۰ نفر

یک اقتصاددان هشدار داد؛

عملکرد بانک‌ها؛ زمینه‌ساز افرایش تورم در سال ۹۶

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۴۵
کد خبر: 191185
عملکرد بانک‌ها؛ زمینه‌ساز افرایش تورم در سال ۹۶

یک اقتصاددان گفت: چنانچه بانک‌ها در سال جاری دست از رقابت خود در پرداخت سود بالا بر ندارند، تورم افزایش پیدا خواهد کرد.

اقتصاد آنلاین - علی مفید؛ مهدی تقوی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در خصوص خطراتی که دستاورد کنترل تورم را تهدید می کند، گفت: اقتصاد ایران در سال های اخیر شرایطی را تحمل کرد که در آن تورم بالای 40 درصد بود و رشد اقتصادی کشور هم منفی شده بود. چنین وضعی موجب افزایش بیکاری در کشور شد. که در این میان وضع خانواده های حقوق بگیر وخیم تر بود و سفره چنین خانواده هایی هر روز کوچک تر می شد.

وی افزود: در چنین شرایطی دولت یازدهم بر موضوع مهار تورم تکیه کرد و در سال های پایانی این دولت شاهد هستیم نرخ تورم تک رقمی شده و رشد اقتصادی هم بر اساس آخرین گزارش از سال 95 مثبت است.

این کارشناس اقتصاد تاکید کرد: مهار تورم زمینه ساز ایجاد ثبات است و در چنین شرایطی خطری که دستاورد مهار تورم را تهدید می کند، عملکرد بانک هاست چرا که رقابت بانک ها در پرداخت سودهای بالا می تواند زمینه ساز بازگشت تورم باشد. به نظر می رسد دولت می بایست در خصوص مهار رقابت بانک ها، برنامه جامعی را تدوین کند.

تقوی در پاسخ به این سوال که آیا امروز در کشور رکود وجود دارد، تصریح کرد: رکود از شرایط کسب و کار ایجاد می شود و در حال حاضر که رشد اقتصادی کشور مثبت است نمی توان ادعا کرد که در کشور رکود وجود دارد و کنترل تورم می تواند کمک کند در کشور رونق افزایش پیدا کند.