۰ نفر

در قالب طرح رونق تولید در سال ۹۷

بانک‌ها چقدر به واحدهای تولیدی وام دادند؟

۲۱ آذر ۱۳۹۷، ۸:۴۱
کد خبر: 321317
بانک‌ها چقدر به واحدهای تولیدی وام دادند؟

از ابتدای سال جاری تاکنون در قالب طرح رونق تولید به ۲۱۴۱ واحد تولیدی کوچک و متوسط، رقمی معادل ۳ هزار و هشت میلیارد و ۳۴۷ میلیون تومان پرداخت شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، براساس اطلاعاتی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت اختصاصی در اختیار  قرار گرفته است، از ابتدای فروردین ماه سال جاری تا ۲۰ آذرماه به مجموع شش هزار و ۳۹۷ واحد تولیدی متقاضی مبلغی معادل ۳ هزار و هشت میلیارد و ۳۴۷ میلیون تومان پرداخت شده است که از این رقم ۸۳۲ میلیارد و ۹۵ میلیون تومان مربوط به واحدهای تولیدی در مناطق آزاد است و سایر ارقام پرداختی به واحدهای مستقر در سرزمین اصلی مربوط می‌شود.

گفتنی است طرح رونق تولید در نیمه ابتدایی سال ۱۳۹۵ کلید خورد تا در ابتدای امر پرداخت تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی به ۷۵۰۰ واحد تولیدی کوچک و متوسط مدنظر قرار گیرد؛ طرحی که یکی از پروژه‌های اقتصادی کشور به حساب می‌آمد و از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در کنار شش برنامه دیگر برای وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته شد.

در ابتدای اجرای طرح رونق تولید، پرداخت تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی فقط برای واحدهای تولیدی و صنعتی در نظر گرفته شد اما با پیشرفت کار، واحدهای کوچک و متوسط بخش کشاورزی نیز مشمول طرح مذکور شدند تا با مراجعه به بانک‌ها، تسهیلات مربوطه را دریافت کنند.

با توجه به حجم متقاضیان دریافت تسهیلات با در نظر گرفتن نیاز واحدهای تولیدی برای احیاء و رونق چرخه تولید، میزان متقاضیان برای اخذ تسهیلات بیشتر از ۷۵۰۰ واحد در نظر گرفته شد و در نهایت در قالب طرح رونق تولید به ۲۴ هزار واحد تولیدی، صنعتی و کشاورزی حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد که در این بین تعداد واحدهای صنعتی معادل ۱۲ هزار واحد بود.

سال ۱۳۹۶ اما دومین سالی بود که شبکه بانکی برای حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط و تامین مالی ویژه برای تولید، ورود کرد تا در کنار تسهیلات عمومی که به بخش‌های مختلف اقتصادی در طول سال پرداخت می‌شود، این بخش‌ها نیز مورد توجه ویژه قرار گیرد و از سهم مشخصی برخوردار شوند؛ بنابراین قرار بر این شد تا اعتباری معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت به ۱۰ هزار واحد صنعتی در نظر گرفته شود که تا پایان سال گذشته در مجموع به ۲۷ هزار و ۹۳۸ واحد تولیدی مبلغی معادل ۱۸ هزار میلیارد و ۸۶۴ میلیون تومان پرداخت شد.

اما طرح رونق تولید در سال جاری همانند طرح سال گذشته با لحاظ اعتباری معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان جهت پرداخت به حداقل ۱۰ هزار واحد صنعتی مدنظر قرار گرفته است و سامانه مربوط به این طرح باز است و واحدهای تولیدی در تمامی استان‌ها می‌توانند برای دریافت تسهیلات، درخواست خود را ارائه کنند.

برای مشاهده جدول مربوط به طرح رونق تولید به تفکیک استان‌ها از ابتدای سال جاری تا ۲۰ آذرماه سال جاری که در اختیار ما قرار گرفته اینجا کلیک کنید.