۰ نفر

بانک مرکزی اعلام کرد:

آخرین وضعیت سپرده‌گذاران تعاونی‌های اعتباری منحله

۲۸ بهمن ۱۳۹۶، ۲۳:۴۴
کد خبر: 252898
 آخرین وضعیت سپرده‌گذاران تعاونی‌های اعتباری منحله

بانک مرکزی آخرین وضعیت سپرده گذاران تعاونی های منحله ثامن الحجج، افضل توس، وحدت و البرز ایرانیان را از محل خط اعتباری این بانک منتشر کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، موسسه ثامن الحجج از تعاونی های غیرمجاز در نظام پولی کشور بود که در شهریور 94 منحل شد و بهمن ماه همان سال ساماندهی آن به بانک پارسیان منتقل شد.

همچنین کار تعیین تکلیف موسسات غیرمجاز افضل توس، وحدت و البرز ایرانیان از مرداد ماه امسال به بانک آینده، موسسه ملل و بانک تجارت واگذار شد.

* تعاونی اعتبار منحله ثامن‌الحجج

به دنبال بروز مشکلات ناشی از فعالیت غیر مجاز تعاونی اعتبار ثامن الحجج، برنامه تعیین تکلیف سپرده‌های تعاونی مزبور در دستور کار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

براساس برنامه مصوب، در مرحله نخست مبلغ 350 میلیون ریال به هر یک از سپرده‌گذاران پرداخت شد و در مرحله دوم پرداخت به سپرده‌های یک، دو و سه میلیارد ریالی در بازه زمانی 20 تیر ماه 95 تا 27 مهر ماه 95 انجام شد.

در مرحله سوم که از 23 اسفند 95 کلید خورد تعیین تکلیف سه میلیارد ریال از سپرده اشخاصی که سپرده آنها بالاتر از سه میلیارد ریال بود، آغاز شد.

وجوه تعهد شده آن‌ دسته از سپرده‌گذاران تعاونی که تاکنون نسبت به تعیین تکلیف و انتقال سپرده‌های خود به بانک پارسیان اقدام کرده اند و تاریخ تعهدنامه آنها (موعد دریافت سپرده) تا پایان شهریور ماه سال 1397 قید شده، از تاریخ 14 بهمن سال جاری در بانک پارسیان قابل پرداخت است.

با توجه به نبود امکان نقدشوندگی دارایی‌های تعاونی یاد شده، با تخصیص خط اعتباری بانک مرکزی، حدود 99 درصد از سپرده‌گذاران تعاونی تعیین تکلیف شده اند.

آخرین وضعیت موسسات منحل شده

** تعاونی اعتبار منحله افضل‌توس (در حال تصفیه)

در پی معضل نشات گرفته از فعالیت غیرمجاز تعاونی اعتبار منحله افضل توس، مسئولیت مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌های تعاونی اعتبار مزبور توسط بانک مرکزی به بانک آینده واگذار شد.

با توجه به نبود امکان نقدشوندگی دارایی‌ های تعاونی مذکور، با تخصیص خط اعتباری بانک مرکزی، حدود 99 درصد تعداد سپرده‌گذاران تعاونی یاد شده تصفیه حساب شده‌اند.

در همین راستا پس از بازپرداخت سپرده‌های تا سقف 30 میلیون ریال تعاونی غیر مجاز افضل‌توس در مرحله نخست، با مساعدت بانک مرکزی تمام سپرده‌گذاران تا سقف یک میلیارد ریال تصفیه حساب و به هر سپرده گذار بالاتر از یک میلیارد ریال نیز تا یک میلیارد ریال پرداخت شده است.

نرخ سود نامتعارف سپرده‌ها از زمان افتتاح حساب تا تاریخ 11 مرداد امسال به 15 درصد تعدیل شد و سودهای سپرده کمتر از 15 درصد در بازه زمانی یادشده، مطابق قرارداد به قوت خود باقی هستند.

بانک مرکزی تاکید کرده است: به هریک از 4325 نفر سپرده گذار باقیمانده این تعاونی مبلغ تا یک میلیارد ریال به صورت علی الحساب پرداخت شده است.

در خصوص باقیمانده سپرده گذاران در صورت شناسایی دارائی های جدید، نسبت به ارزیابی آنها و متناسب با آن پرداخت به سپرده گذاران انجام خواهد شد.

آخرین وضعیت موسسات منحل شده

* تعاونی اعتبار منحله وحدت (درحال تصفیه)

به دنبال چالش ایجاد شده ناشی از فعالیت غیرمجاز تعاونی اعتبار وحدت (موسوم به آرمان) و نبود امکان بازپرداخت وجوه سپرده‌گذاران خود؛ مسئولیت مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌های تعاونی وحدت توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به موسسه اعتباری ملل واگذار شد.

همچنین با توجه به نبود امکان نقدشوندگی دارایی‌های شناسایی شده، با تخصیص خط اعتباری توسط بانک‌مرکزی، با حدود 98 درصد تعداد سپرده‌گذاران تعاونی تصفیه حساب به‌ عمل آمده است.

در همین راستا با مساعدت بانک مرکزی، پس از بازپرداخت سپرده‌های تا سقف 30 میلیون ریال تعاونی غیر مجاز وحدت در مرحله نخست، سپرده‌های تا سقف یک میلیارد ریال تعیین تکلیف و به هر سپرده‌گذار بالاتر از یک میلیارد ریال نیز یک میلیارد ریال پرداخت شده است.

بر اساس آمار بانک مرکزی به هر یک از 9733 نفر سپرده گذار باقیمانده مبلغ تا یک میلیارد ریال به صورت علی الحساب پرداخت شده است.

در خصوص باقیمانده سپرده گذاران در صورت شناسایی دارائی های جدید، نسبت به ارزیابی آنها و متناسب با آن پرداخت به سپرده گذاران باقیمانده انجام خواهد شد.

آخرین وضعیت موسسات منحل شده

** تشکیلات منحله البرز ایرانیان (در حال تصفیه)

پس از عدم توانایی تشکیلات البرز ایرانیان (موسوم به آرمان) نسبت به ایفای تعهدات خود در قبال سپرده‌گذاران، مسئولیت مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌های تشکیلات البرز ایرانیان توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به بانک تجارت واگذار شد.

نظر به عدم نقدشوندگی دارایی‌های تعاونی مذکور با تخصیص خط اعتباری بانک مرکزی، حدود 97 درصد از تعداد سپرده‌گذاران تعاونی تاکنون تصفیه حساب شده‌اند.

بر همین اساس پرداخت سپرده‌های تا سقف یک میلیارد ریال و همچنین پرداخت یک میلیارد ریال به هر سپرده‌گذار دارای سپرده‌ بیش از یک میلیارد ریال صورت گرفت است.

نرخ سود نامتعارف سپرده‌ها از زمان افتتاح حساب تا تاریخ 11 مرداد 96 به 15 درصد تعدیل شد و سودهای سپرده کمتر از 15 درصد در بازه زمانی یاد شده، مطابق قرارداد به قوت خود باقی هستند.

به هر یک از 1521 نفر سپرده گذار باقیمانده مبلغ تا یک میلیارد ریال به صورت علی الحساب پرداخت شده است؛ در خصوص باقیمانده سپرده گذاران در صورت شناسایی دارایی های جدید، نسبت به ارزیابی آنها و متناسب با آن پرداخت به سپرده گذاران باقیمانده انجام خواهد شد.

آخرین وضعیت موسسات منحل شده

** پاسخ به برخی ابهام های سپرده گذاران

برای آن ‌دسته از مشتریانی که مدارک مربوط به سپرده خود، منجمله دفترچه حساب را مفقود کرده اند، بانک عامل پس از کنترل منشاء واریز سپرده و اخذ سفته (معادل مبلغ قابل پرداخت به مشتری) نسبت به پرداخت وجه سپرده طبق قاعده جاری اقدام می کند.

آن‌ دسته از مشتریانی که بخشی از موجودی حساب ایشان توسط تعاونی منحله مسدود شده است، بانک عامل موضوع را بررسی و براساس مستندات و اطلاعات اقدام لازم را به ‌عمل می ‌آورد.

در خصوص مطالبات سایر اشخاص از تعاونی منحله که در سرفصل بستانکاران ثبت شده و بلاتکلیف است، این رویه اعمال می شود که بانک عامل پس از بررسی اسناد مثبته و اطمینان از وجود بدهی، اقدامات لازم را برای پرداخت بدهی‌ها طبق روال پرداخت سپرده‌ها صورت می‌دهد.

همچنین در خصوص آن ‌دسته از مشتریانی که مشخصات ثبتی آنها با آنچه در سیستم ثبت شده دارای مغایرت است، بانک پس از بررسی‌های لازم و رفع مغایرت، اقدامات لازم را طبق روال پرداخت سپرده‌ها انجام می‌دهد.

اگر صاحب حسابی فوت کرده باشد، بانک مربوطه مطابق قوانین اقدام می کند.

برای مشتریانی که از اتباع بیگانه هستند نیز در صورت احراز هویت مشتری و حصول اطمینان از سپرده‌گذار بودن ایشان، نبود انجام اقدامات متقلبانه و پولشویی،‌ بانک عامل طبق قوانین و مقررات جاری مربوط به اتباع بیگانه اقدام می کند.

در خصوص حساب‌های مربوط به نیروی انسانی هر یک از تعاونی های اعتبار، قرار است بانک عامل پس از حصول اطمینان از متعارف بودن حقوق و صحیح بودن منشاء واریزی وجوه به حساب پرسنل، طبق قاعده جاری تصفیه با سپرده‌گذاران اقدام کند.

آن ‌دسته از مشتریانی که دارای سپرده مدت دار به صورت پرداخت سود در سررسید هستند نیز قرار است بانک مربوطه سود سپرده آنها را از 11 مرداد امسال تعدیل و محاسبه و طبق قاعده جاری تصفیه با سپرده‌گذاران اقدام می کند.

برای آن‌ دسته از مشتریانی که از تعاونی منحله تسهیلات دریافت کرده و بدهی آنها سررسید نشده و متقاضی تصفیه بدهی و دریافت سپرده هستند، بانک مربوطه پس از کسر سود سال‌های آتی تسهیلات از بدهی مشتری، نسبت به تعدیل و تصفیه حساب با مشتری طبق قاعده جاری اقدام می کند.

اگر سپرده ای وثیقه تسهیلات قرار گرفته باشد، با درخواست مشتری، بانک عامل پس از کسر سود سال‌های آتی تسهیلات از بدهی مشتری، نسبت به تعدیل و تصفیه حساب با مشتری طبق قاعده جاری اقدام می کند.

همچنین بانک آینده برای آن دسته از مشتریانی که اقدام به خرد کرد حساب سپرده خود کرده اند، پس از تجمیع حساب سپرده، طبق قاعده جاری تصفیه با سپرده‌گذاران اقدام می کند.