۰ نفر

حسابداری تعهدی جایگزین حسابداری نقدی در نظام بانکی شد

انتقاد از دخالت در نظام بانکی/ مرجع نظارت بر بانک‌ها گُم شده است!

۱۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۲:۲۰
کد خبر: 203099
انتقاد از دخالت در نظام بانکی/  مرجع نظارت بر بانک‌ها گُم شده است!

معاون سابق نظارتی بانک مرکزی با اشاره به دخالت عواملی بیرون از بانک مرکزی در امور نظارت اظهار کرد: داستان نظارت بانک مرکزی بر بانک ها مانند سر به دیوار کوفتن است. مرجع نظارت بر بانک ها گم شده است! معلوم نیست بانک مرکزی یا سازمان بازرسی کل کشور یا وزارت امور اقتصادی و دارایی مرجع است؟

اقتصاد آنلاین - سمانه برمخ‌ شاد؛ حمید تهرانفر، معاون سابق نظارتی بانک مرکزی در بیست و هفتمین همایش سیاست های پولی و ارزی اظهار کرد: مشکل اصلی نظام بانکی این است که افراد مختلفی در این حوزه دخالت می‌کنند که این امر بی‌اعتمادی به بانک‌ها را رقم می‌زند که نمونه آن هم موضوعی است که در زمینه مؤسسات غیرمجاز پیش آمد که اعتراضات مردمی را در پی داشت.

عضو هیات مدیره بانک صادرات با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای جمع آوری پرونده موسسات غیرمجاز، خاطرنشان کرد: وظیفه بخش نظارت بانک مرکزی است که این روند را کنترل کند.

تهرانفر با اشاره به اینکه بانک مرکزی تکلیف کرده که بانک ‌ها حسابداری تعهدی را انجام دهند، تصریح کرد: در این زمینه  اختلاف نظرهای بسیاری بین بانک مرکزی و برخی مراجع بیرون از بانک مرکزی وجود داشت اما بانک مرکزی بر نظر خود پافشاری کرد و در نهایت با رأی‌ گیری که انجام شد، حسابداری تعهدی جایگزین حسابداری نقدی شد.

وی در ادامه به اجرای استانداردهای  IFRS در نظام بانکی ایران اشاره و تصریح کرد: برخی اعلام می کنند که تا پیش از اجرای این استاندارد، نظام بانکی ما از هیچ ‌قاعده‌ای پیروی نمی‌کرد در حالی که این‌طور نبود و نظام بانکی ایران منطبق با استانداردها پیش می‌رفت بنابراین در موضوع حسابرسی تعهدی، بحث اصلی بر سر استانداردها است نه اینکه نظام بانکی ایران قاعده ندارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه جریانی وجود دارد که همه از آن پیروی کردند و ما هم باید از آن پیروی کنیم، اظهار کرد: تردیدی ندارد که اصول IFRS  در نظام بانکی ما حیاتی است.

 تهرانفر گفت: هر چه از آن فرار کنیم داستان فضای مجازی می شود که همه مدتی می گفتند بد است و از آن استفاده می کردند.