۰ نفر

دیواندری در هشتمین کنفرانس توسعه نظام تامین مالی؛

تسهیلات بانک‌ها به واحدهای تولیدی به ٦٥ درصد رسید/ لزوم تمرکز بر طرح‌های انرژی در تخصیص اعتبارات‌ ارزی

۲۴ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۲۴
کد خبر: 176336
تسهیلات بانک‌ها به واحدهای تولیدی به ٦٥ درصد رسید/ لزوم تمرکز بر طرح‌های انرژی در تخصیص اعتبارات‌ ارزی

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی با بیان این که حدود ۷۰ درصد پروژه‌های بزرگ با منابع ارزی تامین مالی می‌شوند گفت: تسهیلات سرمایه در گردش بانکها به واحدهای تولیدی از 46 درصد در سال 91 به 65 درصد در هشت ماهه سال 95 افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگاربورس اقتصاد آنلاین، علی دیواندری رئیس پژوهشکده پولی و بانکی در هشتمین کنفرانس توسعه نظام تامین مالی  که صبح امروز در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد در خصوص رتبه رقابت پذیری در ایران گفت: رتبه رقابت پذیری ایران  76 اعلام شده است، همچنین ایران با رقم 378 میلیارد دلار سهم 1.2 درصدی از جی‌دی‌پی کل جهان را در اختیار دارد.

وی افزود: در شاخص توسعه مالی وضعیت ایران از میانگین کشورهای خاورمیانه پایین‌تر است و در حوزه سلامت نظام بانکی با شاخص‌هایی مانند ضریب کفایت سرمایه در رتبه 122 قرار گرفته‌ایم و اگر به دنبال سرمایه‌گذاری خارجی مطمئن هستیم باید در شاخصه‌هایی که در رتبه پایینی قرار گرفته‌ایم وضعیت خود را بهبود دهیم.

دیواندری با اشاره به آمارهای مربوط به رشد اقتصادی گفت: عمده رشد 7.4 دهم درصدی در شش ماهه نخست سال در حوزه رشد تولید و صادرات نفت بوده است و رشد غیرنفتی تنها 9 دهم درصد می باشد.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی در ادامه اظهارداشت: در سال 94 بازار پول سهم 79 درصدی و بازار سرمایه سهم 19.5 درصدی را در تامین مالی اقتصاد کشور برعهده داشته‌اند، در این بین سهم تامین مالی از طریق منابع خارجی تنها 1.4 درصد بوده است. این در حالی است که سهم بازار سرمایه بدون لحاظ کردن صندوقهای سرمایه تنها 9 درصد بوده است.

وی با بیان اینکه  مسائلی مانند افزایش رشد اقتصادی با بکارگیری ظرفیت خالی و نیازمند بودن تامین مالی، بانک محور بودن نظام تامین مالی و تنگنای اعتباری ناشی از مشکلات ساختاری تصریح کرد: با توجه به این موضوعات اصلاح نظام بانکی یکی از ضروری‌ترین اقدامات مورد نیاز اقتصاد کشور است.

دیواندری  با بیان اینکه الگوی پیشنهادی در طرح اصلاح نظام بانکی این است که تامین مالی بلند مدت از طریق بازار سرمایه و تامین مالی کوتاه‌مدت و میان‌مدت از طریق بازار پول انجام شده گفت: طرح‌های ایجاد توسعه‌‌ای اوراق بدهی دولت، تامین مالی، کسری بودجه دولت، و جذب سرمایه خارجی باید در بازار سرمایه انجام شود.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به اینکه میزان تسهیلات دهی بانکها در سال 94 افزایش یافته است اما رشد اقتصادی تحریک پذیری کمی از این تسهیلات داشته است گفت: در 8 ماهه اخیر 326 میلیارد تسهیلات پرداخت شده در حالی که این رقم در کل سال 91 341 هزار میلیارد بوده است.

به گفته وی تسهیلات سرمایه در گردش بانکها به واحدهای تولیدی از 46 درصد در سال 91 به 65 درصد در هشت ماهه سال 95 افزایش یافته است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه راه های متفاوتی در بازار سرمایه مانند استفاده از صکوک ارزی برای تامین مالی وجود دارد اظهارداشت: اغلب پروژه‌های بزرگی که به رشد اقتصادی کمک می‌کنند پروژه‌های حوزه انرژی هستند که از اعتبارات ارزی استفاده می‌کنند. دلیل اینکه ایران برای نخستین بار در بهره‌برداری از پارس جنوبی از رقیب قطری خود پیش افتاده استفاده از همین سرمایه‌گذاری‌های خارجی بود.

به گفته دیواندری حدود 70 درصد پروژه‌های بزرگ با منابع ارزی تامین مالی می‌شوند و امروز کشور مالزی به عنوان یکی از پیشگامان در این صنعت فعالیت می‌کند که ایران نیز باید در این راستا گامهای بلندی بردارد.