۰ نفر

مدیرعامل بانک تجارت: تزریق منابع جدید مالی به اقتصاد

۴ مهر ۱۳۹۵، ۱۵:۵۵
کد خبر: 147759
مدیرعامل بانک تجارت: تزریق منابع جدید مالی به اقتصاد

مدیرعامل بانک تجارت با تاکید بر اینکه میزان نقدینگی موجود در بانک ها محدود است، گفت: امیدواریم کاهش نرخ تورم ادامه یابد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایبِنا، محمدابراهیم مقدم با بیان اینکه یکی از مشکلات فعلی بانک ها مدیریت دارایی و بدهی است، گفت: در واقع باید گفت مدیریت نقدینگی دچار مشکل است.

مدیرعامل بانک تجارت اظهارداشت: بسیاری گلایه می کنند که بانک ها تسهیلات نمی دهند ولی علت عدم پرداخت تسهیلات نداشتن نقدینگی است. اشکالاتی که در این زمینه پیش آمد یکی تبدیل نقدینگی بانک ها به دارایی است.

مقدم با اشاره به اینکه از دیگر دلایل باید به مطالبات معوق بانک ها اشاره کرد، گفت: بانک هایی که مطالبات معوق داشتند مجبور شدند دارایی هایشان را تملیک کنند.

وی خاطرنشان کرد: از این طریق بانک ها به دنبال فروش املاک رفته تا بتوانند نقدینگی را دوباره به چرخه بازگردانند. البته در شرایط رکود، دارایی ها از این محل باز نمی گردد.

رئیس هیئت مدیره بانک تجارت افزود: بخش دیگری از تسهیلات بانک ها هنوز هم معوق است و بر نمی گردد؛‌ بنابراین هنوز هم ما نقدینگی کمی را در اختیار داریم.

به گفته مقدم، خود دولت نیز رقمی به بانک ها بدهکار است و آن هم به دلیل تحریم ها و مشکلات نقدینگی پیش آمده و آنها نیز می تواند اثر بدی بر روی کاهش نقدینگی بانک ها داشته باشد و در حال حاضر بانک ها در این وضعیت گرفتار هستند و باید راهکاری برای تامین نقدینگی پیدا کنند.

مدیرعامل بانک تجارت اظهارداشت:‌ نقدینگی باید بتواند به صنایع کوچک و کارگاه ها اختصاص یابد که تولید ایجاد شود و با اشتغال زایی،‌ بیکاری هم رفع شود.

وی افزود: برای دستیابی به این امر باید نگاهی به سیاست های تقریبا اشتباه سال های قبل داشته باشیم که نتیجه آن این شده تا امروز نقدینگی در اختیار نداشته باشیم.

مقدم تاکید کرد: سیاست های اشتباه در گذشته باعث شد تا دچار رکود تورمی کامل شویم البته این شرایط تنها مربوط به سیاست های گذشته نبود و تحریم ها نیز اثرگذار بوده است.

رئیس هیئت مدیره بانک تجارت اظهارداشت: سیاست هایی که بانک مرکزی در دو سال گذشته اجرا کرد باعث کنترل تورم شد و این اقدام نرخ تورم را تک رقمی کرد و ما امیدواریم روند کاهش نرخ تورم ادامه یابد، ‌البته رکود همچنان وجود دارد چون حل این مسئله نیازمند تزریق نقدینگی است و ما باید راه هایی را پیدا کنیم که نقدینگی برای مهار رکود به اقتصاد تزریق شود.