۰ نفر

رایزنی‌ها برای تغییر شرایط پرداخت سود بانکی آغاز شد

۵ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۲۴
کد خبر: 331734
رایزنی‌ها برای تغییر شرایط پرداخت سود بانکی آغاز شد

تغییر شرایط سود پرداخت سود سپرده‌های بانکی در حالی از ابتدای بهمن اجرایی شد که زمزمه های بازنگری دوباره شرایط به گوش می رسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، بانک مرکزی با هدف ساماندهی بازار پولی کشور و استانداردسازی ساختار بانکی نسبت به حذف سود روز شمار اقدام کرد و پرداخت سود ماه شمار به سپرده‌های بانکی را به بانک ها تکلیف کرد.

 این در حالی است که با وجود موافقان فراوان این طرح ، برخی موعد اجرا را موعد مناسبی نداسته و تاکید کردند در شرایطی که کمترین اتفاق می تواند به تزلزل در بازارهای بیانجامد بهتر است دقتی مضاعف در اجرای چنین مصوبه ای به کار گرفته شود.

 بانک‌ها عقب ماندند

 بررسی ها نشان می‌دهد بانک ها در حوزه کسب سود از سوی مشتریان عقب مانده‌اند.  اگر فردی سال گذشته با هدف سرمایه‌گذاری سکه خریده باشد، امروز سودی بالاتر از ۱۱۷ درصد را نصیب خود کرده است.در عین حال انها که ارز و طلا خریدند نیز سودهای بالاتر از ۱۰۰ درصد بردند. وضعیت در بازار مسکن نیز به همین صورت است اما کسانی که سرمایه‌هایشان را به بانک‌ها سپردند در بهترین شرایط سودی معادل با ۲۰ درصد،آن هم در صورت تمدید قراردادهای قبلی خود گرفتند.

آلبرت بعزیان، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه تهران گفت: امروز کسانی که میزان سود را به نرخ تورم ربط دادند باید پاسخگو باشند و بگویند چرا دیگر درباره افزایش سود صحبت نمی‌کنند.

 وی با تاکید بر اینکه سنگ بنا از ابتدا اشتباه گذاشته شد ، گفت: سود بانکی باید ابزار سیاستگذاری باشد نه اینکه رابطه ساده ای بین آن و تورم تعریف کنیم و بعد در دوره های بالا رفتن تورم سکوت اختیار کنیم و در دوره های کاهش تورم فریاد بزنیم که چرا سود بانکی را کم نمی کنید .

 وقتی تورم پایین بود

 سال گذشته بود که بحث بر سر بالاتر بودن نرخ سود بانکی نسبت به تورم در تمامی محافل کارشناسی و اقتصادی مطرح بود.برخی به استناد اینکه بانک‌ها سود مضاعف می‌دهند ساماندهی این وضعیت را خواستار بودند.هنوز طوفان از راه نرسیده بود، میانه مرداد داغ ایران بود که مقامات بانک مرکزی اعلام کردند از یازدهم شهریور نرخ سود بانکی همان ۱۵ درصدی است که در بخشنامه شورای پول و اعتبار مصوب شده است.

 صف‌های طویل مقابل بانک‌ها تشکیل شد تا قراردادها با نرخ‌های ۲۰ درصد . ۲۳ درصد و ... عقد دوباره شود اما در این میان برخی نیز کوچ به فردوسی و سبزه میدان را ترجیح دادند . آن گونه که پیش بینی می‌شد اثرات این اتفاق کم کم در میانه آذر اشکار شد تا خیز اولیه دلار دی ماه برداشته شود .

 دلار حالا یک سال است که در صدد فرار از مهار بانک مرکزی است. چند باری پیشروی‌هایی عجیب را در کارنامه خود ثبت کرده و بار به کانال ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان برگشت کرده است . این رقم نیز البته حداقل سه تا چهار برابر بالاتر از رقم آذرماه سال گذشته است

 و اما ساماندهی بازار پولی

 مقامات بانک مرکزی تاکید داشتند بخشی از فشار موجود در بازار ارز تحت تاثیر نابسامانی های بازار پولی شکل گرفته است.از نقل و انتقالات بی‌حساب و کتاب تا سودهای کلان بانکی و تراکنش‌ها و چک‌های تضمینی و ...

 عملیات آغاز شد تا سنگر به سنگر نقل و انتقالات پول مهار شود. این آخری اما تبدیل سود روز شمار به ماه شمار بود.حالا اما به نظر می رسد سبد سرمایه گذاری در بانک ها دیگر چندان کامل نیست. در حالی که پیش تر سودهای سپرده‌گذاری سبدی متنوع از کوتاه مدت تا ۵ ساله را در بر می گرفت امروز تنها دو شکل از سپرده گذاری در بانک‌ها رسمیت دارد ، کوتاه مدت ماه شمار و بلند مدت یک ساله . در این شرایط پیشنهادی در قالب بازگشت سپرده‌های سه ماهه، شش ماهه و نه ماه به سبد سپرده‌گیری بانک‌ها مطرح شده است تا بتواند جبران کاهش سود سپرده گذاران را نماید . این مهم حالا در دستور کار قرار گرفته است .

 واکاوی تاثیرات تغییر مکانیزم پرداخت سود

 در همین چند روزه اجرای این طرح، قیمت‌ها در بازار سکه و ارز افزایشی محسوس را تجربه کرده است. سکه با عبور شکستن سد روانی چهار میلیون الاکلنگ بازی در محدوده قیمت ۴ میلیون و ۱۰۰ تا ۴ میلیون و دویست را آغاز کرده است . دلار نیز میلی بی حد به رسیدن به کانال ۱۲ هزار تومان را به نمایش گذاشته است . برخی صرافان معتقدند اعلام توقف پرداخت سود روزشمار تاثیرات آنی خود را بر بازار اشکار کرده است . حالا اما برخی دیگر از کارشناسان معتقدند بازگشت سودهای سه ماه و شش ماهه و نه ماهه دست بانک‌ها را برای جذب سرمایه‌های خرد بازتر از قبل می کند تا امکان ساماندهی بازار ارز فراهم باشد چرا که در در این شرایط ممانعت از ورود سرمایه‌های سرگردان به بازارهای موازی و ایجاد فشار بیش از حد بر آنها، مولفه ای مهم و تاثیرگذار تلقی می‌شود.