۰ نفر

بررسی آمار خرده‌فروشی بانک مرکزی نشان می‌دهد

تصویر خوراکی‌ها در انتهای تابستان

۳۱ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۱۲
کد خبر: 146906
تصویر خوراکی‌ها در انتهای تابستان

نتایج به دست آمده از گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد غذایی در هفته منتهی به 26 شهریور حاکی از آن است که شتاب افزایش قیمت مواد‌غذایی در هفته مذکور به نسبت هفته قبل از آن، کاهش یافته است.

 بر همین اساس در شرایطی که 3 گروه غذایی کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند و 3 گروه بدون تغییر بوده‌اند، در 5 گروه دارای تورم مثبت، تنها گروه میوه‌های تازه تورم بالای یک درصدی (3/ 2) را ثبت کرده است. این آمار به نسبت هفته گذشته که 9 گروه از میان 11 گروه افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند تغییر قابل توجهی را نشان می‌دهد. به گزارش دنیای اقتصاد ، در هفته منتهی به 26 شهریورماه سال جاری قیمت تخم‌مرغ با کاهش حدود 6 درصدی رکورد دار بیشترین افت قیمت بوده است و این کاهش تقریبا به همین میزان در بازه ماهانه نیز مشاهده می‌شود.کاهش تقاضا و افزایش عرضه این گروه مواد غذایی به همراه کاهش قیمت نهاده ذرت به دلیل واردات ذرت‌های خارجی را می‌توان از علت‌های کاهش قیمت این محصول نام برد. قیمت گوشت مرغ نیز در هفته مذکور با کاهش روبه‌رو بود که به‌دلیل افزایش عرضه این محصول در بازار بوده است.

5 گروه با تورم مثبت هفتگی

بانک مرکزی گزارش جدید خود از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران را در هفته منتهی به 26 شهریور منتشر کرد. نتایج به دست آمده از گزارش جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد در میان 11 گروه غذایی «لبنیات»، «تخم‌مرغ»، «برنج»، «حبوب»، «میوه‌های تازه»، «سبزی‌های تازه»، «گوشت قرمز»، «گوشت مرغ»، «قند و شکر»، «چای» و «روغن نباتی» 5 گروه غذایی با افزایش قیمت و 3 گروه غذایی با کاهش قیمت مواجه شده است. همچنین متوسط قیمت 3 گروه غذایی بدون تغییر باقی مانده است. بر اساس گزارش بانک مرکزی در هفته منتهی به 26 شهریور از 5 گروه مواد غذایی با تورم مثبت، تنها گروه میوه‌های تازه تورم بالای یک درصدی را ثبت کرده است. در این گروه بهای هلو معادل 3/ 0 درصد کاهش را تجربه کرد و به قیمت 6 هزار و 355 تومان در سطح شهر تهران به فروش رسید. سایر اقلام این گروه بین 1/ 1 درصد تا 9/ 11 درصد افزایش داشت و در این میان، خربزه با تورم قیمتی 9/ 11 درصد با قیمت متوسط کیلویی 2 هزار و 389 تومان در سطح شهر تهران عرضه شد. متوسط قیمت گروه غذایی میوه‌های تازه با 3/ 2 درصد افزایش، بیشترین رشد قیمتی را داشته است. در هفته مورد بررسی در میادین زیر نظر شهرداری نارنگی عرضه نمی‌شد. در نتیجه آماری از افزایش یا کاهش قیمت این محصول نوبرانه در دست نیست. پس از میوه‌های تازه در هفته مذکور، چای 8/ 0 درصد، برنج 4/ 0 درصد، روغن نباتی 3/ 0 درصد و گوشت قرمز 2/ 0 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد غذایی در تهران نشان می‌دهد در هفته منتهی به 26 شهریور بیشترین کاهش قیمت مربوط به تخم مرغ با افت 6 درصدی بوده است. بر همین اساس متوسط قیمت هر شانه 2 کیلوگرمی تخم‌مرغ در سطح شهر تهران در هفته مذکور به 9 هزار و 521 تومان رسیده است. در طول یک ماه گذشته این اولین باری است که میانگین قیمت این محصول در سطح شهر تهران به مرز کمتر از 10 هزار تومان رسیده است. همچنین در هفته یاد شده متوسط قیمت گروه غذایی گوشت مرغ نیز 3/ 3 درصد کاهش یافته است. به این ترتیب متوسط قیمت هر کیلو ‌مرغ در سطح شهر تهران به 7 هزارو 548 تومان رسیده است. گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد در هفته مذکور متوسط قند و شکر نیز 1/ 0 درصد کاهش یافته است. همچنین متوسط قیمت سه گروه غذایی لبنیات، حبوب و سبزی‌های تازه بدون تغییر در مقایسه با هفته قبل باقی‌مانده است. در گروه سبزی‌های تازه بهای سبزی‌های برگی ثابت و قیمت خیار معادل 7/ 2 درصد، کدو سبز 8/ 2 درصد و لوبیا سبز 2/ 1 درصد افزایش یافت ولی بهای سایر اقلام این گروه بین 8/ 0 درصد تا 3 درصد کاهش یافته است.

روند افزایشی در بازه ماهانه

گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در یک ماه منتهی به 26 شهریور بیانگر آن است که در بازه زمانی مورد بررسی در میان 11 گروه غذایی، 7گروه تورم مثبت، سه گروه غذایی تورم منفی و تنها متوسط قیمت یک گروه ثابت بوده است. بر همین اساس متوسط قیمت گوشت مرغ 3/ 8 درصد، گوشت قرمز 9/ 4 درصد، میوه‌های تازه 6/ 4 درصد، برنج 7/ 1 درصد، روغن نباتی 3/ 1 درصد، چای 9/ 0 درصد و حبوب 3/ 0 درصد افزایش یافته است. براساس گزارش بانک مرکزی در بازه زمانی مورد بررسی متوسط قیمت 3 گروه غذایی کاهش یافته است که گروه تخم مرغ با 7/ 6 درصد افت بیشترین کاهش قیمت را ثبت کرده است. پس از تخم مرغ بیشترین افت به گروه قند و شکر تعلق یافت که کاهش 5/ 4 درصدی قیمت قند و افت 6/ 1 درصدی قیمت شکر سبب ثبت تورم منفی 2/ 3 درصدی در این گروه بوده‌اند. علاوه بر این در یک ماه منتهی به 26 شهریور سبزی‌های تازه نیز تورم منفی داشت. بر همین اساس، به‌رغم افزایش 1/ 15 درصدی خیار در یک ماه مذکور، متوسط قیمت سبزی‌های تازه 4/ 0 درصد کاهش یافته است. همچنین در بازه زمانی مورد بررسی متوسط قیمت لبنیات، مشابه ماه گذشته ثابت باقی مانده است.

تورم قابل توجه قند و شکر

گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد غذایی نشان می‌دهد در یک‌سال منتهی به 26 شهریور متوسط قیمت یک گروه غذایی کاهش و سایر 10 گروه غذایی افزایش یافته است. بر همین اساس بیشترین افزایش قیمت در یک‌سال گذشته مربوط به گروه غذایی قند و شکر بوده است؛ به‌طوری‌که متوسط قیمت این گروه غذایی در طول یک‌سال 6/ 48 درصد افزایش یافته است. در زیرمجموعه این گروه غذایی در یک‌سال گذشته متوسط قیمت قند 1/ 48 درصد و متوسط قیمت شکر 2/ 49 درصد افزایش یافته است.

پس از گروه غذایی قند و شکر، بیشترین افزایش قیمت مربوط به گروه غذایی برنج با 1/ 48 درصد رشد بوده است. براساس گزارش بانک مرکزی در زیرمجموعه گروه غذایی این گروه، متوسط قیمت هر کیلوگرم برنج داخله درجه یک در طول یک‌سال گذشته 5/ 53 درصد افزایش یافته و به قیمت 12 هزار و 402 تومان و هر کیلوگرم برنج داخله درجه دو با 48 درصد رشد به قیمت 9 هزار و 59 تومان رسیده است. همچنین، متوسط قیمت هر کیلوگرم برنج وارداتی غیرتایلندی با افزایش 1/ 6 درصدی در طول یک‌سال گذشته به 5 هزار و 473 تومان رسیده است. علاوه بر این در یک‌سال منتهی به 26 شهریورماه متوسط قیمت حبوب 6/ 24 درصد، متوسط قیمت‌میوه‌های تازه 6/ 17 درصد و متوسط قیمت چای 9/ 15 درصد، تخم مرغ 1/ 13 درصد، گوشت مرغ 1/ 8 درصد، گوشت قرمز 2/ 7 درصد، روغن نباتی 2/ 4 درصد و لبنیات 3/ 6 درصد افزایش یافته است. گزارش بانک مرکزی حکایت از آن دارد که در یک‌سال گذشته تنها متوسط قیمت گروه سبزی‌های تازه با کاهش 9/ 1 درصدی رو به رو بوده است. متوسط قیمت گوجه فرنگی، بادنجان و لوبیای سبز به ترتیب با افت دو رقمی 1/ 24 درصدی، 9/ 32 درصدی و 6/ 20 درصدی مواجه بوده است.