۰ نفر

بانک مرکزی نباید برای تامین مالی با مشکلات نرخ ارز روبرو باشد

نیلی: استقلال بانک مرکزی یک ضرورت است/ لزوم رعایت تامین مالی و اصلاح نظام بانکی در کشور

۷ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۴۱
کد خبر: 254744
نیلی: استقلال بانک مرکزی یک ضرورت است/ لزوم رعایت تامین مالی و اصلاح نظام بانکی در کشور

دستیار ویژه اقتصادی رییس جمهوری، استقلال بانک مرکزی را ضروری دانست و گفت: بانک مرکزی همواره به عنوان نماینده نظام بانکی در تامین مالی شناخته شده در حالیکه باید از آن انتظار کنترل تورم و حفظ ارزش پول را داشت.

«مسعود نیلی» روز دوشنبه در هفتمین همایش سیاست های پولی و چالشهای بانکداری و تولید، گفت: اقتصاد کشورها بر سه ضلع قیود حاکم بر تامین مالی دولتها، انضباط نهادهای مالی و استفاده از درآمدهای نفتی استوار است و دولتها در چارچوب این قیود رفتار خود را کنترل می کنند. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا ، وی با بیان اینکه در گذشته استقراض دولتها از بانک مرکزی رایج بوده اما از برنامه سوم توسعه تلاش شد از این امر جلوگیری شود، افزود: استقراض از بانک تجاری جایگزین آن شد که به معنی عقبگرد به مرحله قبل بود و در واقع رفتار شبه بودجه ای دولتها از بانک تجاری را شاهد بودیم.

نیلی افزود: با توجه به اینکه در کشور استفاده از منابع نفتی و قاعده مالی نداریم، شاهد ساختارهای متفاوت از بانک مرکزی هستیم.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی همواره برای تامین مالی با مشکلات نرخ ارز روبرو بوده است، افزود: اگر به دنبال استقلال بانک مرکزی هستیم، باید در مجموعه ای باشد که تامین مالی و اصلاح نظام بانکی نیز رعایت شود.

نیلی تاکید کرد: باید دید تا چه اندازه حاضریم به بحث مالی بودجه بپردازیم و تا چه اندازه به دنبال اصلاح نظام بانکی هستیم؟

وی ادامه داد: همانطور که استقراض از بانک ضد ارزش است، باید رسانه ها نیز بر بودجه و تامین مالی متمرکز شوند و چنانچه این موضوع محقق نشود، استقلال مالی نیز دور از دسترس خواهد بود.

هفتمین همایش سیاست های پولی و چالشهای بانکداری و تولید با حضور ولی الله سیف رییس بانک مرکزی و مسعود نیلی در هتل اسپیناس برگزار می شود.