۰ نفر

کارشناس بانکی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین:

اصلاح نظام بانکی اجتناب ناپذیر است/ نظام بانکی تا ۲ سال دیگر تغییر نمی‌کند

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۵۱
کد خبر: 190664
اصلاح نظام بانکی اجتناب ناپذیر است/ نظام بانکی تا ۲ سال دیگر تغییر نمی‌کند

یک کارشناس بانکی گفت: اصلاح نظام بانکی ضرورتی اجتناب ناپذیر است که در صورت اجرایی نشدن، گره رکود باز نخواهد شد و به تبع آن بحرانی اجتماعی ایجاد می‌شود.

اقتصاد آنلاین - علی مفید؛ کامران ندری در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در خصوص اصلاح نظام بانکی کشور، گفت: در اقتصاد کشور، اطلاح نظام بانکی از اولویت دارترین مسائل است، چرا که در صورت ادامه دار شدن وضعیت رابطه بانک ها با سایر بخش های اقتصاد، بحرانی اجتماعی بروز خواهد کرد.

وی افزود: کشورهای غربی هم که با مشکل مواجه هستند، اغلب منشأ معضل آنها از نظام بانکی سرچشمه گرفته است. در داخل هم مشکلاتی مشابه کشورهای غربی ایجاد شده است که به صورت کلاف پیچیده برای فعالیت بانک مرکزی در آمده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بانک مرکزی جلوی ورشکسته شدن بانک ها را گرفته است، ادامه داد: فعالیت کنونی بانک ها باعث شده، واحدهای تولیدی و اعضای جامعه نتوانند از تسهیلات مورد نیاز بانکی استفاده کنند، در حالی که خود بانک ها هم به واسطه مشکلاتی که دارند نیاز به کمک بانک مرکزی پیدا کردند. چنین شرایطی نوعی تنگنای نقدینگی را ایجاد کرده است.

ندری تاکید کرد: میزان کنونی نقدینگی که در کشور تولید شده است، می بایست در جامعه تزریق شده باشد، اما به واسطه نرخ سود بالایی که بانک ها در تسهیلات خود پرداخت می کنند، باعث شده این نقدینگی ها در جامعه توزیع نشود. در حالی که اولین اقدام برای خروج از رکود پایین آوردن نرخ سود تسهیلات بانکی است، الگویی که در کشورهای با اقتصاد مقاوم اجرایی شد و حتی نرخ سود وام در این کشورها به صفر رسید.

این کارشناس بانکی با بیان اینکه در مقایسه با رشد سریع بانک های خصوصی در داخل، زیرساخت ها به اندازه کافی رشد نداشته است، اعلام کرد: رفتار بانک مرکزی با بانک ها حالت حل مشکلات روزمره را دارد و اصلاحات ساختاری قابلیت اجرا پیدا نکرده است. در حالی که سهام داران بانک های دارای مشکل هم به راحتی تن به اصلاحات بانکی نمی دهند. با چنین شرایطی پیش بینی می کنم مشکلات نظام بانکی تا دو سال آینده ادامه داشته باشد.