۰ نفر

رئیس کل بانک مرکزی:

۲۱۵هزار میلیارد تومان از سپرده‌های مردمی نزد ۵بانک ادغامی است/ دلار به کانال ۱۱هزارتومان باز می‌گردد

۱۱ اسفند ۱۳۹۷، ۲۳:۰۴
کد خبر: 339234
۲۱۵هزار میلیارد تومان از سپرده‌های مردمی نزد ۵بانک ادغامی است/ دلار به کانال ۱۱هزارتومان باز می‌گردد

رییس کل بانک مرکزی در گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: ادغام بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری کوثر از امروز رسما کلید خورد.

به گزارش اقتصادآنلاین، عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی در گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: ادغام بانک‌های متعلق به مراکز نظامی کشور از جمله سپاه، ارتش، بسیج و نیروی انتظامی  یعنی بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری کوثر از امروز رسما کلید خورد. با پیش‌بینی‌های صورت گرفته به سمت یک تجربه موفق پیش خواهیم رفت.

همتی افزود: پنج بانک و موسسه مذکور، ۲۴میلیون سپرده‌گذار دارند.۲۱۴هزار میلیارد تومان سپرده مردمی نزد این بانک‌ها و موسسات است. تابلو بانک‌ها حداقل تا ۴ماه آینده تغییر نخواهد کرد.

وی افزود: به تدریج و براساس شرایط زمانی ادغام بانک‌ها ادامه پیدا خواهد کرد. با کسانی که بخواهند بازار پول را به هم بریزند برخورد جدی خواهد شد. مقصد اصلی دشمنان بازار ارز و بازار پول بوده است که موفق نبودند. این ۵ بانک در مجموع حدود ۲۵۰۰شعبه دارد و در صورت ادغام حدود ۴۲۰۰ شعبه خواهند داشت که در بلندمدت این تعدد شعبات مدیریت خواهد شد. اصلاحات بعدی نظام بانکی را در صورت عملی شدن اعلام خواهیم کرد زیرا سیستم بانکی حساس است و پیش از اقدام حرفی نمی‌زنیم. نظارت بر اقدامات بانک‌ها باید ITمحور باشد.

همتی ادامه داد: در برخورد با انحرافات چه به صورت فساد و یا سرپیچی از دستورات قاطع هستیم. برای کنترل بازار به دنبال اجرای سیاست بازار باز هستیم و به دنبال این هستیم که تورم را از طریق سیاست‌های پولی کنترل کنیم.

رییس کل بانک مرکزی گفت: تا به امروز مجلس ۳۵۰۰میلیارد تومان به بودجه پیشنهادی دولت اضافه کرده است‌. تا وقتی درآمد‌های بودجه‌ای ما وابسته به درآمد‌های حاصل از صادرات نفت است مشکلات فعلی وجود دارد. دولت به دنبال کنترل هزینه‌ها است اما در بودجه‌۹۸ نزدیک به ۴۵۰هزار هزینه برای دولت پیش‌بینی شده است.

وی افزود: نرخ دلار باز به کانال ۱۱هزار تومان باز می‌گردد. افزایش بیشتر نرخ دلار برای واردکننده نمی‌صرفد. ۱۱ونیم میلیارد یورو در نیما عرضه شده است که قیمت یورو ۱۱هزار تومان بوده است و این درحالی است که یورو در بازار ۱۵هزار تومان است. جو پایان سال، خبرهای بد مربوط FATF بازار را کمی متشنج کرد و نرخ ارز بالاتر رفت.

همتی ادامه داد: قیمت کالاهای اساسی از شهریور تا آذرماه کمتر از تورم بوده است. به دلیل ضعف توزیع از آبان تا دی ماه قیمت‌ کالاهای اساسی افزایش پیدا کرد. به زودی هر سرپرست خانوار می‌تواند سهمیه‌ی خود را از هر کالا بر اساس ترخ تعیین شده خریداری کند. بازار متشکل ارزی تقریبا آماده است و به نظر من صلاح بر این است که از اواسط فروردین شروع به کار بکند.

رییس کل بانک مرکزی گفت: در سامانه نیما ۸میلیارد یورو توسط واردکنندگان و ۳ونیم میلیارد هم بانک‌مرکزی عرضه کرده است. ۴۰میلیارد دلار سهم صادرات غیرنفتی بوده است که به کشور وارد شده است. حدود ۶۵درصد ارز حاصل از صادرات وارد کشور نشده است. لیستی از واردکنندگانی که ارز خود را به کشور باز نگردانده‌اند به مراجع قضایی داده شده تا پیگیری شود. بانک مرکزی امسال۳۳میلیارد یورو تامین مالی کرده است که ۹/۳ آن از طریق نیما بوده است و ۲۴میلیارد یورو آن را بانک مرکزی تامین کرده است.

وی افزود: مشکلی در زمینه درآمد‌ها، صادرات و واردات و ذخایر ارزی کشور وجود ندارد. از شهریور ماه ۱/۷درصد به دارایی‌های بانک مرکزی افزوده شده است. اینکه گاهی مواقع به طور تهاجمی در بازار عمل نمی‌کنیم به این دلیل است که نمی‌خواهیم مطابق میل دیگران رفتار کنیم، هرگاه احساس کنیم در بازار عمل می‌کنیم.  شوک ارزی عامل اصلی افزایش تورم بود و قیمت گوشت و مرغ در بهمن ماه تورم را افزایش داد که کنترلش از بانک مرکزی خارج است. رشد نقدینگی باید به تدریج کنترل شود.

همتی اضافه کرد: بدهی بانک‌ها به بانک‌مرکزی ۱/۶ درصد کاهش یافته است. بدهی دولت هم به بانک مرکزی افزایش نیافته است. به بانک‌ها گفتیم اگر کسی از شما سرمایه در گردش گرفت و سودش را پرداخت کرد قراداد را با او تمدید کنید. گفتیم که هر بانکی که احساس کند منابع ندارد درخواست کند و به آن بانک خط اعتباری می‌دهیم. تولید برای ما در اولویت است و اگر بانکی به تولیدکنندگان تسهیلات نداد می‌توانند به بانک‌مرکزی نامه بزنند. بانک‌مرکزی تا پایان دی ماه ۵۴۰هزار میلیارد تومان به بانک‌ها تسهیلات داده است. به خودروسازها و کسانی که ارز تامین می‌کنند خط اعتباری داده‌ایم.