۰ نفر

کسری موجودی مهم‌ترین عامل برگشت

کاهش ۵۱ درصدی ارزش چک‌های برگشتی/ مبادله بیش‌از ۶.۷میلیون فقره چک در فروردین

۱۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۲۲
کد خبر: 277323
کاهش ۵۱ درصدی ارزش چک‌های برگشتی/ مبادله بیش‌از ۶.۷میلیون فقره چک در فروردین

حدود یک میلیون فقره چک به ارزش ٩٠ هزار میلیارد ریال در فروردین ماه سال جاری برگشت داده شده که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۳۱.۹ درصد و ۵۱.۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

بیش از ۶.۷ میلیون فقره چک به ارزشی بالغ بر ٤٦٦ هزار میلیارد ریال در فروردین ماه ١٣٩٧، در کل کشور مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۳۳.۲ درصد و ۴۶.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد. این در حالی است که در فروردین ماه ١٣٩٧، درکل کشور حدود یک میلیون فقره چک به ارزشی حدود ٩٠ هزار میلیارد ریال برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۳۱.۹ درصد و ۵۱.۴ درصد کاهش نشان می‌دهد. بر این اساس در کل کشور ۱۴.۲ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و ۱۹.۲ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، در ماه مورد گزارش، در استان تهران بالغ بر ٣١٣ هزار فقره چک بـه ارزشی حدود ٤٨ هزار میلیارد ریال برگشت داده شد که ۱۴.۳ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و ۱۸.۲ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای را تشکیل می‌دهد. در ماه مذکور در بین سایر استان‌های کشور بیشترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی بـه کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان به ترتیب به استان‌های آذربایجان غربی (۳۵.۶ درصد)، سمنان ( ۳۳ درصد) و هرمزگان (۳۱.۹ درصد) اختصاص یافته است و استان‌های بوشهر (۱۱.۸ درصـد)، کرمانشاه (۱۱.۹ درصد) و زنجان (۱۴.۱ درصد) کمترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

چک‌های برگشتی به تفکیک علل

بالغ بر ۰.۹ میلیون فقره چک به ارزشی بالغ بر ٨٣ هزار میلیارد ریال در فروردین ماه ١٣٩٧ درکل کشور به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است. در واقع در کل کشور از نظر تعداد ۹۶.۸ درصد و از نظر ارزش ۹۲.۹ درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

همچنین در ماه مورد گزارش، در استان تهران بالغ بر ٣٠١ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ٤٤ هزار میلیارد ریال به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است که از نظر تعداد ۹۶.۲ درصد و از نظر ارزش ۹۳.۲ درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت خورده است.

در ماه مذکور در بین سایر استان‌های کشور، بیشترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی بـه دلایل کسری یا فقدان موجودی به کل ارزش چک‌های برگشتی در استان به ترتیب به استان‌های سمنان (۹۸.۵ درصد)، هرمزگان (۹۸.۲ درصد) و چهارمحال و بختیاری (۹۷.۸ درصد) اختصاص یافته است و استان‌های آذربایجان غربی (۴۷.۷ درصد)، قزوین (۹۳.۷ درصد) و یزد (۹۴.۸ درصد) کم‌ترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی به کل ارزش چک‌های برگشتی در استان را به خود اختصاص داده است.