۰ نفر

معاون ارزی سابق بانک مرکزی:

تصویر روشنی از اینستکس در کشور وجود ندارد

۱۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۳۱
کد خبر: 334494
تصویر روشنی از اینستکس در کشور وجود ندارد

مستخدمین حسینی گفت: اتحادیه اروپا پنجشنبه هفته گذشته نماد اینستکس را بازگشایی و اطلاع رسانی کرده، اما هنوز تصویر روشنی از این سازوکار وجود ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از رادیو گفت و گو، حیدر مستخدمین حسینی، عضو هییت علمی دانشگاه و معاون ارزی سابق بانک مرکزی، در خصوص ساختار تشکیل نهاد مالی ایران و اروپا ( اینستکس) اظهار کرد: این واژه در مفهوم سازوکار حمایت از روابط تجاری است که وزارت امور خارجه مخفف این سازوکار را تحت عنوان "ساحات" منتشر کرد.
وی با بیان اینکه هنوز تصویر روشنی از این سازوکار وجود ندارد، افزود: وزارت خارجه نیز اعلام کرده که دو هفته برای اعلام لایه های دیگر از طرف اتحادیه اروپا زمان لازم دارد.
این عضو هییت علمی دانشگاه گفت: اتحادیه اروپا پنجشنبه هفته گذشته این نماد را بازگشایی و اطلاع رسانی کرد و در بیانه ای ۱۲ بندی جزییات این سازوکار را توضیح داده است.
مستخدمین حسینی در مصاحبه با رادیو گفت و گو ادامه داد: مواردی که در این سازوکار ذکر شده اولا لزوم پیوستن ایران به FATF بوده و ثانیا اینکه ایران باید مذاکرات در خصوص موشک ها را جدی بگیرد، لذا با وجود موارد مذکور و عدم وجود آنها در برجام شاید این مسئله پیشرفتی نداشته باشد.
معاون ارزی سابق بانک مرکزی بیان کرد: نقش اول این سازوکار به عنوان تسهیل کننده مبادلات تجاری و کالاهای غیرتحریمی بوده است، در صورتی که اتحادیه اروپا باید شرکتی را شکل می داد که در آن مسائل مربوط به نفت و کالا هم حضور داشتند، نقش دوم مانند سوئیفت است که مبادلات مالی را انجام می دهد، اما در گزارش کارها هیچ یک از این موارد ذکر نشده و این شرکت هیچ مراوده مالی را نمی تواند انجام دهد.
وی در خصوص متولی احداث شعبه ایران اینستکس در ایران توضیح داد: بنده تصور می کنم که مسئولیت تاسیس این شرکت را دولت بر عهده بانک مرکزی خواهد گذاشت که این بانک به طور مستقیم یا از طریق یکی از بانک های عامل اقدام به فعالیت در زمینه خواهد کرد.
مستخدمین حسینی تصریح کرد: حجم مبادلات تجاری آمریکا و اروپا حدود ۸۰۰ میلیارد دلار و در مقابل حجم مبادلات کشور ما با این اتحادیه ۱,۴ میلیارد دلار است، لذا کشورهای اروپایی شاید خیلی تمایلی به ارتباط با ایران از این طریق نشان ندهند.