۰ نفر

مدیرکل معاملات ریالی بانک مرکزی:

چک‌ها یکپارچه می‌شوند/ انتقال حساب‌های دولتی؛ باعث چابکی فعالیت‌های دولت

۸ شهریور ۱۳۹۶، ۱۳:۵۹
کد خبر: 215637
چک‌ها یکپارچه می‌شوند/ انتقال حساب‌های دولتی؛ باعث چابکی فعالیت‌های دولت

مدیرکل معاملات ریالی بانک مرکزی گفت: تمامی دسته چک های بانک های کشور بزودی یکپارچه می شود و المان های امنیتی خاص خود را با مشارکت همه بانک ها خواهند داشت.

مسعود رحیمی ظهر چهارشنبه در مراسم اتمام و بهره برداری از طرح استقرار سامانه پرداخت الکترونیکی از طریق بانکواره که در اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی برگزار شد اظهار کرد: وصول مستقیم درآمد دولت به حساب های خزانه نزد بانک مرکزی و سلامت مالی از اهداف این سامانه است که بخش کوچکی از یک پروژه اجرایی بزرگ است. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، وی با اشاره به مزایای این طرح افزود: اعطای نمایندگی حساب های دولتی توسط بانک های دولتی یکی از مزایای این طرح محسوب می شود و انتقال حساب های دولتی مسئله پراهمیتی است زیرا باعث چابکی فعالیت های دولت در حوزه تخصیص منابع درآمدی می شود.

مدیرکل معاملات ریالی بانک مرکزی با بیان اینکه به بانک های خصوصی برای جلوگیری از توسعه بانک ها مجوزهای زیادی داده شد ابراز کرد: این مساله باعث شد رقابت ناسالمی بین بانک ها برای نگهداری از حساب ها صورت گیرد و رسوب منابع مالی را منجر شد و بیت المال وجه المصالحه اخذ امتیاز قرار گرفت.

وی ادامه داد: اما در برنامه چهارم تحولاتی که در کشور رخ داد در دهه ۸۰ باعث شد بانک مرکزی با راه اندازی سامانه های بین بانکی مسیری در جهت شفاف سازی باز کند.

رحیمی با اشاره به نتیجه این موضوع که واریز وجه در یک بانک به بانک های دیگر بود گفت: بانک مرکزی از این طریق می تواند نقش نگهدارنده حساب های دولتی باشد و به مرتفع کردن خلا های خود بپردازد.

وی در خصوص چک های بی محل تصریح کرد: در سال های اخیر به خاطر این موضوع امنیت چک از بین رفته و کارایی خود را از دست داده است و  بانک مرکزی در سال ۹۴ با راه اندازی چکاوک نظامات بین بانکی را اصلاح کرد.

مدیرکل معاملات ریالی بانک مرکزی با اشاره به اینکه طی دو هفته آینده سامانه یاد راه اندازی می شود گفت: از این طریق تمامی دسته چک ها یکپارچه می شود و المان های امنیتی خاص خود را با مشارکت همه بانک ها خواهند داشت همچنین  برای چک های دولتی ویژگی های بیشتری از قبیل طراحی امنیتی خطی، طرح مکمل، چاپ نامرئی و الیاف نامرئی در نظر گرفته ایم.

وی تاکید کرد:در سامانه بانکواره دنبال این هستیم تمام انتقال حساب های دولتی را به سرانجام رسانیم و امکان تعیین محدوده جغرافیایی برای دستگاه و شناسایی هویت افراد در این سامانه دیده شده است.

رحیمی با اشاره به دیگر کارکردهای این سامانه عنوان کرد: در برخی بانک ها وجوه دولتی در طبقه بندی های نادرستی قرار می گیرد که با این سامانه جلوی آن گرفته خواهد شد.