۰ نفر

۸۵۰۰ میلیارد تومان اضافه برداشت از بانک مرکزی در یک ماه

۲۰ اسفند ۱۳۹۶، ۲۲:۱۵
کد خبر: 257725
۸۵۰۰ میلیارد تومان اضافه برداشت از بانک مرکزی در یک ماه

در حالی که بدهی بانک‌های دولتی روند نزولی را طی می‌کند، اضافه برداشت بانک‌های خصوصی در دی ماه با 8490 میلیارد تومان افزایش نسبت به ماه قبل به رقم۶۷ هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، همانطور که در آمارهای خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مرکزی اشاره شد حجم بدهی کل بانک‌ها به بانک مرکزی در پایان دی ماه امسال به رقم 117 هزار و 470 میلیارد تومان رسیده است.

رقم کل این بدهی در دی ماه نسبت به ماه قبل افزایش یافته اما برای بررسی دقیق‌تر باید جزئیات بدهی بانک‌های تجاری دولتی، تخصصی دولتی و بانک‌های غیردولتی را بررسی کرد.

طبق آمارهای درج شده در گزارش بانک مرکزی حجم بدهی بانک‌های تجاری به این بانک با 42.3 درصد کاهش در 10 ماهه امسال به رقم 6 هزار و 940 میلیارد تومان رسیده است که البته نسبت به ماه مشابه سال قبل هم 55.3 درصد افت داشته است.

همچنین بدهی بانک‌های تخصصی دولتی در بازه زمانی 10 ماهه امسال 12.6 درصد و در 12ماهه منتهی به دی ماه سال جاری 27.4 درصد کاهش یافته است. بدهی این بانک‌ها به بانک مرکزی در پایان دی ماه 43 هزار و 210 میلیارد تومان درج شده است.

ارقام فوق نشان می‌دهد که بانک‌های دولتی با وجود انواع تسهیلات مصوبی که طبق قانون باید پرداخت کنند، نه تنها اضافه برداشتی از بانک‌ مرکزی نداشتند بلکه بدهی خود را به این نهاد کاهش قابل ملاحظه‌ای دادند.

اما در این میان بانک‌های غیردولتی و مؤسسات اعتباری هر ماه بدهکارتر از ماه قبل می‌شوند به طوری که بدهی این بانک‌ها به بانک مرکزی در پایان دی ماه سال جاری به 67 هزار و 330 میلیارد تومان رسیده است. نسبت به ماه قبل 8 هزار و 490 میلیارد تومان افزوده شده است. در واقع این بانک‌ها در یک ماه بیش از کل بدهی‌ بانک‌های تجاری دولتی از بانک مرکزی اضافه برداشت کردند.

میزان رشد بدهی بانک‌های غیردولتی و مؤسسات اعتباری به بانک مرکزی در 10 ماهه امسال 76.1 درصد و در یک سال منتهی به دی ماه سال جاری 97.3 درصد افزایش یافته است. اگر سیر رشد بدهی این بانک‌ها به بانک مرکزی را در 5 سال گذشته بررسی کنیم می‌بینیم که هر سال به میزان قابل توجهی به بدهی این بانک‌ها افزوده شده و این آمارها نشاندهنده چالش جدی در تامین مالی و مدیریت نقدینگی بعضی از بانک‌های خصوصی و مؤسسات اعتباری دارد.

نتیجه این اضافه برداشت‌های بانک‌های خصوصی از بانک مرکزی رشد پایه پولی و نقدینگی است که در نهایت منجر به افزایش نرخ تورم می‌شود، شاخصی که عموم مردم باید بهای رشد آن را بپردازند.

حجم سپرده‌های بخش غیر دولتی نزد سیستم بانکی 1427 هزار و 310 میلیارد تومن است که البته 144 هزار و 350 میلیارد تومان آن سپرده دیداری، هزار و 190 هزار و 470 میلیارد تومان سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار، 71 هزار و 230 میلیارد تومان سپرده قرض‌الحسنه و 21 هزار و 260 میلیارد تومان سایر سپرده‌ها را در بر می‌گیرد.

سهم بانک‌های تجاری دولتی از کل سپرده‌های بخش غیردولتی 283 هزار و 640 میلیارد تومان سهم بانک‌های تخصصی 150 هزار و 200 میلیارد تومان سهم بانک‌های غیردولتی و مؤسسات اعتباری 993 هزار و 470 میلیارد تومان است.