۰ نفر

روایت اقتصاد آنلاین از ضربان ٢۱۰ دقیقه‌ای تالار شیشه‌ای؛

ترس فراگیر از آوار زیان بانک‌ها در برج بورس تهران/ مرخصی اجباری برای سهامداران خسته

۹ بهمن ۱۳۹۵، ۱۵:۰۶
کد خبر: 173294
ترس فراگیر از آوار زیان بانک‌ها در برج بورس تهران/ مرخصی اجباری برای سهامداران خسته

بورس تهران امروز زیر آوار زیان بانک‌های در حال بازگشایی شاهد درجا زدن قیمت سهام در اغلب نماد های معاملاتی بود. بازاری که می ترسد با فروختن اعتماد درتالار شیشه ای رمقی برای ماندن در روزهای پیشرو نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین؛ با پایان معاملات روز شنبه 9 دی ماه 95 ؛ شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با کاهش 334 واحدی نمایشگر عدد 77 هزار و 714 واحد بود.

شاخص کل هم وزن اما با افزایش 3 واحدی به عدد 15 هزار و 634 واحد دست یافت. شاخص قیمت وزنی ارزشی نیز با کاهش 117 واحدی به عدد 27 هزار و 195 واحد رسید و شاخص قیمت هم وزن با  2 واحد افزایش، عدد 12 هزار و 400 واحد را تجربه کرد.

امروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 453 واحدی به رقم 84 هزار و 971 واحد دست یافت. شاخص بازار اول نیز با 270 واحد کاهش  در حالی عدد 54 هزار و 984 واحد را تجربه کرد که شاخص بازار دوم با کاهش 530 واحدی به رقم 166 هزار و 382 واحد رسید.

شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز امروز بدون تغییر روی  رقم 837 واحد متوقف شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ بورس تهران امروز در آستانه بازگشایی نماد معاملاتی بانک تجارت در روز یکشنبه با افزایش نگرانی ها از بابت سقوط ارزش بازار و به تبع آن افت دسته جمعی قیمت سهام در اغلب نماد های معاملاتی پیشرو بازار سهام مواجه بود.

در این بین افزایش عرضه سهام از سوی معامله گران اغلب حقوقی با وجود بازارگردانی ها بر دامنه این نگرانی در بازار افزود.

بانک تجارت در گزارش 9 ماهه خود به بازار سهام  با 164 ریال زیان برای هر سهم توانسته این رقم را در این دوره تا 176 درصد افزایش دهد به عبارتی بهتر این بانک در حالی برای سال 95 زیان 93 ریالی  را پیش بینی کرده که در عملکرد 9 ماهه 164 ریال زیان شناسایی کرده است.

با این اوصاف به نظر می رسد با وجود ارزش بازار کمتر بانک تجارت نسبت به بانک ملت اما شاخص کل بورس فردا با ریزش 1000 واحدی مواجه باشد.

بازرگردانی و گشایش نماد معاملاتی بر اساس قیمت تعادلی اگر چه مورد توجه بازار سهام قرار گرفته اما ترس از تداوم ریزش قیمت ها در روزهای بعدی باعث شده تا توان بازار گردان نیز به شماره بیافتد. در این زمینه جای خالی ابزارهای مالی سبد گردانی از قبیل فروش استقراضی در بازار سهام در حالی احساس می شود که باید بانک مرکزی برای جلوگیری از تخریب اعتماد سرمایه گذاران و از بین رفتن جایگاه بانک های بزرگ به عنوان ستون های اصلی آن دستکم صندوق های سرمایه گذاری تحت نظارت خود را برای بازار گردانی سهام این گروه بکار گیرد.

ترس از فرو ریختن ارزش بازار سهام بانک های بزرگی همچون تجارت و صادرات در کنار زمزمه هایی مبنی بر احتمال ورشکستگی و یا ادغام برخی بانک ها باعث شده تا بطور زنجیر وار سایر صنایع بورسی نیز تحت تاثیر این شرایط با غلبع عرضه بر تقاضای سهام مواجه باشند.

هر چند که حجم معاملات سهام حاکی از عدم شکل گیری صف فروش های سنگین در نماد های معاملاتی و بکارگیری استراتژی صبر برای عبور از شرایبط کنون از سوی اغلب معامله گران حرفه ای بازار است.

در شرایط فعلی به نظر می رسد معامله گران بازار سهام بیش از آنکه برای رصد معاملات تکاپو کنند باید به مرخصی اجباری و چشم پوشی از معاملات روزانه بازار سهام بروند. بازاری که تاب تحمل آوار شدن بانک ها بر سر سهامداران را ندارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، امروز بازار سهام بازاری کم حجم و توام با فشار فروشندگان سهام بود که تحت تاثیر بازگشایی نماد معاملاتی بانک ها با درجا زدن قیمت ها در اغلب نماد های معاملاتی مواجه بود. هر چند که با وجود بازارگردانی ها اما غلبه عرضه بر تقاضای سهام سنگینی بیشتری داشت.