۰ نفر

جزییات بیشتر درباره بخشنامه گشایش اعتبارات اسنادی

۱۳ دی ۱۳۹۵، ۱۷:۲۶
کد خبر: 168293
جزییات بیشتر درباره بخشنامه گشایش اعتبارات اسنادی

روز گذشته در پی انتشار بخشنامه ارزی بانک مرکزی درخصوص گشایش اعتبارات اسنادی دیداری در بانک‌ها برخی رسانه ها برداشت های اشتباه داشتند و رقم هر دلار را 3600 تومان اعلام کردند. این در حالی است که مبلغ 3600 تومان برای هر دلار، رقمی است که برای محاسبه حداقل 10 درصد پیش پرداخت اولیه (360 تومان برای هر دلار) به عنوان مبنا قرار داده شده و به صورت علی الحساب در زمان گشایش اعتبار اسنادی دریافت می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، بنابراین، رقم 3600 تومان برای هر دلار تنها مبنای محاسبه برای پیش پرداخت اولیه است و به هیچ عنوان به معنای این نیست که رقم دلار، 3600 تومان در نظر گرفته شده است. 

تعیین رقم هر دلار در زمان معامله اسناد بدین صورت است که دو نرخ در نظر گرفته می‌شود؛ یکی نرخ بازار آزاد در زمان گشایش اعتبار و دیگری نرخ بازار آزاد در زمان معامله اسناد، سپس هر کدام از این نرخ ها که پایین تر باشد مبنای محاسبه و تسویه حساب قرار می گیرد. 

لازم به ذکر است گشایش اعتبار اسنادی بر این اساس به شرطی صورت می گیرد که بیش از 6 ماه از تاریخ تایید گواهی ثبت آماری نگذشته باشد. نرخ ارز آزاد در روز صدور گواهی ثبت آماری، میانگین نرخ فروش ارز آزاد یک روز کاری قبل از تاریخ صدور این گواهی مندرج در پایگاه اینترنتی www.sanarate.ir است.

همچنین درصورت گذشت بیش از 6 ماه از تاریخ تایید گواهی ثبت آماری، تامین ارز بابت معامله اسناد بر مبنای نرخ روز ارز آزاد خواهد بود.