۰ نفر

در صحن مجلس صورت گرفت؛

مجاز شدن تامین کنندگان کالا به واگذاری مطالبات به بانک‌ها

۱۱ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۳۰
کد خبر: 326039
مجاز شدن تامین کنندگان کالا به واگذاری مطالبات به بانک‌ها

نمایندگان با واگذاری مطالبات قراردادی اعم از محقق شده یا نشده از سوی تأمین کنندگان کالا و خدمات به بانک‌ها و موسسات اعتباری در چارچوب قانون برگزاری مناقصات موافقت کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی طرح اصلاح قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات و اصلاح ماده(۱۰۴) قانون مالیات‌های مستقیم  و طرح حمایت از فرهنگ مصرف محصولات ایرانی در دستور کار حن علنی مجلس قرار گرفت.

 وکلای ملت با تصویب ماده ۸ این طرح، تأمین‌کنندگان کالا و خدمت را مجاز کردند با استناد به ماده (۱۰) قانون برگزاری مناقصات و در چهارچوب تأمین مالی واگذاری مطالبات از طریق کارگزاری (فاکتورینگ)، تمام یا بخشی از مطالبات محقق شده و محقق نشده قراردادی خود را به اشخاص حقیقی و حقوقی ثالث(پذیرندگان) اعم از بانک‌ها یا مؤسسات اعتباری واگذار کنند.

در صورتی که تأمین‌کننده، مطالبات را به ثالث واگذار کند، کلیه کارفرمایان موضوع این قانون اعم از دولتی، عمومی و یا تعاونی مکلف به رعایت واگذاری مطالبات از طریق کارگزاری (فاکتورینگ) هستند. آیین‌نامه‌ اجرائی این ماده حداکثر ظرف مدت چهارماه از ابلاغ این قانون توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

طبق تبصره ۱ این ماده دستگاه‌های موضوع ماده (۲) این قانون مجاز نیستند در قرارداد خرید کالا یا خدمت، حق واگذاری مطالبات آن قرارداد را از فروشنده‌ کالا یا خدمت سلب‌کند و در هر صورت سلب این حق نافذ نخواهد بود.

طبق تبصره۲  پرداخت کارفرما یا مشتری به خریدار، قطعی و غیرقابل برگشت خواهدبود و تضامین ارائه‌شده توسط کارفرما(مشتری) به تأمین‌کنندگان، به پذیرنده‌ منتقل خواهدشد.