۰ نفر

دلیل چاپ اسکناس در خارج از کشور چیست؟

۱۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۲۳
کد خبر: 304485
دلیل چاپ اسکناس در خارج از کشور چیست؟

با وجود مشکلات فراوان چاپ اسکناس در خارج از مرزها، شمار کشورهایی که تصمیم به برون سپاری چاپ اسکناس گرفته اند رو به افزایش است.

به گزارش بی بی سی، برخی کشورها نظیر هند تمام مراحل چاپ پول خود را در داخل کشور انجام می‌دهند. در آمریکا این مورد یک قانون است و بانک مرکزی موظف است کلیه مراحل چاپ اسکناس را در داخل خاک این کشور انجام دهد. با این حال بسیاری از کشورها چاپ اسکناس را به یک موسسه یا کشور دیگر واگذار کرده‌اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، موسسه " دلا قو" در انگلیس یکی از مشهورترین مراکز چاپ اسکناس است که برای ۱۴۰ بانک مرکزی در سراسر جهان اسکناس یا اوراق مالی چاپ می‌کند. کمپانی آلمانی " گیزک اوند دوقینت" یکی دیگر از این موسسات مهم است.

اما چرا کشورها ترجیح می‌دهند پول خود را در کشوری دیگر چاپ کنند؟ چاپ پول قدمتی چند صد ساله دارد اما نیاز به تخصص و تکنولوژی بالایی برای این کار وجود دارد. برای بسیاری از کشورها، هزینه چاپ پول بیشتر از آن است که صرفه اقتصادی داشته باشد، هم چنین چاپ اسکناس باید در تعداد بالایی باشد و این کار برای بسیاری از کشورها ممکن نیست: مرکز چاپ پول انگلیس سالانه ۱.۴ میلیارد اسکناس و مرکز چاپ دلار آمریکا سالانه ۷ میلیارد اسکناس چاپ می‌کنند.

با این حال انگلیس توانسته است به کمک همین مساله قابلیت اثرگذاری بر سیاست پولی کشورهای مختلف داشته باشد. انگلیس در سال ۲۰۱۱ جلوی ارسال ۱.۸۶ میلیارد دینار لیبی که در داخل این کشور چاپ شده بود را گرفت و همین مساله باعث کمبود شدید وجه نقد در اواخر دوره قذافی- دیکتاتور سابق لیبی شد.