۰ نفر

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس؛

بانک مرکزی قوی‌عمل می‌کرد شاهد بنگاهداری نبودیم

۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۵۴
کد خبر: 298795
بانک مرکزی قوی‌عمل می‌کرد شاهد بنگاهداری نبودیم

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بانک ها زیرنظر بانک مرکزی قرار دارند و این بانک باید در وظایف نظارتی خود قوتی تر عمل می کرد تا شاهد بنگاهداری بانک ها نباشیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم،‌ علی قربانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در مصاحبه با رادیو در خصوص بنگاهداری بانک ها اظهار کرد: به طور کلی بانک ها در اقتصاد دارای دو وظیفه و کارکرد هستند که در سطح خرد به عنوان یک بنگاه اقتصادی به دنبال تحلیل هزینه و فایده باشند اما در سطح کلان وظیفه حمایت از بنگاه های تولیدی را دارند.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر یکی از مشکلات ما در زمینه مسائل بانکداری این است که بانک ها وظیفه اصلی خودشان مبنی بر حمایت از تولید و صنعت رها کردند و به بحث بنگاهداری روی آورده اند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: بانک ها زیرنظر بانک مرکزی قرار دارند و این بانک باید در وظایف نظارتی خود نسبت به این مسائل قوتی تر عمل می کرد تا شاهد بنگاهداری بانک ها نباشیم.

قربانی ادامه داد: لایحه به مجلس تقدیم شده و این لایحه توسط مجلس تصویب می شود اما مجلس به دلیل عدم تخصص در تمامی حوزه ها نمی تواند در جزییات و مسائل خرد مقوله بانکی نظارتی داشته باشد.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مجلس نمی تواند از رییس بانک مرکزی که به پیشنهاد وزارت اقتصاد و هییت وزیران تعیین می شود، استیضاح و سوال کند اگرچه جلساتی متعددی در کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص عملکرد بانک مرکزی برگزار می کنیم.

قربانی با بیان اینکه تصویب قوانین بسیار زیاد از مشکلات اساسی ماست، تصریح کرد: ساختار قانوگذاری و اجرایی در کشور ما در دنیا منحصر بفرد و یک نظام نیمه ریاستی و نیمه پارلمانی است که همین امر موجب شده در بعضی مواقع دست نمایندگان برای نظارت با ابزارهای سوال و استیضاح بسته باشد.