۰ نفر

رشد ۴۰‌درصدی جذب منابع در بانک قرض الحسنه مهر ایران

۲۰ آذر ۱۳۹۶، ۲۰:۲۴
کد خبر: 237102
رشد ۴۰‌درصدی جذب منابع در بانک قرض الحسنه مهر ایران

دکتر مرتضی اکبری، مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهرایران با حضور دکتر ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی، دکتر معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور، دکتر عزیزی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، مدیران عامل سایر بانکها، مشتریان ارزنده و مدیران و کارکنان بانک، عملکرد این بانک را در بخش های عملکردی، مسئولیت های اجتماعی، طرح ها و برنامه های جاری و آینده تشریح کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در این مراسم، مرتضی اکبری مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران ضمن خیر مقدم به مدعوین بیان داشت: خداوند را شاکرم که توفیق یافتیم در این زمان و در این مراسم، یک دهه فعالیت پرثمر، موفق و مؤثر بانک قرض الحسنه مهر ایران را با حضور ارزشمند و پرشور شما جشن بگیریم.

متن کامل سخنرانی مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهرایران در آیین گرامیداشت دهمین سالروز تاسیس این بانک را در ادامه می‌خوانید:

لازم می دانم از حضور ارزشمند مسؤولان ارشد کشور، جناب آقای دکتر سیف، رییس کل محترم بانک مرکزی، جناب آقای دکتر ربیعی، وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سرکار خانم دکتر ابتکار، معاون محترم رییس جمهور در امور زنان و خانواده، جناب آقای دکتر پورابراهیمی، رییس محترم کمیسیون اقتصادی و جناب آقای دکتر عزیزی، رییس محترم کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، مدیران محترم اسبق بانک و به ویژه جمع گسترده ای از مشتریان وفادار بانک قرض الحسنه مهر ایران، خیرین و کارکنان گرانقدر در این مراسم تقدیر و تشکر نمایم.

همچنین از اصحاب رسانه که در ترویج فرهنگ قرض الحسنه تلاش می کنند کمال تشکر را دارم.

و از اینجا 22 آذرماه سالروز تأسیس بانک قرض الحسنه مهر ایران را به یکایک همکارانم در مجموعه بانک در سراسر کشور تبریک می گویم و قدردان خدمات و زحمات یکایک آنها هستم.

حضار محترم!

همانگونه که استحضار دارید؛ ایران اسلامی در سند چشم انداز 1404 به عنوان کشوری برخوردار از سلامت، رفاه،امنیت ،تأمین اجتماعی، فرصتهای برابر و توزیع مناسب درآمد تصویر شده است. برای دستیابی به چنین ایده الی، بی تردید نظام بانکی کشور در کنار سایر نهادهای مسئول، به عنوان یکی از ارکان تأثیرگذار به شمار می رود؛ در این میان بانکهای قرض الحسنه همچون بانک قرض الحسنه مهر ایران به عنوان نخستین و بزرگ ترین بانک قرض الحسنه در کشور وباتوجه به رسالت و ویژگیهای خاص خود نظیر رویکرد اجتماعی، بدون ربابودن،تخصیص صحیح منابع قرض الحسنه، سهولت اعطای تسهیلات به نیازمندان واقعی و افزایش اشتغال زایی می تواند نقش موثرتری را در حوزه تأمین مالی خرد و افزایش کارآیی اقتصادی جامعه  ایفا کند.

بانک قرض الحسنه مهر ایران با سرمایه اولیه 15هزار میلیارد ریال با مشارکت بانکهای بزرگ دولتی وقت در22 آذرماه سال 1386 با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تاسیس و با گسترش و توزیع موزون شعب خود در سراسر کشور آغاز به کار نمود و هم اکنون با بیش از 530 شعبه فعال و نزدیک به 3هزار پرسنل جوان، متعهد، و متخصص در سراسر کشور فعالیت می کند

طی یک دهه فعالیت این بانک میتوانم با افتخار اعلام کنم این بانک توانسته است بیش از پنج میلیون سپرده گذار جذب و بیش از دویست هزار میلیارد ریال به حدود سه میلیون نفر تسهیلات اعطا نماید که سهم هشت ماهه سالجاری 5400 میلیارد ریال برای پانصد هزار نفر بوده است

در حال حاضر منابع قرض الحسنه  بانک بالغ بر 90 هزار میلیارد ریال است که نسبت به ابتدای سال بیش از50% رشد داشته است. به عبارت دیگر به همت همه کارکنان و مدیران گرانقدر،بانک توانسته در سال جاری بیش از سی هزار میلیارد ریال منابع جدید قرض الحسنه  جذب نماید که  در نوع خود بی نظیر است به طوریکه پیش بینی می شود تا انتهای سال این رشد به 70%  برسد که برگ زرینی خواهد بود بر یک دهه فعالیت بانک .

از افتخارات دیگر بانک این بوده و هست که در تمام سالهای فعالیت خود،پس از کسر 10% سپرده قانونی، کلیه منابع قرض الحسنه گردآوری شده را به اعطای تسهیلات قرض الحسنه با کارمزد 4 درصد و کمتر اختصاص داده. بطوریکه مانده تسهیلات قرض الحسنه بانک در پایان آبان ماه سال جاری حدود 80 هزار میلیارد ریال می باشد. در حوزه اعطای تسهیلات کمک هزینه ازدواج نیز در ده سال گذشته مبلغ 11 هزار میلیارد ریال به 250 هزار نفر پرداخت شده است که خود گویای اهمیت این حوزه در این بانک می باشد

شایان ذکر است نسبت مطالبات غیر جاری  از ابتدای فعالیت بانک ، همواره حدوداً یک درصد بوده که این مهم  نشان دهنده  یکی از بهترین عملکرد ها  در نظام بانکی کشور میباشد.

با توجه به توضیحات فوق بعد از یک دهه فعالیت ارزشمند بانک مهر ایران ، می توانیم ادعا کنیم تأثیرات ارزنده ای در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه داشته ایم که علاوه بر افزایش توان اقتصادی مردم، موجب  افزایش اعتماد به یکدیگر در فضای جامعه و تقویت حس تعاون و همکاری و توسعه فرهنگ قرض الحسنه شده است.

امروز بانک قرض الحسنه مهر ایران با سرلوحه قراردادن منویات مقام معظم رهبری  (مدظله العالی)، سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، سیاستهای کلی اشتغال و اولویتهای 18 گانه ابلاغی رئیس جمهور به وزیر اقتصاد، در چندین سال گذشته تلاش کرده با استفاده از طراحی مدل های کسب وکار تسهیلات خرد، طرح های متنوعی را در زمینه های ازدواج، اشتغال و کارآفرینی، تحصیل، درمان و توانمندسازی اجتماعی طراحی و اجرا کند طرح هایی نظیرپیوند مهر ایران، طرح رویش باور، طرح تداوم مهر، طرح سفیران سلامت، طرح انگیزش مهر و طرح بانکداری اجتماعی تماما در راستای سوق دادن جامعه هدف بانک برای انجام برنامه ریزی مالی کوتاه مدت و  بلند مدت مشتریان  برای رفع نیازهای مرتبط خود و دیگران  می باشد.

اما در حوزه مسؤولیت اجتماعی

بانک قرض الحسنه مهر ایران با چشم انداز "تلاش برای توسعه رفاه اجتماعی و دستیابی به جامعه توسعه یافته" برنامه هایی در طول سالهای گذشته در حوزه مسئولیتهای اجتماعی بعمل آورده است که تماما مورد استقبال نهادی مرتبط قرار گرفته است. از جمله:

- پرداخت 9500 فقره تسهیلات قرض الحسنه به ارزش بیش از 1200 میلیارد ریال به  مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و پرداخت 5000 فقره تسهیلات قرض الحسنه به ارزش بیش از 500 میلیارد ریالبه  مددجویان سازمان بهزیستی

- پرداخت 33000 فقره تسهیلات اشتغال و کارآفرینی  با مبلغ 3000 میلیارد ریال با هدف تقویت تولید ملی

- اختصاص 3000 تسهیلات قرض الحسنه به اسیب دیدگانه زلزله غرب کشور و تقبل بازسازی سه مدرسه و سه خانه بهداشت روستایی

- مشارکت 25 میلیارد ریالی در ساخت بیمارستان 300 تخت خوابه بیماران اعصاب و روان

- تهیه و توزیع بیش از 300 هزار قلم وسایل آموزشی و بهداشتی به ارزش 15 میلیارد ریال در بین دانش آموزان مناطق محروم11 استان کشور

- مشارکت در آزاد سازی زندانیان جرائم غیر عمد و حمایت از اشتغال آنها از طریق پرداخت تسهیلات قرض الحسنه

- مشارکت در فروش انشعاب آب و فاضلاب و همچنین  نوسازی ناوگان حمل و نقل با هدف جلوگیری از آلودگی آب و هوا و بهبود محیطزیستاز طریق اعطای تسهیلات قرض الحسنه

در خصوص رویکرد برنامه های اتی بانک .... به استحضارمی رسانم که

بانک قرض الحسنه مهر ایران با هدف افزایش توان اقتصادی و توانمندسازی اقشارمختلف جامعه چند رویکرد را در الویت برنامه های آینده خود قرار داده است: از جمله

1-  تغییر استراتژی بانک از وام های مصرفی به سمت تسهیلات اشتغال زایی

2-  توسعه طرح های تسهیلاتی قرض الحسنه در پاسخ به نیازهای اساسی مردم در زمینه هایی همچون ازدواج، اشتغال، تحصیل و درمان

3-  توسعه و مشارکت در برنامه های مسؤولیت اجتماعی همچون برنامه های آموزشی دانش آموزان مناطق محروم، برنامه های زیست محیطی و اشتغال مددجویان سازمانهای حمایتی

4-  گسترش خدمت رسانی به روستاها و مناطق پرجمعیت بر اساس اعزام نیرو در قالب تفاهمنامه و ایجاد شعب سیار

5-  استفاده از سایر روشهای تامین مالی از جمله انتشار اوراق قرض الحسنه اجتماعی ، اورا قوقف و صدور کارتهای اعتباری مبتنی برتسهیلات قرض الحسنه

و امروز در مسیر برنامه های آینده افتخار داریم با حضور ارزشمند شما از 2 طرح جدید بانک رونمایی کنیم.

طرح اندوخته خانواده مهر ایران:

در این طرح با هدف جذب و حمایت از صندوق های قرض الحسنه خانوادگی و تشویق عموم مردم به مشارکت و سهیم شدن در امر قرض الحسنه، اعضای هر صندوق  می توانند با تجمیع منابع پولی خود در بانک قرض الحسنه مهر ایران با بر برخورداری از حمایت مالی این بانک، برای افزایش تعداد و یا مبلغ  تسهیلات پرداختی به اعضای خود بهره مند شوند.

طرح اندوخته بانوان مهر ایران:

این طرح، به منظور رضایت مندی و ارزش آفرینی بیشتر برای جامعه بانوان کشور از طریق افتتاح حساب و پس انداز ماهیانه، به دو گروه بانوان سرپرست خانوار و سایر بانوان،  تسهیلات قرض الحسنه اعطا می کند. در مرحله اول این طرح برای بانوان سرپرست خانوار بودجه ای بالغ بر یک میلیارد ریال تخصیص یافته است.

در اینجا بر خود لازم می دانم در همین مراسم و در کنار خوبانی همچون شما، از همه نهادها و افراد تأثیرگذار در توسعه بانک قرض الحسنه مهر ایران تشکر کنم:

از حمایتهای وزارت اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تشکر می کنم.

از مدیران عامل و اعضای محترم هیات مدیره سابق و فعلی این بانک که قطعا تلاشهای بی دریغ، مسئولیت پذیری متعهدانه و همراهی گرانقدر آنها در باروری نهال ارزشمند بانک قرض الحسنه مهر ایران در یک دهه، مثمر ثمر بوده و رسالت این بانک جز درسایه همدلی و همفکری و حمایت آنها محقق نمی شده تقدیر و تشکر می کنم.

از خیرین نیک اندیش و مشتریان وفادار بانک که با تجمیع منابع و گردش حساب خود در توسعه پوشش تسهیلات قرض الحسنه به تعداد بیشتری از هموطنان مان نقش داشته اند از صمیم قلب سپاسگزارم.

از همکاران ساعی و تلاشگرم در ستاد و شعب بانک در سراسر کشور قدردانی می کنم.

و در پایان؛  اکنون که  بانک قرض الحسنه مهر ایران، یک دهه به مهر ایران خدمات و تلاشهای گسترده ای را در جامعه ارائه کرده است؛ امیدواریم با الطاف حضرت حق و در سایه سعی وافر و تلاش بی دریغ مجموعه کارکنان این بانک بتوانیم در مسیر پاسخ به نیازهای هموطنان عزیزمان و دستیابی آنها به زندگی  شرافتمندانه خدمتی ماندگار را داشته باشیم.  

برای همه مسئولان دلسوز ایران اسلامی و همه نهادهای خدمتگزار  از جمله بانک قرض الحسنه مهر ایران آرزوی توفیق و سربلندی دارم.

سلامتی و توفیقاتتان مستدام

17