۰ نفر

بانگ بلند مردم بر سر بانک‌ها

۲۷ آبان ۱۳۹۵، ۸:۱۵
کد خبر: 158881
بانگ بلند مردم بر سر بانک‌ها

«بانک‌ها صدای شما را هم درآورده اند؟» 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، با توجه به گلایه‌هایی که خوانندگان در این مدت از سیستم بانکی کشور داشتند، بویژه آنجا که امنیت سرمایه گذاری‌ها و حتی اصل پول‌شان در مؤسسات مالی و بانک‌ها به خطر افتاده بود، از مخاطبان  خواستیم که تجربیات شخصی و اطرافیان خود را در مواجهه با بانک‌ها و مؤسسات مالی و در شکل کلی‌تر چالش‌هایی که در سیستم بانکی و مالی کشور می‌بینند با ما در میان بگذارند. عبارت‌ها و جملاتی که دست ما رسید، بویژه در بخش تجربیات شخصی گاه تلخ‌ترین نظراتی بود که تاکنون در فراخوان‌ها به دست ما رسیده است، اتفاقی که به نوعی ما را وادار به این فکر می‌کند که آیا هیچ راهی برای خروج از این وضعیت فعلی وجود ندارد و همچنان در بر پاشنه فعلی باید بچرخد؟ این نکته را هم اضافه کنیم که نام بانک‌ها را حذف کرده‌ایم اما هر مسئولی که خواست پیگیری کند نام‌ها را در اختیارش خواهیم گذاشت.

صندوق‌های خانگی را جایگزین بانک‌ها کنیم

یگانه - ایمیل: به نظرم صندوق‌های خانگی بهترین راه مقابله با دوندگی‌ها و دردسرها برای گرفتن وام تا سقف مثلاً 10میلیون تومان است و اخیراً هم رونق خوبی گرفته‌اند. صندوق‌هایی که ضمانتشان اعتماد و اعتبار خانوادگی و دوستی است. بدون سود است و نیاز به هیچ هزینه‌ای به غیر از رد و بدل کردن مبلغ اقساط نیست.

طرح تحول بانکی جلوی فساد را خواهد گرفت؟

263...0938: در سیستم بانکی، پولشویی به طرق مختلف اعم از جعل اسم و امضا تا خلف وعده وام‌گیرندگان اتفاق می‌افتد. بانک‌های ایران درگیر فساد بسیار بزرگی هستند و جامعه را بشدت متضرر می‌کنند. امیدوارم طرح تحول نظام بانکی، شیوه‌های مکر و اختلاس را مسدود کند.

پولشون اصلاً برکت نداشت

مهدیه فرزان - 701... 0914: ما اول زندگی مون که تازه خونه مون رو درست کرده بودیم، دست و بالمون خیلی تنگ بود، مجبور شدیم از یکی از این بانک‌های بی ملاحظه وام برداریم، مبلغ کمی بود ولی یادم نیست چقدر. بیشتر از دو برابرش رو پس دادیم اما پولشون اصلاً برکت نداشت، نفهمیدم پول چی شد. یه قسط هم که عقب می‌افتاد فوری زنگ می‌زدند. قسط‌ها رو من می‌بردم بدم اون موقع اون پول برای ما زیاد بود همیشه می‌گفتم کاش این قسط رو از ما نگیرن. الان هم که از جلوی اون بانک رد میشم، از دم و دستگاهشون بدم میاد. چقدر پول اضافی بابت دیرکرد از ما گرفتن.

کی گفته وام ازدواج بدون سوده؟

سعید صاحبی- 027...0919: در مورد وام ازدواج که گفتند بدون سود هست باید بگم بعد از گذر از تمام خوان‌ها و دست و پنجه نرم کردن با تمام گرفتاری‌ها اگه موفق به گرفتن وام بشی، همون اول واریز پول توی حسابتون 800 تومن بابت کارمزد بانک ازتون کم می‌کنند، سال بعد هم کارمزد کم میشه و این روال تا آخرین سال پرداخت اقساط ادامه داره، اینم از وام ازدواج بدون سود.

بانک و دزد حرفه ای

052...0936: درست یا غلط امروز از خیلی‌ها می‌شنویم که دزد حرفه‌ای بانک نمی‌زنه، بانک می‌سازه.

دور این بانک خط کشیده ام

کمال بشیرزاده-324...0935: چند سال پیش یه چک می‌خواستم وصول کنم به مبلغ یک میلیون و 500هزار تومان. توی بانک به اون عظمت این مبلغ رو نداشتند. آخرش مجبور شدم یه چک رمزدار برای صادرات بگیرم و یه کارمزد رمزدار هم پیاده بشم. از اون به بعد  سعی کردم از یه کیلومتری هیچ بانکی رد نشم.

بالادستی‌ها قانون را دور می‌زنند

فریده مهدوی: به نظر من شفاف نبودن قوانین باعث تخلفات، اختلاس‌ها و بلبشوهای اقتصادی در ایران شده است چون بالادستی‌ها همچنان که خوب قانون را بلد هستند راه دور زدن قوانین را هم بلد شده‌اند. ما همیشه در سطح مدیران میانی و رده پایین آلودگی و تخلف داشته‌ایم و بهترین راه برای بهبود اوضاع، نگاه کردن به سیستم‌های اقتصادی و بانکداری کشورهایی است که در این راه پیشرو هستند.

بانک‌ها بیشتر از سوپری‌ها خواهند شد

 قاسم تیران: کسی به این سؤال پاسخ بدهد که چرا در ایران، این همه بانک و شعبه داریم؟ این طور پیش برود تعداد بانک‌ها از تعداد سوپرمارکت‌ها هم بیشتر خواهد شد، البته اگر تا الان نشده باشد.

سر مردم بیگناه کلاه می‌رود

669..0912: هر بار یکی از مؤسسات مالی و اعتباری یا قرض‌الحسنه پول مردم را نمی‌دهد یا اعلام ورشکستگی می‌کند، چند روزی در رسانه‌ها و تلویزیون خبرش را می‌نویسند اما خیلی زود موضوع فراموش می‌شود. این وسط اما به همین راحتی فقط سر مردم بیگناه کلاه می‌رود. به نظر من سیستم بانکی ایران بشدت بی‌قانون و سردرگم است و عملکرد بانک اصلاً شفاف نیست و برای همین است که هر بار خبرهای اختلاس اعصاب ملت را به هم می ریزد. پس به نظر می رسد خانه از پای بست ویران است.

امضا از مرده و زنده آدم می‌خواهند

مجتبی کاوه- 968...0914: یکی نیست بگه آخه تا کی یک جوون تو این واویلا برا یه وام ازدواج دوزاری باید امضا از مرده و زنده اش بگیره، سفته، چک و فیش کسر از حقوق بیاره، بعدم شش ماه تو نوبت باشه، بعد عده‌ای میلیاردی وام بگیرن و حتی به فکر پس دادنشم نباشند.

بانک به خاطر اشتباه خودش، ما را تهدید کرد

محسن سنایی-567...0912: سال ۸۴ اوضاع اقتصادی کمی متلاطم شده بود. یه روز بابام تصمیم گرفت پولش رو از حساب بلندمدتش توی بانکی بیاره بیرون و یه حرکت اقتصادی بکنه. صبح روز بعد رفت بانک حسابش رو بست، ولی مبلغی که بانک بهش داده بود کمتر از مبلغ محاسباتی خودش بود. بابا اونجا براشون حساب کتاب کرده بود، اونها هم قبول کرده بودند و پول بیشتر داده بودند. بعد از چند ساعت بانکیا متوجه تغییراتی در محاسبه سودهاشون شده بودن که اعمال نکرده بودند. می‌خواستند تماس بگیرند اما آدرس و تلفن ما عوض شده بود. یه بررسی که توی سیستم شون کرده بودن فهمیده بودن که عموم هم تو اون بانک حساب داره. حساب عمو رو مسدود کرده و بهش زنگ زده بودن که به داداشت بگو بیاد پول ما رو بده وگرنه از حساب تو برمی‌داریم!!! و این گونه بود که این شیوه تهدیدآمیز جواب داد و پولشون برگردونده شد.

ما که نفهمیدیم

411...0935: ما که نفهمیدیم به حکم اینکه اول تخم مرغ بود یا مرغ، اقتصاد مریض ایران سیستم بانکداری فشل را درست کرده یا بانکداری فشل، اقتصاد مریض را.

ایرانی‌ها در صدر وام گیرنده‌ترین مردم جهان

هلن نادری- 524...0912: درست است که سیکل وام گرفتن در ایران - البته فقط برای مبالغ خرد - مثل گذر از هفت خوان رستم هست اما باز هم متقاضی زیاده. طوری که ایرانی‌ها در صدر وام گیرنده‌ترین مردم جهان هستند، آن هم سیستم بانکی که زندگی مردم را با ربا عجین کرده است. اما چرایی این قضیه به نظر من برمی گردد به اینکه از یک طرف هزینه‌های زندگی، مردم را به وام گرفتن سوق می‌دهد و از طرفی عده‌ای سودجو از این ولع مردم برای گرفتن وام سوء‌استفاده می‌کنند و بانک می زنند و مؤسسه اما این وسط دو نکته هست که شاید بتونه کمی کمک کنه اون هم اصلاح قانون و فرهنگ عمومی مردم است، اولی از دست دولتمردان و دومی از خود مردم شروع می‌شود.

‎45 میلیون وام گرفتم، 92 میلیون باید برگردانم

قربان‌زاده – ایمیل: از بانک 45میلیون تومان وام گرفتیم تا آپارتمان 60 متری خریداری کنیم، بابت خرید این وام مبلغ 7 میلیون تومان پرداخت کردم ولی می‌بایست 92 میلیون تومان به بانک برگردانیم. اگر این ربا نیست، پس چه اسمی می‌توان بر آن گذاشت. هیچ کس هم حریف بانک‌ها نمی‌شود، بانک‌ها سود یک روز دیرکرد را هم از شما می‌گیرند.

جاده اعتماد برای بانک‌ها یک طرفه است

آنچه محمدصادق عابدینی در ایمیل خود برای ما نوشته، بیشتر شبیه داستان کوتاه است. او یک نویسنده است اما تأکید کرده آنچه که در این متن آوره، مو به مو برایش اتفاق افتاده و کاملاً مستند است.

مستقیم به چشماش خیره شدم و گفتم چطور میشه من به شما اعتماد دارم و پولم می‌دم دست شما ولی شما برای وام از من ضامن می‌خواید؟ اون هم دو تا کارمندی که رسمی هم باشند. اصلاً کارمند رسمی از کجا پیدا کنم؟ رئیس بانک خودش رو روی صندلی مدیریتی اش جابه جا کرد و گفت خب من چه کار کنم؟ گفتم شما رئیس بانکید از من می‌پرسید؟ دستش رو زد زیر چونه‌اش و گفت خب کاسب مغازه دار بیار که گردش مالی‌اش خوب باشه، باید چک تضمین بده. گفتم من ۵ تومن وام می‌خوام برم دوره بیفتم کاسب جمع کنم، می‌دونی اگه چنین آدمی رو که گردش حساب خوبی هم داشته باشه پیدا کنم و بگم بیا ضامن من شو، چی میگه؟! آقای رئیس بانک مشتاقانه گفت چی می‌گه؟! گفتم میگه بیا این ۵ تومن رو دستی ازم بگیر، شر بانک رو ازم دور کن. رئیس بانک گفت خب اگه چنین آدمی رو‌داری چرا اومدی وام بگیری؟ گفتم بدی‌اش اینکه چنین آدمی رو ندارم برای همین دنبال وام بودم. رئیس گفت شرایط همونه که گفتم، من هم مدارک و فرم درخواست و ازش گرفتم و گفتم زندگی بدون ۵ تومن وام هم می‌گذره. گفت باز هم یه سر به ما بزن، خواستم درِ بانک رو به نشانه اعتراض محکم ببندم دیدم از این در کشویی‌های اتوماتیکه، انگار بانک فکر همه چی رو کرده.