۰ نفر

عضو مجمع تشخیص نظام تاکید کرد؛

تقارن اطلاعات خریدار و فروشنده با اصلاح قانون چک/ هزینه‌های ملی کاهش می‌یابد

۱۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۵۰
کد خبر: 290528
تقارن اطلاعات خریدار و فروشنده با اصلاح قانون چک/ هزینه‌های ملی کاهش می‌یابد

عضو مجمع تشخیص نظام با تاکید بر ضرورت تصویب طرح اصلاح قانون چک گفت: با تصویب این طرح، اطلاعات خریدار و فروشنده متقارن می شود یعنی همانطور که خریدار از خواص کالای مورد معامله آگاهی دارد، خریدار هم وضعیت اعتباری صادرکننده چک را می‌داند.

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص نظام، با اشاره به طرح اصلاح قانون چک، گفت: هر چه اعتماد بیشتر باشد هزینه­ موازنه­ ملی پایین می‌­آید، در نتیجه تولید ملی که برای روی موازنات اعتباری که صورت می­گیرد، هزینه­ کمتری دارد وکل سیستم هزینه­‌اش پایین می­‌آید یعنی کارایی آن بالا می­رود.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، وی افزود: بنابراین ما اگر چک را طوری طراحی کنیم که هزینه­ موازنه­ را برای ما پایین بیاورد این توفیق است. در طرح اصلاح قانون چک این نکته دیده شده است که افراد برای اینکه معامله کنند راحت‌­تر می­تواند چک را بپذیرد.

توکلی با حمایت از تصویب طرح اصلاح قانون صدور چک پیرامون تقارن اطلاعات افزود: در این طرح، برای گیرنده چک این امکان فراهم شده است که در سامانه‌ای ببیند که چک برگشتی دارد یا نداشته است و در صورتی چک برگشتی داشته به چه نحو تسویه کرده است.

عضو مجمع تشخیص نظام افزود: این اطلاعات باعث می‌­شود که گیرنده چک بتواند تصمیم بگیرد که با این فرد معامله بکند یا نکند. این موضوع استحکام معامله را بالا می‌برد و به کارهای اقتصادی کمک می‌­کند. در واقع، اطلاعات خریدار و فروشنده متقارن می شود یعنی همانطور که خریدار از خواص کالای مورد معامله آگاهی دارد، خریدار هم وضعیت اعتباری صادرکننده چک را می‌داند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی  پیرامون مزایای ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد گفت: اگر مشخصات چک در یک سامانه­ ثبت شود و امن باشد، در واقع شما یک چک مجازی دارید که عین چک حقیقی است. اگر لاشه کاغذی چک از بین برود، وجود مجازی آن باقی می ماند. انگار شما یک فتوکپی برابر اصل در فضای مجازی دارید و اعتماد به چک را زیاد می کند. هر ساختاری و ساز و کاری که اعتماد را افزایش دهد، معامله را تسهیل و تسریع و کم هزینه می­‌کند.

عضو مجمع تشخیص نظام درباره کاهش پرونده های ورودی قضایی پیرامون چک با تصویب طرح اصلاح قانون چک  گفت: در این طرح چون چک با اعتماد بیشتری کار می­کند، دعوای کمتری پیدا می­شود. در نتیجه رجوع به قوه­ قضائیه کم می­شود. هزینه­ ملی ما پایین می­آید.

وی اضافه کرد: اینجا هزینه­‌هایی که پایین می­‌آید در واقع این نحو رفتار آثار خارجی مثبت دارد. یعنی ما یک معامل‌ه­ای می­کنیم که آثار خارجی ندارد. یعنی تمام منفعت یک کالایی به من می­رسد. چکی که نوشته می­شود آثار خارجی مثبت دارد. یعنی ضمن این که من و شما داریم راحت با هم معامله می­کنیم جامعه هم از این منفعت می­برد که دعوا کمتر می­شود، دادگاه کمتر هزینه می­کند، دولت کمتر  هزینه می­کند.