۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

همتی: ذخایر ارزى ناموس بانک مرکزى است/ اگر لازم باشد در تعیین نرخ بازار ثانویه نیز ورود مى کنیم/ سود بانکى ٢٣درصد دستور بانک مرکزى نیست

۱۰ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۱۹
کد خبر: 297023
همتی: ذخایر ارزى ناموس بانک مرکزى است/ اگر لازم باشد در تعیین نرخ بازار ثانویه نیز ورود مى کنیم/ سود بانکى ٢٣درصد دستور بانک مرکزى نیست

رییس کل بانک مرکزى با تاکید بر حفظ دخایر ارزى کشور گفت: ذخایر ارزى ناموس بانک مرکزى است و براى جلوگیرى از هدر رفتن آن تمام تلاش خود را مى‌کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، عبدالناصر همتی در همایش بانکداری اسلامی به اصلاح مقررات بانکى بدون ربا تاکید و تصریح کرد: در قوانین بانکى عدم توجه به استانداردهای حاکمیت شرکتی از سوی سهامداران و همچنین عدم دخالت سهامداران در امور بانک باید رعایت شود.

رییس کل بانک مرکزی با بیان این که اتفاق کنونی بازار ارز حاصل ناترازی صورت‌های مالی بانک‌ها و نقدینگی است خاطرنشان کرد: تا زمانی که افزایش نقدینگی در کشور به همین شکل ادامه داشته باشد، مشکل بازار ارز حل نخواهد شد.

وی ادامه داد: ما برای اینکه در تله دولت امریکا نیفتیم مجبور به تغییر سیاست ارزی کشور شدیم و بسته اخیر ارزى دولت گام مثبتى در این زمینه بود.

رییس بانک مرکزى با اشاره به این که جلوگیری از اتلاف منابع ارزی مهم ترین اولویت بانک مرکزی است، افزود: ذخایر ارزی، ناموس بانک مرکزی است بنابراین امکانات ارزی بانک مرکزی را بیشتر خواهیم کرد و از منابع بانک مرکزی برای تنظیم بازار ارز استفاده نمى‌کنیم.

همتى اضافه کرد: ٤٠میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم که اگر این منابع وارد بازار شود به طور قطع بازار ارز را تنظیم خواهد کرد و فعلا ضرورتی برای استفاده از منابع ارزی بانک مرکزی نیست.

رییس کل بانک مرکزی درباره عملکرد بازار ثانویه توضیح داد: بازار ثانویه به سرعت در حال شفافیت است. از زبان ما مى‌گویند بانک مرکزى در بازار ثانویه دخالت نمى کند در حالى که ما گفتیم در نرخ دخالت نمی کنیم؛ اما در بازار دخالت خواهیم کرد و اجازه نمی‌دهیم بازار از جهتی که به نفع نظام است منحرف شود.

همتى بیان کرد: تا کنون  ٩٧درصد مبادلات از طریق سامانه نیما و حواله و  سه درصد در بازار صرافی انجام شده به همین دلیل است که نرخ سنا و نیما به هم نزدیک هستند.

وی با اشاره به این که نقدینگى بالا نتیجه خلق شبه پول و افزایش نرخ سود بانکى است، گفت: اجازه نخواهم داد بانک‌هایی که در نظام بانکی کشور راه را کج می روند ادامه مسیر دهند.

رییس کل بانک مرکزی همچنین در مورد برخی شائبه‌های مطرح شده مبنی بر این که بانک مرکزی در دوره جدید فعالیت خود، تحت تاثیر جریان‌های خاص فکری است، تصریح کرد: براى تصمیم گیرى صحبت‌هاى تمام جناح‌ها را مى‌شنوم اما از هیچ گروه خاصی القاء نمى‌گیرم.

وى با تاکید بر این که نرخ سپرده بانکى ٢٣درصد دستور بانک مرکزى نبوده، افزود: البته سیاست‌های پولی مشکلاتى دارد که باید اصلاح شود کما این که روند چندساله گذشته نشان می‌دهد روش‌های جدید باید برای اجرا در سیستم بانکی استفاده کنیم.

همتی درباره اضافه برداشت بانک‌ها توضیح داد: اضافه برداشت بانک‌ها در تیرماه امسال نسبت به تیرماه پارسال ١٨.٢ درصد رشد داشته و اگر بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی ضرب شود صد هزار میلیارد تومان نقدینگی به کشور اضافه شده است.