۰ نفر

۱۶ هزار واحد تولیدی تسهیلات دریافت کرده‌اند

۱۰ آذر ۱۳۹۵، ۰:۳۳
کد خبر: 161333
۱۶ هزار واحد تولیدی تسهیلات دریافت کرده‌اند

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران: تاکنون به 16 هزار و 802 واحد صنعتی و کشاورزی 11 هزار و 324 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

سلیمانی در برنامه تیتر امشب با بیان اینکه روند پرداخت ها همچنان ادامه دارد افزود: این تسهیلات بخشی از کمک های دولت برای رونق واحدهای صنعتی است و علاوه بر آن هفت طرح دیگر را نیز در دست اجرا دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از صدا و سیما، وی گفت: این منابع مال دولت نیست بلکه منابعی است که مردم در بانکها گذاشته اند و ما هم طبق قانون آنرا میان واحدهایی که با مشکل نقدینگی مواجهند به صورت هدفمند توزیع می کنیم.
سلیمانی افزود: 1200 واحد کوچک صنعتی محصولات خود را صادر می کنند و این ظرفیت مناسبی است که ما بتوانیم با فعال کردن دیگر واحدها، صادرات این بخش را افزایش دهیم.
وی با اشاره به انتقادها از روند کند پرداخت به برخی بنگاه های کوچک گفت: این منابع بر اساس تصمیمات کارگروه های استانها تصویب می شود و با مجوز بانک پرداخت خواهد شد.
معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران تأکید کرد: اگر صاحب بنگاهی نسبت به نحوه پرداخت معترض بود می تواند دوباره درخواست خود را ارائه دهد و در کارگروه ها پس از بررسی دوباره بانک شرایط آن را پیگیری و وام ارائه کند.
سلیمانی افزود: دولت در سه سال گذشته رشد حدود 10 درصدی اقتصادی را تجربه کرده چرا که از 6- درصد به 5+ درصد رسانده است در حالی که قیمت نفت و منابع پایین بوده است.
رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران به سخنان سلیمانی درباره افزایش رشد اقتصادی واکنش نشان داد و گفت: این رشد فقط مختص صنایع بالادستی، نفت و گاز و پتروشیمی است در حالی که صنایع کوچک همچنان مشکل دارند.
روغنی تأکید کرد: در صنایع کوچک همچنان به علت رکود و نبود نقدینگی دچار مشکلات بزرگ و اساسی هستیم.
وی افزود: دولت قرار نبود در ارائه تسهیلات بانکی به بنگاه های کوچک بخش کشاورزی را در نظر بگیرد اما بعدها طی فرایندی این بخش را هم به بخش صنعت در ارائه تسهیلات افزودند.
روغنی خاطرنشان کرد: بانک ها به علت اینکه دولت منابعی در اختیارشان قرار نمی دهد فقط از منابع خود به واحدها آن هم به سختی پرداخت می کنند اما در هر صورت بانکها قدرت تصمیم گیری بالایی دارند و می توانند به هر واحدی که خواستند ارائه داده و به واحد دیگر تسهیلات ندهند.
وی گفت: بانکها بر اساس سابقه خوش حسابی و بدحسابی تصمیم می گیرند، این در حالی است که بنگاه ها خود عامل انفعال واحد مربوطه نبودند و مشکلات برون سازمانی آنان را به این روز انداخته است بنابراین نباید در ارائه تسهیلات سختگیری شود.
رئیس شهرک صنعتی عباس آباد نیز در گفتگوی تلفنی با این برنامه با بیان اینکه اگر دولت رشد صنایع بالادستی را در آمار خود در نظر نگیرد مشخص خواهد شد که در صنایع کوچک رشد چندانی ندارد.
هاشمی گفت: متأسفانه بانکها همچنان در ارائه تسهیلات سختگیری می کنند به عنوان نمونه، اگر به یک واحد یا بنگاهی تسهیلاتی را ارائه دهند بخشی از آن را بلوکه می کنند.
وی افزود: هزینة تولید ما در شهرک های صنعتی نسبت به رقبای خارجی 30 درصد بیشتر است در حالی که اگر بانکها همراهی کنند بخشی از این مشکل رفع می شود.
هاشمی گفت: اگر بانکی با پیشنهاد واحدی برای تسهیلات مواجه شد که آن واحد تراز منفی دارد، آنرا دیگر شامل ماده 141 می کنند که در این شرایط دیگر خبری از تسهیلات نیست در حالی که نباید این گونه سختگیری باشد.