۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

ضرورت تعیین تکلیف بانک‌ها قبل از ادغام/ تجمیع بانک‌ها تحریم پذیری آن‌ها را بیشتر می‌کند

۲۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۲۲
کد خبر: 342007
ضرورت تعیین تکلیف بانک‌ها قبل از ادغام/ تجمیع بانک‌ها تحریم پذیری آن‌ها را بیشتر می‌کند

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه قبل از ادغام بانک‌ها باید نسبت پاک سازی و تعیین تکلیف آن‌ها مبادرت ورزید، افزود: در شرایط فعلی با تمرکز این بانک‌ها در یک جا امکان تحریم کردن آن‌ها آسان‌تر می‌شود.

اقتصادآنلاین-صبانوبری ؛حسین درودیان با بیان اینکه ادغام بانک‌ها در حال حاضر اقدام ضرورت داری نیست، گفت: نفس این کار مشکلاتی را ایجاد می‌کند زیرا به وضوح مشخص نیست که هدف سیاستگذاران از این ادغام چیست و به دنبال بهبود کدام شاخص هستند؟

وی ادامه داد: معمولا ادغام بانک‌ها نظارت بر اقدامات آن‌ها را کاهش می‌دهد و پس از آن مسئولیت پذیری و پاسخگویی کارها بسیار افت می‌کند و در واقع مسببین بروز مشکلات گم می‌شوند.

درودیان با تاکید بر اینکه کیفیت این 5بانک با یکدیگر بسیار متفاوت است، افزود: برخی از این بانک‌ها مشکلات زیادی دارند و برخی در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارند، این موضوع ادغام را مشکل‌تر می‌کند و از طرفی حجم برخی از این بانک‌ها دو تا سه برابر بزرگتر از بانک سپه است که اینگونه فلسفه این ادغام هم زیر سوال می‌رود.

این کارشناس تاکید کرد: فلسفه ادغام بانک‌ها در بانکی بزرگتر این است که به جای انحلال این بانک‌ها مشکلاتشان را به بانکی سالم و بزرگتر منتقل کنیم اما در حال حاضر اگر این اتفاق صورت بگیرد نتیجه‌اش این خواهد بود که بانک‌ها سالم و بزرگتر هم دچار مشکلات آن‌ بانک‌های ناسالم خواهند شد.

وی راهکار را تعیین تکلیف بانک‌ها قبل از ادغام عنوان کرد و افزود: علاوه بر این موضوع در شرایط فعلی تکثر این بانک‌ها تحریم پذیری آن‌ها بسیار کمتر از زمانی می‌کند که در یک بانک جمع باشند.

درودیان در خصوص برنامه بانک مرکزی برای پرداخت بخشی از زیان‌های این بانک‌ها گفت: ورود بانک مرکزی برای حمایت از بانک‌ها معمولا به صورت نقدی اتفاق می‌افتد و اگر شرایط به نحوی پیش برود که این بانک‌ها با هجوم سپرده گذاران مواجه نشوند، به کمک نقدی بانک مرکزی احتیاجی ندارند بلکه باید به دنبال جایگزینی اموال سوخت شده خود با یک نوع دارایی باشند.

این کارشناس اقتصادی در واکنش آمارهایی که اخیرا منتشر شد مبنی بر اینکه بدهی این 5بانک به بانک مرکزی صفر است، پاسخ داد: در حال حاضر بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی چیزی حدود 150هزار میلیارد تومان است و من بعید می‌دانم که بدهی این بانک‌ها به بانک مرکزی صفر باشد.