۰ نفر

نقش اعتبار سنجی در توسعه نظام بانکی

۱۰ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۵۷
کد خبر: 209322
نقش اعتبار سنجی در توسعه نظام بانکی

انجام فعالیت‌های بانکی با سیستمی هوشمند در توسعه اقتصادی کشور بسیار موثر است و باعث تداوم فعالیت بانک در محیط رقابتی و پویایی چرخه اقتصادی خواهد گردید.

دکتر جواد شرف خانی، تحلیل‌گر مسائل اقتصادی ، امروز در جهان اقتصاد نوشت :  موفقیت بانک در عملیات بانکی نه تنها بقای بانک را در بلند مدت تضمین می‌کند بلکه بالندگی و رشد و توسعه اقتصادی را برای کشور فراهم می‌کند. از فعالیت‌های عمده و اساسی که موفقیت بانک را تضمین می‌کند چگونگی تخصیص منابع است و لازمه این کار استفاده از سیستم قابل اتکایی در ارزشگذاری و رتبه بندی مشتریان می‌باشند.

مساله‌ی انتخاب ویژگی، یکی از مسائلی است که در مبحث یادگیری ماشین و هم‌چنین شناسایی آماری الگو، مطرح است، و یک مساله‌ی چندجمله‌ای سخت  می‌باشد. این مساله، در بسیاری از کاربردها (مانند طبقه‌بندی) اهمیت بسزایی دارد، زیرا در این کاربردها تعداد زیادی ویژگی وجود دارد، که بسیاری از آن‌ها یا بدون استفاده هستند و یا این‌که بار اطلاعاتی چندانی ندارند. حذف نکردن این ویژگی‌ها مشکلی از لحاظ اطلاعاتی ایجاد نمی‌کند ولی بار محاسباتی را برای کاربرد مورد نظر بالا می‌برد و علاوه بر این، باعث می‌شود که اطلاعات غیرمفید زیادی به همراه داده‌های مفید ذخیره شود. برای مساله‌ی انتخاب ویژگی، راه حل‌ها و الگوریتم‌های فراوانی ارائه شده است، که بعضی از آنها قدمت سی یا چهل ساله دارند.

مشکل بعضی از الگوریتم‌ها در زمانی که ارائه شده بودند، بار محاسباتی زیاد آن‌ها بود، اگر چه امروزه با ظهور کامپیوترهای سریع و منابع ذخیره‌سازی بزرگ، این مشکل به چشم نمی‌آید، ولی از طرف دیگر، مجموعه‌های داده‌ای بسیار بزرگ، برای مسائل جدید، باعث شده است که هم‌چنان پیدا کردن یک الگوریتم سریع برای این کار، مهم باشد.

به دلیل رشد روزافزون اطلاعات و داده‌های الکترونیکی ذخیره شده در سرورها و پایگاه‌های داده، جستجو برای یافتن اطلاعات مفید به یک مشکل برای کاربران  تبدیل شده است و استفاده کنندگان دچار سردرگمی در بین تعداد زیاد انتخاب‌ها می‌شوند به چنین وضعیتی سربارگذاری اطلاعات گفته می‌شود.

با توجه به این نکته که صرفه‌جویی در وقت کاربران برای یافتن اطلاعات دقیق دارای اهمیت فراوانی است و تحقیق در مورد این مسئله چالشی مهم تلقی می‌شود، ضرورت انجام این تحقیق را نشان می‌دهد.  بنابراین هدف کاهش تعداد ویژگی‌ها، به‌منظور افزایش دقت و سرعت برنامه‌ها می‌باشد که دارای اهمیت فراوانی در جهت تسریع دسترسی به اطلاعات مورد نظر است.

نداشتن یک سیستم جامع و کامل برای مدیریت شناسایی مشتریان و نیز مدیریت تسهیلات و خصوصا مطالبات معوقه و یا مشکوک الوصول باعث گردیده بانک‌های مختلف چه در سطح ملی و چه در سطح بین‌المللی با چالش‌های زیادی رویرو گردند. آمار بانک مرکزی ایران، قوه قضائیه و مرکز پژوهش‌های مجلس  نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از تسهیلات اعطایی با بحران باز پرداخت روبرو گشته است و می‌توان مهم‌ترین دلیل آن‌را عدم بررسی و شناخت درست مشتریان دانست.

به نظر می‌رسد باید یک مرکز جامع اطلاعاتی باشد که اعتبار مشتریان را در زمینه‌های مختلف بررسی و مراکز خدماتی از جمله بانک‌ها که غالبا از منابع بیت‌المال استفاده می‌کنند در آن مرکز عضو باشند و از اطلاعات آن در بررسی اعتبار مشتریان استفاده کنند تا منافع بانک محفوظ باشد و دولت جدید باید به فکر این موضوع باشد.