۰ نفر

یک کارشناس بانکی در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین مطرح کرد؛

ضعف بانک‎‌های ایرانی در تطابق با سیستم‌ حسابداری بین‌المللی

۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۳:۵۶
کد خبر: 202367
ضعف بانک‎‌های ایرانی در تطابق با سیستم‌ حسابداری بین‌المللی

یک کارشناس بانکی با بیان اینکه بانک‌های اروپایی از شروع رابطه با ایران نگران هستند، گفت: دولت بعد در قدم بعد می‌تواند اصلاح در ساختار بانک‌ها را مورد توجه قرار دهد.

اقتصاد آنلاین - محمد فیروزی؛ احمد حاتمی یزد در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: برای برقراری رابطه با بانک های بزرگ، لازم است به چند موضوع توجه کنیم. بانک های اروپایی هنوز نگران برقراری رابطه با ایران هستند. این موضوع هم سبب شده در دوران پسابرجام بانک های داخلی نتوانند به طور موفق ارتباط  موفقی با خارج برقرار کنند.

وی افزود: به منظور ارتباط بانک ها با خارج در یک جنبه نیاز به ادامه سیاست مذاکره هست. در دولت آینده هم به نظر می رسد پیگیری دستگاه سیاست خارجی می تواند کمک موثری کند.

این کارشناس بانکی با اشاره به اینکه در بعد داخلی هم نیاز هست کارهایی انجام شود، تاکید کرد: شرایط ساختاری بانک های داخلی مناسب تعامل با دنیای خارج نیست. همین موضوع هم از رغبت فعالیت متقابل بانک ها با کشورهای خارجی کاسته است. با نگاهی به تراز عملکردی بانک ها به خوبی متوجه می شویم بانک ها از نظر ساختاری در شرایط نامطلوبی قرار دارند.

حاتمی یزد تصریح کرد: بانک های اروپایی به منظور برقراری ارتباط با ایران به سیستم های حسابداری بین المللی اتکا می کنند. این در حالی است که این سیستم ها اگر برای فعالیت بانک های ایرانی فعال شوند مشخص می شود بانک ها با استانداردهای جهانی فاصله دارند.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم با استانداردهای دنیا تطابق پیدا کنیم، می بایست اصلاح در ساختار بانک ها را مورد توجه قرار دهیم، اظهار داشت: بانک های ورشکسته و زیان ده باید تعیین تکلیف شوند و در صورت لزوم ادغام شوند. از طرفی میزان سرمایه بانک ها باید با معیارهای بین المللی همخوان شود.