۰ نفر

بانک مرکزی اعلام کرد؛

تصمیم جدید بانک مرکزی برای افزایش نرخ سود/ تمدید یکماهه نرخ بازه ۲ تا ۱۱ شهریور

۳۰ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۱۷
کد خبر: 294510
تصمیم جدید بانک مرکزی برای افزایش نرخ سود/ تمدید یکماهه نرخ بازه ۲ تا ۱۱ شهریور

بانک مرکزی اعلام کرد، قراردادهای سپرده سرمایه گذاری که در فاصله زمانی 2 تا 11 شهریور 96 افتتاح شده، در صورت درخواست سپرده گذاران به مدت یک ماه قابل تمدید است؛ همچنین سیاست های جدید در این زمینه به اطلاع عموم خواهد رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین، در شهریورماه سال گذشته سیاست‌های این بانک در خصوص نرخ سود سپرده‌های بانکی به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.

«با توجه به نزدیک شدن به سر رسید قراردادهای سپرده گذاری منعقده در بازه زمانی 2 الی11 شهریور 96 در شبکه بانکی کشور و همچنین نظر به تدابیر و برنامه‌های جدید بانک مرکزی که با هدف ایجاد ثبات در بازارهای مختلف از طریق بعضی سیاست‌های موثر و کارآمد پولی و ارزی مورد نظر است، بانک‌ها و موسسه های اعتباری غیربانکی، بنا به درخواست سپرده گذاران خود می‌توانند قراردادهای سپرده گذاری که در بازه زمانی یاد شده منعقد شده‌اند را به مدت یک ماه با همان شرایط قرارداد اولیه تمدید کنند.»

بانک مرکزی اعلام کرده، بدیهی است همگام با سیاست‌های ارزی اعلام شده، برنامه ‌ها و تدابیر جدید بانک مرکزی، مبتنی بر روش‌ها و ابزارهای نوین نظارتی به شبکه بانکی کشوراعلام و به مورد اجرا گذاشته می‌شود.

 بانک مرکزی اوایل شهریورماه پارسال طرح الزام بانک ها برای رعایت نرخ سود مصوب 15 درصدی شورای پول و اعتبار را اجرایی کرد و یک هفته نیز به بانک ها مهلت داد تا نسبت به تعیین تکلیف حساب سپرده گذاران خود اقدام کند.

نگاهی به عملکرد بانک ها در یکسال گذشته نشان می دهد تعدادی از بانک ها به نرخ 15 درصدی که در دو سال گذشته مبنای پرداخت سود به سپرده های مشتریان بوده، پایبند بوده اند و بقیه به شکل های مختلف سعی کرده اند با نرخ های جذاب تر سپرده گذاران خود را حفظ کنند.

این روزها پیامک هایی از برخی بانک ها به مشتریان خود ارسال شده برای تمدید حساب های سپرده که دبیرکل کانون بانک های خصوصی و موسسه های اعتباری در این رابطه به ایرنا گفت: رعایت نشدن نرخ سودهای مصوب در برخی بانک ها، گله مندی بانک های قانونمند را به دنبال داشته است.

«محمدرضا جمشیدی»، خواستار نظارت دقیق تر بانک مرکزی بر عملکرد بانک ها شد و گفت: اکنون که سررسید حساب های یکساله که دهه نخست شهریورماه پارسال با نرخ های بالا افتتاح شده اند، نزدیک شده است، سپرده گذاران منتظر اعلام سیاست های بانک مرکزی هستند تا اگر نرخ های سود افزایش نیافت، سپرده خود را به بانک هایی ببرند که بالای 20 درصد سود سالیانه می دهد.

با توجه به اعلام فرصت یک ماهه، باید منتظر اعلام سیاست های جدید بانک مرکزی بعد از این مدت بود که چه برنامه ای تدارک می بیند.