۰ نفر

مدیرعامل بانک کشاورزی تشریح کرد؛

جزئیات بخشودگی جرائم دیرکرد تسهیلات کشاورزان/ بدهی دولت به بانک کشاورزی در نوبت پرداخت

۱۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱۵:۲۴
کد خبر: 173519
جزئیات بخشودگی جرائم دیرکرد تسهیلات کشاورزان/ بدهی دولت به بانک کشاورزی در نوبت پرداخت

مدیرعامل بانک کشاورزی امروز جزئیات طرح بخشودگی جرائم دیرکرد تسهیلات بدهکاران بخش کشاورزی را تشریح کرد و از عموم کشاورزان خواست تا از این فرصت استفاده کنند.

اقتصاد آنلاین - فرناز حبیبیان ؛ مرتضی شهید زاده، رییس هیات مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی در جمع خبرنگاران رسانه های جمعی در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصاد آنلاین در خصوص چگونگی تعامل بانک با کشاورزان بدهکار، گفت: طی دو هفته اخیر، بانک کشاورزی بخشنامه ای صادر کرده است که بر اساس آن کلیه جرایم متعلق به کشاورزان بدهکار به شرط بازپرداخت و تسویه اصل مبلغ بدهی بخشوده خواهد شد. اختیار کامل در این طرح با مدیران شعب است و نیازی به موافقت مدیران استانی نیست.

وی خاطر نشان کرد: سقفی برای تسهیلات اعطا شده در این طرح تعیین نشده است و کشاورزان با هر میزان بدهکاری می توانند مشمول این بخشودگی شوند.

شهید زاده از کشاورزان خواست؛ شکایات و عدم همکاری شعب در این بخش را به بخش بازرسی بانک کشاورزی (حوزه نظارت بر شعب) اعلام کنند.

این مقام بانکی همچنین از بخشودگی سود و جرایم وام های زیر یک میلیارد ریال (100میلیون تومان) کشاورزان خسارت دیده خبر داد و گفت: اکنون منتظر موافقت رییس کل بانک مرکزی هستیم. این طرح به دولت ارائه شده و با امضای وزیر اقتصاد دارایی و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی 90 درصد موافقت دولت را جلب کرده است.

به گفته وی، این بخشودگی جرایم و سود برای کشاورزان خسارت دیده سیل، زلزله، سرمازدگی، خشکسالی و کم آبی اجرا می شود و بدهکاران بانکی باید اصل پول خود بپردازند و تنها سود و جرایم بخشوده می شود.

مدیرعامل بانک کشاورزی با بیان اینکه بانک کشاورزی از دو هفته گذشته تاکنون در انتظار این مصوبه دولت است، اظهار داشت: درصورت ابلاغ دولت، بانک کشاورزی آمادگی اجرایی کردن مصوبه را دارد.

شهید زاده در ادامه با اشاره به اینکه امروزه بانک کشاورزی به عنوان یک بانک تخصصی در رقابت با بانک های تجاری و خصوصی کشور با حداکثر توان تلاش کرده تا طبق ضوابط بانک مرکزی نسبت به جمع آوری سپرده های مردمی و ارائه آن به فعالان بخش کشاورزی پیش قدم باشد، افزود: در حوزه اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدات محصولات داخلی، در بخش حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط، تا به امروز بانک کشاورزی بیش از 5 برابر سقف تعهدات خود در این طرح، تسهیلات پرداخت کرده و تاکنون مبلغ 26 هزار و 500 میلیارد ریال در این بخش هزینه شده است.

مدیرعامل بانک کشاورزی افزود: همچنین به منظور صرفه جویی در مصرف آب و کاهش هزینه های تولید، توسعه گلخانه های استاندارد از جمله سیاست های برجسته بانک کشاورزی بوده است که در این بخش تا پایان سال، بیش از 1800 هکتار از گلخانه ها تحت پوشش بانک قرار خواهند گرفت به گونه ای که این تعداد 100 درصد پروژه های وزارت جهادکشاورزی را شامل می شود.

وی با اشاره به اینکه در پرداخت بیش از 60 درصد از منابع بانک کشاورزی به بیش از 90 درصد مشتریان نیازی به اخذ وثیقه نیست، گفت: با هدف توسعه مکانیزاسیون در صنعت کشاورزی به منظور کاهش هزینه های تولید خوشبختانه با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی اقدامات بسیار خوبی انجام شده چنانچه ضریب مکانیزاسیون از 0.9 اسب بخار در هکتار به 1.6 افزایش یافته است. همچنین بیش از 700 میلیارد تومان برای خرید تراکتور، کمباین و ادوات کشاورزی هزینه شده است.

رییس هیات مدیره بانک کشاورزی همچنین به راه اندازی سامانه ویژه نابینایان و سامانه الکترونیک ایثارگران اشاره کرد و گفت: در سال آینده ورژن جدید مهرگستر ارائه می شود تا مشتری فقط برای گرفتن پول و تسهیلات وارد شعبه بانک شود.

وی ادامه داد: ارتقاء کارت اعتباری مرابحه، خرید از دستگاه های POS بدون کارت و تله پرداز نیز از جمله خدمات بانک کشاورزی است که برای مشتریان فعال شده است. شهیدزاده در ادامه به مذاکره با بیش از 145 بانک اروپایی و آسیایی اشاره کرد و افزود: بانک کشاورزی با ۷۰ بانک خارجی از جمله در کشورهای آلمان، ایتالیا، سوییس، فرانسه، انگلیس، ایتالیا و ... روابط کارگزاری برقرار کرده است.

شهید زاده همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه مصوب شده حدود ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از بدهی دولت به بانک کشاورزی پرداخت شود، اظهار داشت: کل بدهی مورد تائید حسابرسان، ۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است.  به گفته وی، مراحل اجرایی این مصوبه در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در حال انجام است.

وی همچنین با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های وزیر جهاد کشاورزی، تکمیل زنجیره تولید است، اضافه کرد: صنایع تبدیلی یکی از مهم‌ترین موارد در این حوزه است و ما از محل منابع صندوق توسعه ملی و نیز منابع داخلی، به کسانی که دراین زمینه فعالیت کنند، کمک کرده و از آنها حمایت می‌کنیم، که البته در مواردی نیز حمایت‌هایی از کارخانجات آرد انجام داده‌ایم.

شهیدزاده در بخش دیگری از سخنان خود درباره کشت فراسرزمینی نیز اظهار داشت: کشت فراسرزمینی باید توسط بخش‌خصوصی اجرایی شود و هیچ سازمان و دستگاه دولتی مجاز به حضور در این حوزه و اجرای آن نیست.

وی با بیان اینکه منابع مورد نیاز برای این کار از محل منابع صندوق توسعه ملی پیش‌بینی می‌شود، گفت: ما نیز به عنوان یکی از بانک‌های عامل صندوق توسعه ملی، امکان تامین منابع ارزی مورد نیاز برای این کار را در هر کشوری که کارشناسان تعیین کنند، داریم و از این مساله حمایت و پشتیبانی می‌کنیم.

شهید زاده، همچنین با اشاره به اینکه مبنای کار کشاورزان گندم کار کشور پول نیست و عدم اعلام قطعی نرخ خرید تضمینی این محصول تاثیری بر کار آنان نداشته است، گفت: کشاورزان با استفاده از تکنولوژی‌های بهتر و در سطحی به اندازه سال گذشته، کشت خود را انجام داده‌اند که امیدوار هستیم با بارندگی‌های خوبی که اتفاق می‌افتد میزان تولید محصول از سال گذشته بیشتر شود.

مدیرعامل بانک کشاورزی در پاسخ به سوالی درباره تصمیممات نشست روز گذشته مدیران عامل بانک ها که قرار است طی آن با رییس کل بانک مرکزی نامه نگاری شود، گفت: مباحثی درباره تامین منابع طرح های اقتصاد مقاومتی داشته ایم که بانک ها معتقدند بانک مرکزی باید برای تامین اعتبار این طرح ها منابعی را در اختیار بانک ها قرار دهد.

این مقام بانکی همچنین به وجود برخی از مشکلات در اجرای قانون برنامه ششم توسعه اشاره کرد و افزود: بانک ها در زمینه دریافت کارمزد، هم مشکلاتی دارند که بانک مرکزی باید برای اجرای طرح های بانکداری الکترونیک شبکه بانکی چاره اندیشی کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد نحوه حمایت بانک کشاورزی از حادثه دیدگان حادثه پلاسکو گفت: بانک ها آماده اند که به واحدهای آسیب دیده حادثه پلاسکو و استقرار دوباره آنها کمک کنند.

شهیدزاده خاطرنشان کرد: بانک کشاورزی در این ساختمان دارای سه مشتری بوده که بحث حمایت از آنها را دنبال می کنیم، همچنین قرار شد که سندیکایی از چند بانک تشکیل دهیم که منابع بانک ها برای حمایت از آسیب دیدگان پلاسکو تخصیص مناسب تری داشته باشد و منابع بانک های دارای مشتری کمتر، به بانک های دیگر منتقل شود.