۰ نفر

سه گام بزرگ بانک ملت در اقتصاد مقاومتی

۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۵:۴۲
کد خبر: 338341
سه گام بزرگ بانک ملت در اقتصاد مقاومتی

بانک ملت در اقتصاد مقاومتی سه گام بزرگ برداشت و از جمله بانک هایی است که توانسته بیشترین اقدامات را در این زمینه انجام دهد .

به گزارش اقتصادآنلاین، بانک ملت در گام نخست با تدوین برنامه ای مدون و دقیق راهبردهای اقتصاد مقاومتی را طرح ریزی کرد. در مرحله بعدی به شرکت‌های دانش بنیان توجهی ویژه کرد و با پرداخت  ۹۹۶میلیا رد تومان تسهیلات حمایتی  طی 9 ماه توانست  رتبه اول حمایت  از شرکت های دانش بنیان در شبکه بانکی  را به خود اختصاص دهد و در نهایت بنگاهای کوچک و متوسط و صنایع کوچک با تامین مالی مورد حمایت این بانک قرار گرفتند تا مسیر توسعه‌ای شدن کشور هموارتر شود.

نخستین بار در سال 1389 از سوی مقام معظم رهبری مساله اقتصاد مقاومتی وارد ادبیات سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی ایران شد تا معنا و مفهوم جدیدی از کارآفرینی و اقتصادی کشور رقم بخورد .در بیانات ایشان دو مفهوم «فشار اقتصادی دشمنان» و «آمادگی کشور برای جهش» وجود داشت و در سال 1392 سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» را به مسئولان ایرانی ابلاغ کردند. 

بر همین اساس همه سازمان‌ها بنگاه‌ها و موسسات اقتصادی این مساله را سرلوحه قرار داده و به سمت پویایی بیشتر در قالب اقتصاد مقاومتی پییش رفتند این پویایی میسر نشد مگر با مشارکت و همراهی بنگاه های اقتصاد تامین کننده‌های مالی مانند بانکها.
یکی از بانک‌هایی که در مسیر تعمیق بیشتر اقتصاد مقاومتی در صنایع بزرگ و کوچک کشور گام‌های بزرگی برداشت بانک ملت بود.
بانک ملت با رونمایی از سند استراتژیک چشم انداز ۱۴۰۰ که با رویکرد جاری سازی اقتصاد مقاومتی ترسیم شده، یکی از محورهای ۹ گانه را نیز به همین نام، نامگذاری نموده و در کنار مسوولیت های اقتصادی، مصمم و متعهد است در جهت تحقق بندهای ۱ ،۲ ،۳ ،۶ و ۲۰ سیاست های مذکور، حامی اصلی شرکت های دانش بنیان که اساس و پایه پیکره اقتصاد مقاومتی است قرار گیرد که در این راستا نیز به عنوان رکورددار پرداخت تسهیلات در حوزه علمی، فناوری و دانش بنیان لقب گرفته و انعقاد تفاهم نامه های متعدد با متولیان این حوزه در دستور کار بانک قرار داشته و خواهد داشت.
اما در مجموع  این بانک در چهار بخش در اقتصاد مقاومتی  ورود کرد:
نخست ؛ حمایت از تولید داخلی و صادرات  در حوزه نفتی و غیر نفتی  که در این حوزه تامین مالی فازهای پارس جنوبی ، پالایش نفت تهران، ستاره خلیج فارس و غیره
دوم ؛ توسعه کارآفرینی و ارتقا درآمد و نقش طبقات کم درآمد و متوسط با انتشار اوراق وقف سازمان اوقاف امور خیریه  و اختصاص اعتبار برای اعزام دانشجویان به عتبات 
سوم؛  اصلاح و تقویت مالی با برپایی جلسات کارروه اقتصاد مقاومتی، راه اندازی سامانه مونیتورینگ اقلام معوق 
چهارم؛  تامین غذاو دارو با مشارکت در طرح های ملی گندم و سلامت و خرید نقدی گندم ، فاز نخست پروژه نیمه تمام بیمارستان 800 تخت خوابی مهدی کلینک  و حمایت از بزرگترین کارخانه تولید کیسه خون خاورمیانه 
بر همین اساس و بنابه گفته مدیر عامل بانک ملت؛ این  بانک با وجود در اختیار داشتن بالاترین سهم تسهیلات در نظام بانکی کشور، طی سالجاری حدود ۶۰۰هزار  میلیارد ریال تسهیلات در قالب بیش از 550 هزار  فقره تسهیلات سرمایه در گردش و ثابت و ۷۰۰ هزار  فقره تسهیلات خرد مشتمل بر بنگاه های زود بازده، اشتغال فراگیر و اشتغالزایی کمیته امداد و مشاغل خانگی و همچنین متنوع ترین بسته های اعتباری اقدام نموده که صرفاً نمونه ای از مجموعه اقدامات بانک و کارنامه ای درخشان در حمایت از ارتقاء تولید ملی و ایجاد تقاضای پایدار است. 
اما اقدامی که در این سال‌ها در راستای اقتصاد مقاومتی از سوی بانک ملت بسیار اهمیت داشت، توجه ویژه به صنایع و بنگا‌ه‌های کوچک و متوسط بود.
این بانک در حوزه تقویت نظام مالی  توسعه و کارآفرینی و طبقات کم درآمد جامعه و همچنین در ذیل حمایت از تولید داخلی به مساله بنگاه های کوچک و متوسط و همچنین صنایع کوچک و بومی توجه ویژه ای کرده و تامین مالی گسترده ای را انجام داده که  در راستای توسعه‌ای شدن کشور اقدامی مفید قلمداد می شود .