۰ نفر

در گفت‌و گو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

باید‌ها و نباید‌های اصلاحات جدید بانک مرکزی/ گام‌های بلند با وجود زیرساخت‌های نامناسب پولی

۱۷ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۰۱
کد خبر: 327391
باید‌ها و نباید‌های اصلاحات جدید بانک مرکزی/ گام‌های بلند با وجود زیرساخت‌های نامناسب پولی

مشاور بانکی اتاق بازرگانی درباره اصلاحات جدید بانک مرکزی گفت: محدودیت‌هایی که در چک تضمینی و جاری ایجاد شده، اقدام مثبتی در راستای قانون مبارزه با پولشویی است.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ مهدی رییس زاده در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به نکات مثبت و منفی اقدامات اخیر بانک مرکزی در جهت اصلاح نظام بانکی اظهار کرد: یکی از ایرادات بزرگ چک‌ها، سیر طولانی دست به دست شدن آن‌ها بود که این موضوع باعث عدم کنترل گردش پول و به اصلاح گم شدن رد چک می‌شد.

وی ادامه داد: با اصلاحیه بانک مرکزی به خصوص اصلاحیه آخر که باید چک در وجه خود ذی‌نفع باشد و دیگر قابلیت ظهرنویسی وجود ندارد، گردش پول به راحتی کنترل و نیز قانون مبارزه با پولشویی که یکی از الزامات نظام بانکی ما است رعایت خواهد شد.

رییس زاده با اشاره به شرایط ویژه اقتصادی و نیز رکود تورم موجود در کشور بیان کرد: البته با توجه به این که محدودیت‌های ایجاد شده در چک‌ها و سقف تراکنش‌ها، جلوی گردش پول را می‌گیرد منجر به عمیق شدن رکود نیز خواهد شد.

این کارشناس بانکی افزود: بسیاری از شرکت‌ها و واحد‌های تولیدی از طریق چک خرید‌های خود را انجام می‌دادند و این چک در معاملات بسیاری دست به دست می‌شد اما حالا با توجه به بند 3قانون 47اصلاحیه قانون‌های مستقیم، اگر چک‌های بالای 5میلیون تومان بیش از یک بار بچرخد جزو هزینه‌های غیر قابل قبول مالیاتی برای واحد‌های تولیدی و شرکت‌ها خواهد شد، که ما از سوی اتاق بازرگانی بارها خواستار اصلاح این بند از قانون شده‌ایم.

زیرساخت کشور آماده حذف صفر پول نیست

رییس زاده با اشاره به طرح حذف 4صفر از پول ملی که مجددا توسط بانکی مرکزی مطرح شده است، خاطرنشان کرد: این موضوع در دوران روسای قبلی بانک مرکزی نیز مطرح شده بود اما به سرانجام نرسید چرا که فعلا شرایط اقتصادی کشور مناسب انجام چنین اقدامات بزرگی نیست.

او با اشاره به تاریخچه این اقدام در سایر کشور‌ها بیان کرد: این اقدام در برخی کشور‌ها مانند آرژانتین و زیمباوه نا‌موفق و در برخی دیگر مانند ترکیه و روسیه موفق بود و تنها عامل موفقیت و یا عدم موفقیت این طرح در کشور‌های نام برده، زیرساخت اقتصادی آن‌ها بوده است.

این کارشناس بانکی اضافه کرد: کشوری مانند ترکیه اگرچه به تورم سه رقمی رسیده بود اما با وجود زیرساخت مناسب و اتخاذ سیاست‌های پولی و تجاری متناسب با شرایط،  توانست به تورم تک رقمی دست یابد.

رییس زاده حذف صفر پول ملی را در شرایط فعلی کشور اقدامی نا مناسب دانست و گفت: در شرایط فعلی این کار نتیجه‌ای جز تورم بیشتر نخواهد داشت مگر این که قبل از آن سیاست‌های پولی کشور اصلاح شود.