۰ نفر

3 راه‌حل برای نظام بانکی

۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۲۱:۲۵
کد خبر: 299478
3 راه‌حل برای نظام بانکی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یکی از مشکلات سیستم بانکی آن است که در حال حاضر، سپرده‌های کوتاه مدت تطبیقی با سپرده های بلندمدت ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، داوود دانش جعفری در همایش هم‌اندیشی ملی الزامات عبور از چالش‌های پولی بانکی و ارزی در سال ۹۷، با بیان اینکه در دوران پیشین، در شرایطی که با اقتصاد ایران با رونق نفتی مواجه بود، گفت: اگر ضعفی در برخی بخش ها و حوزه ها وجود داشت، به دلیل فروش بالای نفت، این ضعف ها پوشش داده شده و مشکلی حس نمی شد؛ البته اما با مشکلاتی در زمینه فروش نفت مواجه هستیم، مشکلات سایر بخش ها نیز پُررنگ تر خواهد شود و درچنین شرایطی باید با در نظر گرفتن شرایط همه بخش ها، راه حلی برای برون رفت از مشکلات ارائه شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: نظام مالی ایران بانک محور است و به همین جهت با مشکلات عدیده ای مواجه شده که مهم ترین مشکل به عدم اعتبار سنجی تسهیلات گیرندگان باز می‌گردد؛ در این میان، مشکل دیگر نظام مالی، افزایش نقدینگی و سهولت دسترسی به تسهیلات است که منجر به بروز مشکلات زیادی شده است.

وی تصریح کرد: مشکل ساختاری دیگر، بحث نسبت بالای اهرمی است، به این معنا که اگر بانکی ۱۰۰ واحد دارایی داشته باشد، ۹۰ واحد از این دارایی باید از محل سپرده ها و ۱۰ درصد نیز از طریق دارایی سهامداران تامین شود، نسبت اهرمی این بانک ۹ درصد است بر همین اساس، در صورتی که این واحد کمتر یا بیشتر باشد نسبت اهرمی خطر وقوع بحران بانکی خواهیم داشت.

به گفته دانش‌جعفری، اگر یک بانک ۹۵ واحد سپرده های مردم را جذب کند و تسهیلات پرداخت کند و در صورتی که چندین  صاحب دارایی طلب پول خود را بکند، بانک توانایی پرداخت دارایی آنها را ندارد که این اتفاق آثار بسیار بدی بر اقتصاد خواهد داشت.

وی اظهار داشت: مشکل دیگر سیستم بانکی این است که سپرده های کوتاه مدت تطبیقی با سپرده های بلندمدت ندارد. در این میان ارتباط تنگاتنگ بین بانک ها و معوقات را از دیگر مشکلات این سیستم است.

دانش جعفری گفت: در صورت بروز مشکل در بانک ها، سه راه حل وجود دارد از جمله کمک دولت به بانک ها، تقسیم زیان اتفاق افتاده بین سپرده گذاران و استفاده از بانک مرکزی و پول پُرقدرت است که معمولا از این سه راه حل تنها راه سوم که سهل ترین راه است انتخاب می شود که منجر به افزایش نقدینگی می شود. همچنین بانک ها باید در جهت افزایش سرمایه خود اقدام کنند و در صورتی که بانکی نتوانست و امکان افزایش سرمایه نداشت، با آن برخورد جدی صورت گیرد.