۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌و‌گو با اقتصاد آنلاین:

بلاتکلیفی مردم برای تامین نیازهای ارزی/ پافشاری بر ارز ۴۲۰۰تومانی غیر منطقی است

۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۵۵
کد خبر: 275219
بلاتکلیفی مردم برای تامین نیازهای ارزی/ پافشاری بر ارز ۴۲۰۰تومانی غیر منطقی است

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به بلاتکلیفی بسیاری از فعالان بازار ارز اظهار کرد: پافشاری دولت در ثابت نگه داشتن نرخ ارز و تک نرخی ماندن آن غیر منطقی است و با ساز و کار اقتصادی تناسبی ندارد.

اقتصاد آنلاین- فاطمه اکبرخانی؛ ابوذر نجمی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین قیمت 4200 تومان برای دلار را به معنای تک نرخی کردن ارز ندانست و تصریح کرد: تک نرخی ارز زمانی معنی دارد که دولت با آن نرخ اعلام شده به تمام کسانی که نیاز دارند ارز بدهد مانند کاری که در عربستان و امارات انجام شده است.

او ادامه داد: دولت در حال حاضر با یک نرخ واحد برای فعالیت های خاص، ارز تخصیص داده و بقیه بازار بلاتکلیف هستند، و با وجود این که از خرید و فروش به صورت غیر رسمی اطلاع دارد اما همچنان آن را به رسمیت نمی‌شناسد.

این کارشناس حوزه ارز با اشاره به پیشنهاد مرکز پژوهش مجلس در جهت کنترل بازار ارز بیان کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس معتقد بر فعالیت بازار آزاد است که من با این پیشنهاد کاملا موافقم چرا که از این طریق بسیاری از نیازهای ارزی پوشش داده می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین تعهد دولت در تخصیص دلار 4200 تومانی برای برخی موارد مانند ارز مسافرتی و دانشجویی غیر ضروری است که بازا آزاد می‌تواند این نیازها را تامین کند.

نجمی با اشاره به این‌که تخصیص ارز واحد به فعالان اقتصادی و واردکنندگان در واقع قدرت رصد و نظارت دولت را افزایش داده است، خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد نه برای پس انداز و خروج ارز بلکه به دلیل مصارف عادی مانند ثبت نام آزمون‌ها بین المللی و درخواست ویزا، به ارز نیاز دارند که مجبور شدند نیاز خود را در بازار غیر رسمی با نرخ بسیار بالا تامین کنند.

این کارشناس مسائل ارزی پافشاری دولت در ثابت ماندن دلار 4200 تومانی را غیر منطقی دانست و گفت: دولت از غیر اقتصادی بودن این تصمیم اطلاع دارد اما به دلیل جو روانی موجود درباره خروج آمریکا از برجام و بازگشت مجدد تحریم‌ها و کمبود ارز، مجبور به کنترل بازار از این طریق است.