۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین عنوان شد؛

کسری بودجه و استقراض از بانک‌مرکزی عامل افزایش تورم/ نرخ تورم کنترل می‌شود؟

۲۴ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۳۶
کد خبر: 322013
کسری بودجه و استقراض از بانک‌مرکزی عامل افزایش تورم/ نرخ تورم کنترل می‌شود؟

یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر نقش بودجه‌بندی صحیح در کنترل نرخ تورم گفت: با مدیریت کسری بودجه و عدم استقراض از بانک مرکزی به همراه تثبیت نرخ ارز تا فروردین‌ماه، پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم به سطح کنترل شده‌ای برسد.

اقتصادآنلاین - صبانوبری؛ علیرضا عبدالله زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به این نکته که نباید شاخص بهای مصرف کننده را با نرخ تورم کل اشتباه گرفت، افزود: تورم شاخصی برای کل اقتصاد است درحالی که نرخ بهای تولیدکننده و یا مصرف کننده تنها شامل وضعیت خود آن‌ها خواهد شد.

او اضافه کرد: به طور مثال در کشورهای کمونیستی ممکن است دولت تصمیم بگیرد تمامی کالاهای مصرفی جامعه را حتی به صورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار بدهد، اما آیا می‌توان گفت در چنین جامعه‌ای تورم وجود ندارد؟ چرا وجود دارد اما این تورم در جایی انباشت شده و خودش را در آینده نشان خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه تورم مصرف کننده را تا همیشه نمی‌توان پایین نگه داشت، افزود: مسئله این است که تا این زمان ما همیشه تورم داشتیم، ولی به دلیل سرکوب نرخ ارز خودش را نشان نمی‌داد و در تمام این مدت ثابت شد که نرخ تورم خودش را با ارز آزاد تطبیق می‌دهد و نه دلار دولتی.

او اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ تورم همراه با افزایش نرخ ارز، بالا می‌رفت و حالا که سرعت افزایش نرخ تورم کاهش یافته است، سرعت بالا رفتن تورم هم کاهش یافته است.

عبدالله زاده ادامه داد: در این بین نرخ تورم اقلام خوراکی به افزایش نرخ ارز واکنش زیادی نشان داد، ولی من پیش.بینی می‌کنم که اگر نرخ ارز تا فروردین‌ماه ثابت بماند تورم خوراکی‌ها به یک سطح بالاتر از سال گذشته ولی ثابت برسد و به نظر می‌رسد بخشی از فشار آن در حال تخلیه است.

وی ادامه این روند را وابسته به تصمیمات دولت در بودجه بندی عنوان کرد و افزود: اگر دولت در بودجه رقمی را پیشنهاد کند که واقعا بیشتر از درآمدش باشد دوباره این جریان تحریک خواهد شد.

این کارشناس نگرانی اصلی را کسری بودجه عنوان و خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم که کسری بودجه امسال رقم بزرگی باشد و این اتفاق می‌تواند جهش دیگری به قیمت‌ها بدهد.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر کسری بودجه پیش نیاید می‌توان انتظار کاهش نرخ تورم را داشت؟ گفت: بله اما به نظر می‌رسد دولت در میدانی افتاده که مدام دارد مخارجش را افزایش می‌دهد؛ مثلا به جای اینکه نرخ ارز رسمی را به نرخ آزاد نزدیک کند تا با ما به التفاوت آن کسری بودجه را جبران کند مدام کسری بودجه را افزایش می‌دهد در حالی که می‌تواند با این کار تورم را به یک سطح کاملا کنترل شده برساند.

وی با اشاره به اینکه پس از تحریم‌های قبلی توانستیم نرخ تورم را کاهش بدهیم ، تاکید کرد: در حال حاضر هم این کار شدنی است اما با اتخاذ سیاست‌هایی درست که کسری بودجه جبران شود.

عبدالله زاده کسری بودجه و استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی را دو عامل اصلی افزایش پایه پولی عنوان کرد.

این کارشناس اقتصادی افزود: کسری بودجه با نزدیک کردن نرخ ارز به قیمت بازار آزاد برطرف خواهد شد و دیگر نیازی به استقراض از بانک مرکزی برای حمایت از مردم نخواهد بود.

عبدالله زاده در پایان تاکید کرد: کشور‌های دیگر با بودجه‌بندی صحیح تورم‌های بسیار بالا را کاهش داده اند و متاسفانه ما جزو معدود کشورهایی هستیم که تورم دورقمی داریم؛ حتی کشورهای نفتی هم تورم های ۴یا۵درصدی دارند و این امر تنها با بودجه‌بندی مناسب مقدور خواهد بود.