۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین:

بانک مرکزی در شرایط ویژه‌ای به سر می‌برد/ منابع ارزی را با قیمت ارزان سوزاندیم

۳ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۳۶
کد خبر: 287742
بانک مرکزی در شرایط ویژه‌ای به سر می‌برد/ منابع ارزی را با قیمت ارزان سوزاندیم

یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه با اشاره به اینکه بانک مرکزی در دو بعد ارزی و ریالی شرایط ویژه‌ای دارد، گفت: البته هنوز فرصت به پایان نرسیده و امید داریم که تغییر مدیریتی صورت گرفته در بانک مرکزی صرفا محدود به تغییر فرد نباشد و شاهد تغییر دیدگاه باشیم.

اقتصادآنلاین - سمانه برمخ‌ شاد؛ مجید شاکری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با اشاره به تغییر رییس کل بانک مرکزی و شرایط پیش روی اقتصاد کشور، اظهار کرد:واقعیت این است رییس کل جدید بانک مرکزی در شرایط سختی سکان مدیریت بانک مرکزی را به عهده می‌گیرد، به طوری که هم در بعد ارزی و ریالی و اتصال این دو شرایط ویژه‌ای داریم.

او در ادامه با بیان اینکه در بعد ارزی از زمستان سال 95 به شرایط موجود بی توجهی شد، ادامه داد:در واقع از آن زمان مشخص بود که به سمت وضعیت ویژه‌ای پیش می‌رویم اما متاسفانه تدابیر ویژه‌ای اتخاذ نشد ضمن اینکه فرصت محدود اسفند 96 و فروردین 97 را نیز از دست دادیم ، در واقع در شرایطی که باید تدابیر ویژه ای انجام می‌شد رییس کل بانک مرکزی با رییس بانک مرکزی سوئد جلسه برگزار کرد که تاثیری در بهبود آن شرایط حساس نداشت.

این کارشناس مسائل اقتصادی به مداخلات صورت گرفته در تصمیات ارزی اشاره و تاکید کرد: منابع ارزی بسیاری را با قیمت ارزان و پایین تر از قیمت واقعی سوزاندیم البته اگر بجنبیم هنوز هم در بخش ارزی می توانیم اقداماتی را انجام دهیم، اما باید بپذیریم که امکان تامین همه نیازهای ارزی با نرخ 4200 تومان وجود ندارد و اگر این روند ادامه یابد سیکل باطل سوزاندن منابع ارزی ادامه خواهد داشت.

شاکری با اشاره به مسائل و مشکلات موجود در بخش ریالی گفت: در این بخش هم با تنگنای اعتباری عظیم روبه رو هستیم که از سال 93 آغاز شده است، در واقع در پایان سال 93 اعداد زیان انتظاری سیستم قابل کنترل بود اما در سال 94 تنگنای اعتباری شدیدتر شد، در واقع اصرار تیم اقتصادی دولت درباره کاهش سهم پایه پولی از رشد نقدینگی در کنار سایر عوامل، موجب شد در این سال سیستم بانکی ایران با تنگنای شدید اعتباری روبه رو شود و در نتیجه طی یک سال زیان انتظاری 3.7 برابر سال قبل شد که در دام نرخ بهره ادامه یافت.

او با بیان اینکه با یک موضوع دوقلو در بعد ارزی و ریالی روبه رو هستیم، خاطرنشان کرد:البته هنوز فرصت به پایان نرسیده و امید داریم که تغییر مدیریتی صورت گرفته در بانک مرکزی صرفا محدود به تغییر فرد نباشد و شاهد تغییر دیدگاه باشیم و از وسط دیگ در هم جوش خطر عواید خوبی را به دست بیاوریم.

این اقتصاددان با اشاره به پنجره هدایت اعتبار گفت: اگر بتوانیم اعتباری که خلق می‌شود را به بخش های پیشران اقتصاد اختصاص دهیم می توانیم از این طریق دستاورد مناسبی داشته باشیم.

شاکری با بیان اینکه دکتر همتی در بین گزینه های موجود انتخاب مناسبی برای ریاست بانک مرکزی بود، افزود:او سال‌ها تجربه فعالیت در سیستم بانکی را داشته و به سیستم بانک‌های خصوصی آلوده نشده و امیدواریم  بتواند در مقابل تصمیمات غیرفنی در حوزه ارزی مقاومت داشته باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به اینکه آیا می توان نسبت به بهبود شرایط و برون رفت از وضعیت فعلی بازار ارز که سایر بخش‌هاس اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده امیدوار بود، تصریح کرد:این مسئله را باید از دو جنبه بررسی کرد، اول جلوگیری از روند فرسایشی موجود است که در واقع با محدود کردن تخصیص ارز 4200 تومانی در کنار سیاست‌های رفاهی و مالی محقق می‌شود.

او ادامه داد: امروز در نقطه‌ای هستیم که اگر بازار ثانویه تقویت شود و همه ارز حاصل از صادرات غیر نفتی در این بازار عرضه شود، شانس بالای کاهش نرخ ارز حتی به زیر 7 هزار تومان را خواهیم داشت ضمن اینکه در کوتاه مدت پذیرش منطق بازار اثرات خوبی در کاهش انتظارات تورمی خواهد داشت ، در شرایط فعلی افزایش قیمت صورت گرفته به دلیل بلاتکلیفی در طرف عرضه است.