۰ نفر

در گفت و گو با اقتصاد آنلاین بررسی شد:

بررسی آسیب‌های صنعت بانکداری برای شکوفایی دوباره / انتظار برای بازگشایی نماد معاملاتی دو بانک بزرگ

۱۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱۶:۵۱
کد خبر: 173539
بررسی آسیب‌های صنعت بانکداری برای شکوفایی دوباره / انتظار برای بازگشایی نماد معاملاتی دو بانک بزرگ

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اصلاحات بانک مرکزی و اهذ ذخایر ادامه دار خواهد بود گفت: "نقدشوندگی" و" شفافیت" دو رکن اصلی بازار سرمایه است و همواره باید تعادل بین این دو رکن برقرار باشد.

یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر بازگشایی نماد معاملاتی بانک ها در بازار سرمایه به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: تزریق نقدینگی بانک ها در حوزه املاک و مسکن و رکود موجود در این بخش در سال های اخیر و همچنین بدهی بالای دولت به سیستم بانکی(حجم بدهی دولت به سیستم بانکی 700 هزار میلیارد تومان برآورد شده است) از جمله مشکلات عمده صنعت بانکداری محسوب می شود.

علیرضا قدرتی افزود: بالا بودن نرخ سود بین بانکی،کسری ذخیره حصه سالانه حقوق بازنشستگی، مشکلات مدیریتی بانک ها و همچنین دخالت های بانک مرکزی از دیگرمعضلات صنعت بانکداری است.

این کارگزار بورس با تاکید بر اینکه به نظر می رسد باز هم انجام اصلاحات مورد نظر بانک مرکزی و اخذ ذخایر ادامه دار باشد،تصریح کرد: تا زمانی که نرخ سود بانکی کاهش نیابد و یا بدهی دولت به بانک ها پرداخت نگردد و همچنین مطالبات معوق تعیین تکلیف نشود و در عین حال بانک مرکزی از شناسایی سود برخی معاملات و همچنین شناسایی وجه التزام نسبت به مطالبات بانک‌ها از دولت ممانعت نکند، نمی توان انتظار تحولی جدی را در این صنعت شاهد باشیم.

به گفته قدرتی، نگرانی ها در حوزه بانکی در حالی است که تا مبلغ  45 هزار میلیارد تومان برای تادیه بدهی دولت به نظام بانکی و افزایش سرمایه 6 بانک دولتی از سوی دولت فراهم شده است.

مدیر عامل شرکت کارگزاری نماد شاهدان با اشاره به اینکه مشکلات اخیر مربوط به یک سال اخیر نبوده،اظهارداشت: از سنوات گذشته این مشکلات براین صعنت حکم فرما بوده است، این صنعت در حال حاضر نشان از بحرانی دارد که چند سالی است با کتمان واقعیت ها و نگه داشتن ظاهر اوضاع، از کانال سود حاصل از سرمایه گذاری ها و نقل و انتقال درون گروهی و برون گروهی املاک، مستغلات و شناساسی و سود موهوم، از نمایان شدن آن جلوگیری شده بود.

وی گفت: نبود نظارت کامل سازمان بورس و اوراق بهادار بر گزارش های ارائه شده و نوسانات شدید این گزارشات بطوری که در طول کمتر از 6 ماه شاهد تبدیل شدن سود این شرکت ها به زیان بوده ایم، از علت های چنین اتفاقاتی به شمار می رود؛ بنابراین موضوع "عدم شفافیت" یکی از مهمترین مطالبات سهامداران از جمله سهامداران جزء است که چرا تاکنون شفاف سازی مناسبی بر روی صورت های مالی صورت نگرفته است.

قدرتی در ادامه بیان داشت:از طرف دیگر توقف طولانی مدت نمادها از نقاط چالش برانگیز بورس بوده که منتقدان جدی دارد؛ در حالی که در بورس های پیشرفته دنیا توقف نمادهای معاملاتی حدود یک تا چند ساعت و در بدترین حالت چند روز بیشتر به طول نمی انجامد ، در مقابل در بورس ما گاهی توقف نمادها تا ماه ها و حتی سال ها طول می کشد و این خلاف کارکرد بازار سرمایه است است.

این کارگزار بورس با بیان اینکه "نقدشوندگی" و" شفافیت" دو رکن اصلی بازار سرمایه است و همواره باید تعادل بین این دو رکن برقرار باشد،گفت: بر این اساس اولین گروهی که از توقف طولانی مدت نمادهای بانکی در بورس متضرر شدند، سهامداران حقیقی هستند که به هزار امید و به دنبال کسب سود، سرمایه ناچیز خود را وارد بازار کرده اند که نه تنها از این اتفاق سود نبردند، بلکه نقدینگی آنها ماهها در بورس حبس گردیده و بخشی از آن نیز سوخت گردید.

این کارشناس بازارس سرمایه همچنین تصریح کرد:این موضوع را نیز نباید از یاد برد که در طی این مدت یک گروهی سود خوبی نمودند و گروهی دیگر زیان سنگین؛ گروه اول که سود مناسبی به جیب زدند سپرده گذارانی بودند که با نرخ های بالا( بعضاً تا 28 درصد) سود خود را دریافت نمودند و گروه دوم هم سهامداران عمده بودند که وام های ترجیحی با نرخ های پایین دریافت نمودند؛ اما در این بین سهامداران خرد و اشخاص حقیقی ، نه تنها سودی دریافت ننمودند بلکه بخش اعظمی از سرمایه خود را نیز از دست دادند و این قانون عدالت محوری و اخلاق مداری در بانکداری اسلامی می باشد.

وی با اشاره به اینکه یکی ازمهمترین وظایف مسئولان از جمله نهاد ناظر و متولیان بازار، ایجاد بستری قابل اعتماد برای سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی است،خاطرنشان کرد: در صورتی که سرمایه‌گذاران نتوانند به نهاد ناظر اعتماد کنند، دارایی خود را از بازار خارج خواهند کرد که در اینصورت شرکت‌ها نمی‌توانند برای تأمین مالی از بازار سهام استفاده کنند و نقدینگی به سمت بازارهای موازی سوق داده خواهد شد. لذا مسئولین بایستی تدابیری را در این راستا اتخاذ نمایند.

گفتنی است؛ با بازگشایی نماد بانک ملت بیش از 3650 میلیارد تومان از ارزش بازار بورس اوراق بهادار کاسته شد.

بانک ملت که آخرین قیمت معاملاتی آن قبل از بسته شدن معادل 193 تومان بود ، به نرخ 120 تومان مورد بازگشایی قرار گرفت(معادل 37 درصد کاهش). انتظار می رود دیگر نمادهای بسته شده نیز با ریزش سنگینی، مواجه شوند. اما با توجه به اینکه قیمت پایانی آنها نزدیک ارزش اسمی می باشد، به نظر می رسد این ریزش کمتر از میزان ریزش "وبملت "باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ هر چند بازگشایی این نماد بعد از یک وقفه 6 ماهه رخ داد اما فشار سهامداران خرد به جهت حفظ نقد شوندگی بازار در بازگشایی نمادها نقشی اساسی داشت. بنا به اظهار نظر نهاد ناظر بازگشایی سایر نمادهای گروه بانکی در هفته آینده انجام خواهد شد. با توجه به اینکه وضعیت بانک ملت در قیاس با بانک صادرات و تجارت بهتر می باشد به نظر می رسد، در بهترین حالت هر کدام از این نمادها، حدود 500 واحد) در اصلاح شاخص تأثیر گذار باشند.