدیل کند.

معاون بین‌الملل همچنین با بیان اینکه بنا به اعلام بانک مرکزی، صرافی سپهر یکی از صرافی‌های مجاز است که پتروشیمی ها می توانند به آن ارز بفروشند، تصریح کرد: به جرات می توان گفت، ظرفیت این صرافی با توجه به شرکت‌هایی که بانک در خارج از کشور دارد، در هیچ بانکی در کشور وجود ندارد و امروز خرید ارز بانک صادرات توسط صرافی آن، از دیگر بانک‌ها بیشتر است.

گودرزی در خصوص برنامه ها و اقدامات سال ٩٨ نیز گفت: دسترسی به سیستم تسویه ارزهای غیردلاری و استفاده از ارز محلی، تقویت روابط کارگزاری، تقویت نقش صرافی سپهر و استفاده از روشهایی که برای تامین ارز وجود دارد، مدیریت پرتفوی ارزی و داراییهای ارزی بانک، تلاش مضاعف جهت وصول مطالبات، تدوین سیاستهای اعتباری جدید در راستای قوانین کشور میزبان و نیز سامانه سپام از جمله مسائلی است که مدنظر قرار خواهد گرفت.

معاون بین‌الملل در پایان نیز با اشاره به ظرفیت بالای ارزی بانک صادرات ایران و امکان تامین اکثریت ارزها، از تمامی همکاران خواست تا در این حوزه ورود جدی داشته و از آن آگاهی لازم را داشته باشند.